Svenska
Gamereactor
recensioner
Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire

Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire

Det må vara en uppdatering, men Omega Ruby och Alpha Sapphire har nog med innehåll för att tillfredsställa både nostalgiker och erfarna Pokémon-jägare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire är alltså 2014 års upplaga av vad som Nintendo nu tycks betrakta som en årligt återkommande spelserie, där Pokémon X och Y som bekant lanserades hösten 2013 (och Pokémon Black/White 2 året innan det). I och med X och Y, som var det fickmonsterspelet från grunden utvecklat för Nintendo 3DS, fick vi som bekant 3D-grafik på bekostnad av den gamla spelstilen samt en sjunde generation kulörta ruskprickar att fånga. Med Omega Ruby och Alpha Sapphire tar Nintendo ett steg tillbaka då spelet tekniskt sett inte är nytt, utan en remake i samma anda som Fire Red/Leaf Green och såklart Heartgold/Soulsilver. Det är kort sagt återigen dags att uppleva fickmonsterjagande i regionen Hoenn och Gamereactor har tagit reda på hur Ruby och Sapphire står sig i comebacken.

För de spelare som sovit under en sten, alternativt just ska till att spela sitt första spel någonsin, är Pokémon ett japanskt rollspel där man axlar rollen som tränare med uppdraget att fånga och utveckla de förtjusande varelser som gett serien dess namn. Det gäller även att lära dem attacker, slåss för att klättra i level samt använda föremål och nyttja andra tekniker för att bli den bästa tränaren med de bästa monstren. Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire är ett bra spel att starta med för den som inte spelat Pokémon förr, med en på ett trivsamt sätt högre svårighetsgrad i och med Nintendo 3DS-lanseringen.

Rivaliserande tränare är redan från start utrustade med tämligen kraftfulla föremål för helande, även om de fortfarande är något oregelbundna i sitt sätt att slåss, samt att vi saknar en lite mer aggressiv och taktisk strategi från den artificiella intelligensen. Om du som nybörjare vet med dig att du vill ha enklaste möjliga upplägg föreslår vi att du startar med X eller Y, som dock är aningen ytligare. Omega Ruby och Alpha Sapphire kräver lite mer (är fortfarande enkelt dock) men ger en förträfflig känsla av att man hela tiden utvecklas och frågan är om serien varit bättre.

Pokémon Omega Ruby/Alpha SapphirePokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire
Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire är ett perfekt tillfälle att bekanta sig med Pokémon-serien.

Innan vi fortsätter med Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire bör grundupplägget förklaras för att du ska förstå hur spelet fungerar, och det är helt byggt på grunderna från X och Y, vilket inte är något negativt. Tvärtom, även om spelet liknar fjolårets utgåva så finns det skillnader som ger mer kulör och liv till grafiken i detta spel, och det känns aldrig som en billig uppdatering.

Valet att släppa detta tredje generationens Pokémon-spel till Nintendo 3DS var ett ytterst medvetet val av Gamefreak och Nintendo, eftersom de mest saknade fickmonstren i Pokémon X/Y var de från just Ruby och Sapphire. Målet med denna remake är därför att tillsammans med Pokémon X/Y kunna erbjuda ett komplett Pokédex (med få undantag, som de legender man kan få via särskilda event), vilket gör Nintendo 3DS till den första enheten där man verkligen kan "catch'em all", tack vare kombinationen av Omega Ruby/Sapphire Alpha, X/Y och appen Pokémon Bank som låter spelarna flytta fickmonster mellan olika spel.

Pokémon Omega Ruby/Alpha SapphirePokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire
Grafiken är rejält uppdaterad, men den som spelat originalet kommer känna igen sig.

Det känns hela tiden som att utvecklarna velat förfina och polera konceptet bakom det redan utmärkta Pokémon X/Y, och att de genom detta extra år som gått sedan det släpptes kunnat nå full potential. Till exempel är de problem med bilduppdateringen som drabbade det nu borta och användargränssnittet är smidigare, menyerna är smartare och designen är bättre ända ner på detaljnivå som attackknapparna som dyker upp på skärmen ibland.

