Ace Combat 4: Distant Thunder

Ace Combat: Distant Thunder

Att Namco är en av världens främsta arkadspelstillverkare gör sig definitivt påmint i Ace Combat: Distant Thunder.

Namcos populära flygserie är nu här med sin fjärde inkarnation för hemmabruk. Denna gång lämnar man också PlayStation One bakom sig och ger sig i kast med den betydligt nyare PlayStation2 istället. Så det är åter dags att ta plats bakom ett toppmodernt, fullt utrustat stridsflygplan för att visa den lede fi var skåpet verkligen skall stå.

Ace Combat: Distant Thunder har, för att vara ett Ace Combat-spel, en ovanligt smal story. Historien om den unge killen som råkar se en flygplansstrid på håll samt råkar ut för en obligatorisk olycka får spelet mer att kännas som en personlig vendetta för honom än ett storskaligt krig där man är en kugge i ett väloljat maskineri. En aningen trivial känsla ligger hela tiden över spelet och det hade sannerligen inte varit fel om Namco broderat ut storyn lite mer.

Att Namco är en av världens främsta arkadspelstillverkare gör sig definitivt påmint i Ace Combat: Distant Thunder. Enkel och självklar spelkontroll, där båda analog-spakarna nyttjas, gör att man redan under det allra första uppdraget känner sig som en fullfjädrad toppilot, redo att ta sig an världens samlade flygvapen samtidigt. Det är lätt att låsa siktet på fienden, men samtidigt en utmaning att få honom inom skottområdet. Att störtdyka mot marken och sedan vända upp på ett sätt som troligtvis skulle trycka ihop en människokropp till en smurfs storlek är inte heller någon konst. Nej, den som letar efter total realism har nog inget att hämta här.

Att beskåda Ace Combat: Distant Thunder är en sann fröjd. Spelet flyter på bra och är extremt mjukt. Fiendens skepp syns tydligt och har en anmärkningsvärt hög detaljrikedom. Vidare så fungerar displayen som visas mycket bra samt att den inte skymmer väsentliga detaljer. Stora berg, hav och städer flyter på under skeppet i hög fart. Det ser helt enkelt makalöst bra ut. I ren och skär eufori över spelets skönhet dristade jag mig under mitt allra första flygpass till att lågsniffa lite. Döm av min förvåning då jag fann att spelets uppifrån så pampiga städer i själva verket är en alldeles platt textur. Att sådant förekom till Pilotwings till SNES är en sak, men i ett toppmodernt PlayStation2-spel av grafikmästarna Namco hade jag nog trott att vissa saker förhöll sig annorlunda.

En klart rolig grej med Ace Combat: Distant Thunder är möjligheten att meka med sitt flygplan. Under alla uppdrag så tjänar man helt enkelt pengar att uppgradera flygplan och utrustning med. På så sätt kan man skräddarsy det hela för att täcka upp de bitar man är dålig på och kanske satsa mindre på de bitar där man är totalt överlägsen. Vidare så är det roligt att se att Namco verkligen har jobbat på att ge flygplanen egna egenskaper. Nu är inte jag man nog att säga om min egen favorit SU-37 verkligen beter sig som den gör i verkligheten. Men den känns i vart fall egen och inte som att den bara är snabbare med bättre svängradie än de enklare planen.

En sak som Namco verkligen jobbat med är de olika uppdragen. De har aldrig varit så variationsrika och genomtänka som denna gång. Att vara understöd åt marktrupper, spränga kraftverk, hjälpa civilflyg mot fientliga flygplan och jaga samt spränga avfyrade missiler innan de når sitt mål är bara en liten del av vad man får vara med om. Synnerligen lyckat. Vidare finns lite extra godis sedan man klarat spelet, så att livslängden förlängs lite ytterligare på detta spel, som faktiskt är bitvis väl enkelt.

Att ha tråkigt med Ace Combat: Distant Thunder är inte det enklaste. Det är en välgjord produkt som överträffar de förväntningar man rimligen kan ha på ett spel i genren. Att få leka stridspilot och flyga det ena mer avancerade stridsflygplanet efter det andra är sannerligen roligt. Den som vet med sig att de vill ha absolut realism i sina flygspel rekommenderar jag att hoppa över Ace Combat: Distant Thunder. Men till de som bara vill ha kul och gillar en stunds skön arkadaction högt ovanför marken kan jag med varm hand rekommendera detta!

Ace Combat 4: Distant Thunder
Ace Combat 4: Distant Thunder
Ace Combat 4: Distant Thunder