Marvel vs Capcom 2: New Age of Heroes

Marvel vs. Capcom 2: New Age of Heroes

Idén med så kallade "cross overs" är gammal. Inom serievärlden har konkurrerande bolag länge låtit sina figurer gästspela hos varandra.

Batman har bråkats med vigilanten Punisher och så vidare. Poängen med Marvel vs. Capcom är att låta några av Capcoms främsta hjältar bråka med Marvels största. Ursprungligen var det Marvels hjältar mot Street Fighter-gänget, men här får de, liksom i föregångaren, alltså sällskap av figurer från hela Capcoms universum. Och det märks att det finns figurer att plocka av, hela 56 figurer finns att välja på sedan man fått fram alla.

Marvel vs. Capcom 2 är inget nytt spel. Faktumet är att det hade konsolpremiär till Dreamcast för över två år sedan. Att Playstation 2 haft svårt för bra konverteringar av Segas arkadhårdvara Naomi vet vi sedan tidigare, och tyvärr är inte Marvel vs. Capcom 2 något undantag. Till skillnad från versionerna till just Dreamcast och även Xbox så känns figurerna mer pixliga, laddningstiderna är längre än på Dreamcast och Xbox tillsammans, det förekommer att spelet saktar ner när det blir mycket action (vilket är ofta i detta spel) samt att bakgrunderna inte är lika rena som tidigare utan flimrar mer. Rent grafiskt är det helt enkelt ingen tvekan om att PS2-versionen inte rår på originalet till Dreamcast samt Xboxversionen.

Spelseriens kanske största problem är samtidigt en av de saker som bidragit till att göra spelet så populärt. Det är nämligen hysteriskt. Den som möter en tränad motståndare kan i princip inte röra sig då bilden bokstavligen fylls av projektiler varefter man snabbt drabbas av slagkombinationer som inte sällan över skrider 50 länkade träffar. Man spelar med tre kombattanter åt gången, och det är inte fel att säga att det är viktigare att matcha sitt lag bra i Marvel vs. Capcom 2 än i alla andra fightingspel där man spelar lagvis. Det gäller att plocka figurer som kompletterar varandra väl samt förse dem med en slags hjälpattack som passar bra ihop med övriga personer. Dessvärre finns en stark obalans i spelets figurer. Så mycket som närmare hälften av figurerna är meningslösa och Capcoms kämpar har generellt heller inte en suck mot de från Marvel.

En skön attityd med friska stänk av humor hänger konstant över spelet. Alla hjältar vrålar utrop efter varje utförd attack, vilka också fått färgstarka namn. Överhuvudtaget så är ljudeffekterna bra. Minus dock för musiken som är på vippen till outhärdlig. Allra värst är den entoniga låten som spelas när man ska välja sin karaktär. Jag drabbas av raseriutbrott och vill bara slänga TV:n genom fönstret när jag hör den loopas för sjuttonde gången. I del ett hade man klassisk Street Fighter-musik i uppiffade versioner samt nyskrivna låtar i samma stil. Del två har dessvärre enklaste sortens monotona bippblopp, som närmast för tankarna till billiga plastsynthar från Överskottsbolaget, i vilka det brukar finnas förinprogrammerade melodislingor som låter ungefär såhär.

För de som vill fördjupa sig inom 2D-fightingens underbara värld finns det helt klart bättre alternativ än detta. Inte för att det på något sätt är dåligt, tvärtom, men Marvel vs. Capcom 2 är mer ett spel att kolla efter sedan man verkligen lärt sig behärska genren fullt ut och vill ha nya utmaningar. Extrema specialattacker, närmast konstant fyllda supermätare samt att hoppa så högt att man inte längre ser motståndaren som står på marken är ren vardagsmat. Spelet har helt enkelt väldigt lite att göra med det ursprungliga konceptet och elaka tungor kallar det för ett shoot'em up snarare än ett fightingspel. Det är knappast ett spel man ska hyra, ty att komma in i det tar sin modiga tid av hårdträning.

Kontrollen påminner naturligtvis mycket om Capcoms övriga spel och det är fortfarande kombinationer såsom att hålla in styrkrysset en sekund för att sedan trycka motsatt riktning och attackknapp eller kvarts-/halvcirklar samt attackknapp som utgör grunderna för majoriteten av spelets attacker. Som vanligt gäller att den som verkligen önskar bli framgångsrik i spelet bör investera i en anständig arkadsticka. Det förbättrar verkligen precisionen samt möjligheten att kunna komma åt vilka knappar man vill. En intressant sak med Xbox-versionen av spelet är att det har stöd för Xbox Live. I mars nästa år kan man alltså äntligen få mäta sin styrka mot de bästa spelarna världen. Något som givetvis är högintressant då 2D-fightinggenren i Sverige är så liten att det kan vara direkt svårt att hitta någon som överhuvudtaget spelar spelen på allvar.

Marvel vs. Capcom 2 har sina brister. Elitspelare tar snabbt sönder det genom att hitta de ultimata kombinationerna av figurer och sedan spela enligt givna mönster emedan det är på tok för svårt för nybörjare. Men det har ändå en charm och personlighet som räcker långt. Dessutom kommer Marvels hjältar som ju är seriefigurer absolut mest till sin rätt i två dimensioner. De som vet med sig att de gillar genren har dessutom ett ypperligt tillfälle att få möta andra dedicerade spelare via Xbox Live. Därmed blir betyget gott. Men man ska ha i åtanke att man köper ett gammalt spel, och de som har den ultimata 2D-konsolen Dreamcast har ingen anledning i världen att titta åt den vingklippta Playstation 2-versionen.

Marvel vs Capcom 2: New Age of Heroes
Marvel vs Capcom 2: New Age of Heroes
Marvel vs Capcom 2: New Age of Heroes