Svenska
Gamereactor
recensioner
Cities: Skylines

Cities: Skylines

Är Cities: Skylines spelet som Sim City aldrig blev? Gamereactor har byggt storstäder till molnen och berättar nu om resan varit värd mödan...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Många minns säkert Maxis senaste Sim City. På flera sätt kunde spelet liknas vid en stock utan grenar och nya Cities XXL var, trots namnet, inte lika omfattande som förväntat. Nu är det dags för en ny utmanare som delar både namn och ambitionsnivå med den sistnämnda spelserien. Cities: Skylines siktar mot hustopparna, det är redan fastslaget. Vad innebär det egentligen denna gång?

Vid första anblick är detta förvillande likt Sim City. Samma typ av presentation och skarpa färger gör sig påminda även här; detsamma kan sägas om spelmekaniken, särskilt under den första timmen. I början placerar du ut vägar medan vattenförsörjning och elektricitet-lösningar leder till mer avancerade byggval med tiden. Du har hela tiden en befolkning att tänka på och faktorer såsom ljudnivåer blir snabbt viktiga att ta i beaktning. Vem vill egentligen leva med ett vindkraftverk utanför sovrummet?

Cities: Skylines
Efter ett tag kan du förnöjt blicka ut över maffiga storstäder, men var också beredd på det ökande ansvaret som detta medför.

Mina inledande försök att tillfredsställa invånarna kunde helt klart varit mer framgångsrika. Utan särskild eftertanke placerade jag ut hus, elledningar och pipelines, där pengarna var slut så snart ett medelstort samhälle började formas. Aktiviteten i samhället minskade raskt, för att sedan resultera i att folket flyttade därifrån. Min stad ekade tom. Mitt nästa försök var bättre, men att tjäna pengar var fortfarande det stora bekymret. Här upptäckte jag hur nyckeln till framgång i Cities: Skylines vilar på din förmåga att planera, fundera och undvika impulsköp. När det var inlärt i hjärnbanken kunde mina städer blomstra, växa och leva vidare.

Jag gillar skarpt hur storskaliga dina städer kan bli, samtidigt som luftigheten bibehålls. Byggnader behöver inte staplas på varandra, inte heller växa ihop. Valfriheten bäddar för de strategiska valen, vilket gör att du hela tiden hittar nya sätt att utveckla städerna i olika riktningar. Du börjar med en yta av 2 x 2 kvadratkilometer och redan då kan du, om du så önskar, köpa åtta lika stora ytor att bygga vidare på. Efter ett tag får du tillgång till spelets alla ytor, något som tillsammans uppgår till 100 kvadratkilometer. Jämför detta med Panau i Just Cause 2 som är ungefär lika stort. De olika distrikten har möjligheten att följa sina egna regler, vilket gör att din spelstil varierar beroende på hur du styr lagarna. Vill du förbjuda rökning, husdjur och trafik? Det kan du göra. Här visar Cities: Skylines sin bästa sida; när du får löpa fritt i din fantasi.

Cities: Skylines
Hur dina samhällen ska se ut bestämmer du helt själv. En bondgård omgivet av höghus? Valet är ditt.

För att visa upp sina skapelser för världen används Steam Workshop. Efter endast en vecka finns över 10 000 kreationer att ta del av. Här syns allt från stora kartor till enskilda byggnader, lösa objekt och hela modifikationer som ändrar spelet. Bland det sistnämnda finns redan dag/natt-cyklar och nya sätt att se hur kollektivtrafiken fungerar. Utvecklarna själva kommer också att jobba på tillägg som förbättrar spelupplevelsen och uppmuntrar till en bra dialog via sociala medier för att sätta fansens önskemål i fokus.

Cities: Skylines är i grunden inte banbrytande, men gör allt lite bättre än konkurrensen. De tillkortakommanden som finns kommer att försvinna via en trogen uppsjö av modifikationer. Jag själv efterlyser ett bättre system för att se hur mina byggnader påverkar trafikflödet i staden som helhet innan byggandet, men det är i det stora hela petitesser. Jag saknar även naturkatastrofer lite grann, men även här är jag övertygad om att det kommer att implementeras inom en snar framtid. Det övergripande gränssnittet är dock något som lär hänga med ett tag och hit riktar jag mitt enda egentliga klagomål. Inte bara är det bedrövligt fult; det är direkt störande som ett resultat av det.

Som redan sagt är dock Cities: Skylines ett spel som många fans av genren har väntat på i flera år nu, särskilt efter besvikelsen som var Sim City. Att ett utvecklarteam på ett dussintal personer lyckas med detta konststycke är ingen annat än en sann bedrift och en triumf för Colossal Order. Vi fick recensionskopian samma dag som Maxis annonserade att de skulle stänga ned. Kanske är detta tecknet på att en era är över och att en ny tar vid. Om detta är framtiden ser den i varje fall inte helt fel ut.

Cities: Skylines
Cities: Skylines
Cities: Skylines
Cities: Skylines
Cities: Skylines
Cities: Skylines
Cities: Skylines
Cities: Skylines
Cities: Skylines
Cities: Skylines
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Enorm spelvärld, Steam Workshop-stöd, ingen obligatorisk nätverksuppkoppling krävs, stark hållbarhet
-
Fult gränssnitt, inga naturkatastrofer
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy