Things on Wheels

Things on Wheels

Load Inc kommer med något så originellt som ett spel om saker på hjul till Xbox Live Arcade. Kan ni gissa vad sakerna på hjul är? Spoilervarning! Det är bilar

Det finns något väldigt infantilt över hela Things on Wheels. En salivsträng som omedvetet dinglar från en frågande mungipa. Det är ett spel med saker på hjul. Bilar. Det är ett spel om bilar. Radiobilar. Radiobilar som man kör. I lopp. Det är hjul. Det är kul.

Med lite god vilja är det Micromachines med grod- istället för fågelperspektiv. Du rattar valfri automobil-replika genom välbärgade vita villaförortsmiljöer. Använder CD-fodral som ramper, driftar dig genom en storm av isbitar som regnar från kökets gigantiska kylskåp, prejar blomkrukor för att skapa hinder för dina motståndare. Plockar ensligt svävande power-ups längs med banan. En för att öka hastigheten. En för att stöta bort saker i omgivningen. En blixt som gör saker och ting långsammare. En som gör att motståndarens däck tappar friktionen. Det är allt. Först över mållinjen vinner. "Simple enough?" frågar spelet.

Så du racear på. Låser upp nya bilar, banor och bloggposter. Segerpriser kommer efter varje race men belöningscentrat i hjärnan reagerar inte. Allt känns så oändligt platt. Det är ett spel på hjul, som samsas tillsammans med alla andra otaliga spel på hjul. Formelmässigt så har det inte utvecklats ett snäpp från exempelvis Lego Racers. Det bara att grafiken är bättre.

Det är som att utvecklarna gör en grej av det. En "därför att"-attityd som ligger som en hinna över allting. Det är lite undertoner av dagis. Stora gester och knappar i designen. Grälla plastiga färger och bilar som ser ut som om My Little Pony har spytt på dem. Det går att designa egna bilar. Fast det gör du inte. Det finns ingen poäng. Allt är helt tomt. Anonymt. Viljelöst. Allt bara finns i ett vakuum av sin egen tragiska existens.

Ändå stannar man. Det är ju hjul. Det är ju kul. Även om det gjorts trehundra gånger förr. Så jag drar igenom katalogen med banor. Som en robot. Jag kommer aldrig återvända till dem, men tiden gick. Fort dessutom. Bandesignen är i skaplig form, även om det finns en del buggar. Motståndare vars bilar bara lägger av. Osynliga väggar som kommer och försvinner. Bilfysik som spelar spratt även om känslan av att köra radiobil är så korrekt återgiven som den kan bli. Dåligt snitslat är det också. Kör fel gör man hela tiden. Trial and error blir en del av spelet som du får acceptera. När spelet i vissa stunder tror att det är Trackmania så blir det riktigt engagerande. Radiobilar bildar hög i stora skateboardramper och leksaksfordon flyger kors och tvärs. Det är....kul? Tror jag.

Spelet är som allra bäst med kompisar förstås. Online blir det lite liv i spelet. Ens vänner sätter en personlighet på det. Hittar på egna regler och tävlingar i free roaming-läget. Tids nog så går ju alla offline tyvärr. Och då är du ensam kvar. I ett spel som förvisso har sina stunder av gott hantverk, men som i sin helhet känns mer öde än staden Sillent Hill.

Things on WheelsThings on WheelsThings on WheelsThings on Wheels
6 / 10
+