Ace Combat: Joint Assault

Ace Combat: Joint Assault

Ace Combat flyger än en gång in på våra PSP-enheter och det är utan tvekan ett spel vi känner igen, Ace Combat håller gammal hederlig stil fortfarande...

Ta på dig pilotglasögonen, häll in en näve tuggummi i truten och dra på dig ditt bredaste Tompa Kruse-smil och klä dig i rollen som välfriserat flygasäss och ta till skyn för att bestryka fiendeplan med kulsprutekulor. Ace Combat gör återigen intåg på Sonys PSP och för första gången i spelseriens 15-åriga historia får vi faktiskt utkämpa strider i den verkliga världen. Den som har spelat tidigare delar vet med sig att Ace Combat alltid utspelar sig i fiktiva länder med en världskarta som inte bär någon som helst liknelse med vår egna.

Den här gången har en ytterst välfinansierad grupp terrorister fått för sig att de ska ställa till lite lätt oreda runt om i världen och anledningen till detta visar sig inte vara vad man först tror. Vi kommer att få ta oss genom luftrummet över städer såsom San Francisco, Tokyo, flyga över Egyptens Pyramiden och en hel del andra ställen världen över. Upplägget känner vi igen helt och hållet från tidigare och du som har spelat de tidigare spelen kommer direkt att känna igen dig med hur allt är upplagt.

Som vanligt får man en enkel genomgång av sitt uppdrag och sedan får man sköta om sin flygplanspark. Allt eftersom du tar dig framåt i spelet låser du upp fler och fler flygplan i shoppen och du kan köpa och sälja flygplan bäst du vill. Det går även att handla med olika typer av missiler och bomber, samt även uppgraderingar som förändrar hur ditt plan beter sig i strid.

Väl uppe i luften känner man direkt igen sig, spelkontrollen sitter som en smäck från första ögonblicket och allt är precis som man är van vid. Något som jag dock inte riktigt gillar är det faktum att det inte går att byta vyn direkt med knapparna, samt det faktum att det ibland kan bli lite svårkontrollerat då planet inte riktigt vill göra som jag vill. Då krävs det att man släpper analog-spaken så rätar planet upp sig en aning och man får vips mer kontroll över sitt plan.

Det finns en imponerande mängd flygplan att tillgå, även om du börjar med standardplanet F4 Phantom, ett plan som USA började använda på 60-talet! Med ett 50 år gammalt plan får man dock inte sådär jättemycket trevliga egenskaper och under de första uppdragen, innan man får köpa något nytt och trevligt, är det lite som att ratta en oljetanker med vingar. På ett ungefär. Dock trillar det konstant in nya plan i hangaren och om du sköter dig riktigt bra på uppdragen har du snart möjlighet att köpa något modernare. När man parkerar sig i en F18 Hornet eller min favorit Sukhoi 27 får man en helt annan upplevelse.

Personligen rådiggar jag alltid Ace Combat-spelen, de bjuder på en okomplicerad och underhållande flygaction utan krusiduller. Handlingen är alltid snudd på vansinnig och udda och Ace Combat: Joint Assault är självklart inget undantag med företagsfiffel och flygande giganto-flygplan som bjuder på helt egna utmaningar. För att vara ett flygspel på PSP ser det fullt godkänt ut, högt ovan molnen ser marken riktigt snygg ut, men vid närmare inspektion ser till exempel städerna helt och hållet platta ut, då de nästan alltid är uteslutande texturerade på underlaget och kommer man nära, ja då ser det väldigt suddigt ut.

Ljudbilden är som vanligt ganska sparsmakad, även om det konstant rasslar in en massa radiomeddelanden mellan både ditt egna högkvarter, dina skvadronskollegor, fiendeledare och även fientliga piloter mitt i striden. Detta är något som dels kan vara ganska störande men också rätt underhållande då man konstant blir matad med den ostiga och bitvis vansinniga handlingen, något som ju är kutym i Ace Combat-spelen. En del av underhållningen i just Ace Combat är ju att handlingen ofta är ganska skruvad och bjuder på både det ena och det andra, personligen gillar jag det skarpt.

Ace Combat: Joint Assault är helt och hållet ett Ace Combat-spel, med precis allt vad det innebär. Det är på inget sätt något nytt eller revolutionerande, men samtidigt levererar det den upplevelse vi har valt oss vid från Ace Combat-spelet. Det jag kanske kan känna är att Bandai Namco kör en smula väl mycket på säkerhet, mer eller mindre hela tiden. Ace Combat-spelen håller hela tiden samma kvalité och det är en jämn kvalité också, tyvärr är det inte heller någon större skillnad mellan spelen och aldrig får vi se något nytt och annorlunda. Alltid bra, men aldrig nytt.

Ace Combat: Joint Asssault är precis som alla andra delar, ett schysst actionspel som utspelar sig i skyn och dessutom med ganska gott om möjligheter att förbättra sitt flygplan. Klart rekomenderbart åt fansen eller de som bara vill röja loss lite bland molnen.

Ace Combat: Joint AssaultAce Combat: Joint AssaultAce Combat: Joint AssaultAce Combat: Joint Assault
7 / 10
+