De nya tillägg till serien som adderades i och med Pokémon X/Y är också tillbaka, vilket sannolikt betyder att Nintendo nu ser dem som standardgrejer i serien. Det betyder i klartext att Amie, Super Training och Mega Evolutions är något vi lär se mer av även i framtiden, och bidrar därmed till extra speldjup.

MultiNav är också något vi uppskattar och är en funktion på den nedre Nintendo 3DS-skärmen som gör spelandet smidigare. Det mest användbara är en karta över Hoenn, som kan göras mer detaljerad genom ett enkelt knapptryck, men även en sorts detektor som talar om vilka fickmonster som gömmer sig i gräset där man befinner sig. På det sättet slipper man gå omkring på samma ställe i timmar av oro för att ha missat ett monster. Någon kanske tycker att det är att strömlinjeforma för mycket, men ärligt talat ger det bara mer tid att fokusera på det som är roligt och minskar frustrationsfaktorn.

Pokémon Omega Ruby/Alpha SapphirePokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire
Rykten om en Pokémon Ruby/Sapphire startade redan i och med Pokémon X/Y, där det fanns Hoenn-referenser.

Ett annat viktigt tillägg till Pokémon-upplevelsen är möjligheten till... stealth. Genom att tilta analogplattan försiktigt så smyger man sig framåt och kan på det viset undvika att bli attackerad av vilda fickmonster i gräset. Funktionen går dock även att nyttja offensivt om man ser skuggor i vegetationen, vilket indikerar en starkare eller mer ovanlig krabat som man behöver smyga sig på. Ett upplägg som skänker lite variation till den i stort sett oförändrade formulan för Pokémon-jagande.

Trots alla nyheter i Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire är det inget snack om att detta även är för nostalgiker som bara vill minnas tillbaka till en mer okomplicerad era för TV- och dataspel. För trots allt är Hoenn-regionen precis som vi minns den med städer, gym och hemlig bas - och det är lika charmigt att utforska den nu som för elva år sedan då originalet släpptes. Även Pokémon-tävlingarna är sig lika, även om de nu är snyggare presenterade och har extrainslag som kostymer till huvudkaraktären och Pikachu.

Pokémon Omega Ruby/Alpha SapphirePokémon Omega Ruby/Alpha SapphirePokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire
Ett smart användande av den nedre skärmen och fiffiga menyer gör detta till en tämligen frustrationsfri spelupplevelse.

För att göra en lång historia kort är Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire mer än bara en enkel remake av den tredje generationens Pokémon-spel. Det tar naturligt spelmässigt vid där X/Y slutade, och det känns oförskämt välpolerat, ger spelaren mer makt över det som händer i äventyret och sist men inte minst ger det oss spelare chansen att äntligen få ett komplett Pokédex. Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire har direkt brutal hållbarhet och är långt ifrån över sedan Pokemon League är avklarat med massor att göra, även för ärrade veteraner av serien.

Det här är spelet som mer än något annat visar hur geniala Gamefreak egentligen är, och Nintendo tvekar inte att låta det vara dragplåstret till Nintendo 3DS inför årets julhandel. Det är både större och bättre än X/Y och helt enkelt ett måste för både fans och nybörjare. Det enda är väl att det instinktivt inte har samma fräschör som fjolårets titel eftersom vi redan då fick se den nya grafikmotorn, men det är också det enda riktiga klagomålet. Låt devisen "Gotta catch 'em all" även gälla Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Enormt med innehåll, smidiga menyer, välpolerad grafik, lång speltid, bra användning av Pokémon Bank, ljuvliga animationer
-
Påminner bitvis för mycket om föregångaren
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire-trailer

Pokémon Omega Ruby/Alpha Sapphire-trailer

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Game Freak och Nintendo har släppt en ny trailer för deras kommande hösttitel Pokémon Omega Ruby & Alpha Sapphire, som går igenom några av de nya funktionerna du kan se...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy