Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
recensioner
WRC (2010)

WRC (2010)

Han kör en Mitsubishi Lancer Evolution IX, han har kört nollbil i Jämtlandsrallyt (och krockade då med ett träd) och älskar racingspel. Han heter Petter Hegevall och har äntligen satt betyg på WRC 2010...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Låt mig börja med att klargöra en viktig sak: Richard Burns Rally var ingen enastående simulator. Det var ett ytterst medelmåttig simulering av rallysporten där friktionsfysik och bromsverkan överdrivits något enormt för att i grund och botten göra det snudd på omöjligt att bemästra. Riktig rally är inte så svårt som det framställdes i Richard Burns Rally. Ett faktum som understryks bland annat av flertalet WRC-förare som sagt precis samma sak.

Med det sagt tänker jag konstatera något som kommer att få mången simulator-fanatiker att skrika högt av överdriven ilska: med rätt mängd (och rätt sorts) inställningspill i WRC 2010 erbjuder det en mer verklighetstrogen simulering av hur det känns att köra en rallybil på grus - än Richard Burns Rally. Ja. Du läste rätt. Åtminstone om man håller sig till SWRC-klassen.

Med det sagt är inte WRC 2010 något enastående simulator, heller. Nej. Det finns flera saker som Milestone lyckats väl med i simulationen av hur en 360 hästkrafter stark rallybil känns som på ett grusbaserat underlag i 150 km/h. Det finns tyvärr lika många beståndsdelar i biluppförandet och den övergripande körkänslan som man misslyckats med, tyvärr.

Det första man måste göra (och då menar jag verkligen "måste") när man startar upp WRC 2010 är att omedelbart gå in i bilinställningarna och göra en egen profil. Av någon outgrundlig anledning är Milestones standardinställning helsnurrig och gör det bland annat omöjligt att prestera riktigt bra tider för den som spelar med ratt. Milestones grundinställning fördelar kraften fel och du bör absolut ställa upp mätaren som styr mittdiffen. När du gjort det ska du dra ned bromsverkan från bakhjulen så att din bil inte ställer sig på bredden över vägbanan så fort du försiktigt pumpar bromspedalen. Ställ även upp framdiffen till cirka 60% av mätaren.

Så!

När du gjort detta kommer du att slippa den märkligt svajiga känslan som standardinställningarna erbjuder. För om man bara startar WRC 2010, struntar i att detaljpilla med bilinställningarna och direkt kastar sig ut i rallyskogen är det på det stora hela omöjligt att ta sig igenom en hel sträcka utan att kvadda sin bil. Det känns som om man saknar kontakt med underlaget, bilen svajar och kränger och bromsen kniper bakhjulen vid minsta beröring. Detta oavsett vilken svårighetsgrad man väljer.

Här på Gamereactor bjöd vi in världens just nu hetaste SWRC-förare Patrik Sandell (Skoda) för en testrunda med WRC 2010. Precis som jag valde Patrik att snabbt ändra inställningarna på bilen och förklarade medan han pillade i menyerna att han, i verkligheten, skulle begära sitt mekaniker-team att samma ändringar gjordes om hans SWRC-Skoda uppförde sig som bilen i spelet.

Sagt och gjort. Från multipla tok-krascher till en perfekt körd sträcka med en ny bästa tid. Patrik Sandell hade bevisat för oss alla att WRC 2010 trots en del genvägar faktiskt gör ett bra jobb med att simulera själva essensen av motorsporten som sådan. Patrik avslutade med att påpeka att fartkänslan i spelet inte riktigt duger, men att hans bil verkligen känns sådär (efter utförda ändringar på diffen och bromsarna) i verkligheten.

Med ändrade inställningar, en Playseat-stol och en Logitech G27-ratt är det relativt enkelt att ha roligt med WRC 2010 och tack vare den höga svårighetsgraden blir det ganska beroendeframkallande. Det finns dock problem, ett antal, som jag inte kan ignorera och som förstör delar av spelupplevelsen bortom all tänkbar räddning.

Först och främst har jag otroligt svårt att begripa varför man som i Milestones fall valt att straffa spelaren med ganska kraftiga fartminskningar varje gång ett (eller flera) av hjulen hamnar utanför vägbanan. Att det fungerar så i banracingspel som Forza Motorsport 3 och Gran Turismo 5 har jag inga problem med, men i rally är ju faktiskt en väldigt stor del av själva sporten just att skära kurvor.

Kikar man på valfri rallyförare, oavsett division, sträcka, team, bil eller körteknik, så jobbar de ju alltid hårt för att gena i kurvorna så mycket de bara kan, detta för att hitta ett spårval som är så rakt som möjligt för att på så sätt tjäna maximal tid. Alla rallyförare genar. Det är därför som kartläsarna någon gång per sträcka (i verkligheten) säger "don't cut" eftersom man annars alltid klipper kurvorna.

I WRC 2010 bestraffas detta, hårt. Vilket på många sätt är spelets största, enskilda minus. Varje gång man avser att gena genom kurvans insida saktar bilen ned och tappar massvis med fart. Även om det låt säga handlar om cirka 5 meter nyklippt gräsmark på sidan av vägbanan (som i fallet Finland) snarare än gyttja eller kvicksand.

Ett annat minus är kartläsarens oförmåga att läsa noterna i ett tillfredsställande tempo. Visst, man kan i menyerna ställa om noterna ska läsas snabbt eller i vanligt tempo men hur jag än pillat och ändrat känns kartläsaren aldrig så pass bra att jag helt kan förlita mig på hans direktioner. Att han dessutom är överdrivet käftig och hela tiden kommenterar ens körning ("Is this really the best you can do?") gör att jag helst skulle vilja sträcka mig över på hans sida, öppna dörren och sparka ut honom... Niko Bellic-style.

Det tredje problemet som jag har med WRC 2010 är banorna. Visst finns det roliga sträckor men alldeles för många av dem är långtråkiga. Tyskland framförallt innehåller bara trista dragningar precis som Sverige vars benhårda dödsbarriärer av snö gör racingen otroligt irriterande. Överlag har Milestone varit flitiga med att bygga stenhårda barriärer på sidan om vägbanan på väldigt många av sträckorna. Detta gör att racingen oftast känns mer som bilbane-åkande än riktig rally.

Sen har vi det här med grafiken. WRC 2010 är nämligen nästan okristligt fult på sina ställen och även om jag i fallet Rfactor/GTR2 köper ful grafik i utbyte mot fantastisk fysik - fungerar inte samma förlåtande inställning för WRC 2010. PC-versionen är den som givetvis ser bäst ut och Playstation 3-spelet är det överlägset fulaste. Oavsett skillnader mellan de olika versionerna innehåller WRC 2010 de fulaste racingmiljöerna jag sett sedan Cruis'n till Wii. Bilarna, däremot, är både välgjorda, skapligt snyggt ljussatta och går sönder på ett detaljerat och tillfredsställande sätt.

Trots kvaliteter när det kommer till bilfysiken (om nödvändiga ändringar i bilens inställningar görs, vill säga) lyckas inte WRC 2010 roa i några längre stunder. Sträckorna är för trista, kartläsaren för långsam och grafiken för primitiv. Att det dessutom inte går att köra snävt och tjäna tid i kurvorna gör detta till ett ytterst medelmåttigt rallyspel.

(De 16 första bilderna är tagna från Xbox 360-versionen. De följande sex är från Playstation 3-spelet och de sista 11 är tagna från PC-upplagan).

WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
WRC (2010)
05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Klart godkänd bilfysik, rikligt med inställningsmöjligheter, många sträckor
-
Usla grundinställningar, primitiv grafik, blekt onlineläge, trista sträckor
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Jesper Karlsson
Nej, det gick inte vägen den här gången heller för racinggenrens ständiga medelmåttor. Milestone har inte gjort ett enda racingspel som jag verkligen gillat, och även om WRC 2010 innehåller skaplig presentation och mängder av banor - är bilfysiken undermålig och grafiken primitiv. 5/10

Relaterade texter

WRC (2010)Score

WRC (2010)

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Han kör en Evolution IX, han har kört nollbil i Jämtlandsrallyt (och krockade då med ett träd) och älskar racingspel. Han heter Petter och har äntligen satt betyg på WRC 2010...



Loading next content