Trouble in Tin Town

Trouble in Tin Town

Leksaker lever, godis går och Abraham Lincoln dual-wieldar två brandyxor! Allt detta och mycket mer i nya Trouble in Tin Town. Men är spelet något att ha?

Det känns lite lustigt att när helst jag kommit i kontakt med leksaker under de senaste åren, så har det varit i alla möjliga former förutom just riktiga leksaker. Istället har det varit i böcker, serier, på bioduken eller i spelvärlden. Förra året fick vi vid den här tiden stifta bekantskap med ett alldeles utsökt Xbox Live Arcade spel som hette Toy Soldiers. Det var utvecklat av Signal Studios och förenade klassiska tennsoldater och dioraman inom formen för ett tower-defense-spel. Det visade sig bli ett helt fantastiskt strategispel och med ungefär samma element hoppas nu utvecklarna Jovian Minds återskapa succén på våra telefoner. Spelet heter den här gången Trouble in Tin Town och är en hysterisk retroflört med gammaldags leksaker inom ramarna för ett turbaserat-strategispel.

För att vara en ganska liten och billig titel så är Trouble in Tin Town överraskande generöst vad gäller innehållet i sitt enspelarläge. Dina turbaserade strategislag utkämpas i hela tre olika kampanjer och med tre helt unika leksakslag. Historical Figures, som består av personligheter som William Shakespear och Benjamin Franklin och leds av ingen mindre än de förenta staternas landsfader Abraham Lincoln, som dual-wieldar yxor. Best Forgotten Island är laget som kreationism-teorierna glömde, med tiki-folk, dinosaurier och deras ledare luffarapan Congo Jimmy. Sist men inte minst så finns också det sötsliskiga och färgbombade laget The Kandy Kingdom. Laget leds av självaste godiskungen och innehåller enheter som revolverbärande polkagrisstänger, våldsamma cup cakes och mördar-gummibjörnar.

Spelet bjuder på en småcharmig grafik som i sin brist på ren hårdvaruprestation, istället slår på stort med en färgstark och egensinnig presentation. Hela spelet är designat att följa stilen av gammaldags och klassiska leksaker. Det finns alltså gott om visuell humor på etablerade leksaks-stereotyper såväl som popkulturell satir. Ett särskilt plus skall ges till att hela spelet är fullt av otroligt naturtrogen reklam för de olika leksaksupplagorna och enheterna som finns att köpa till din arme. Musiken tuffar på i samma tema av leksaksjinglar och tivolitoner, men är ganska förglömlig i sin helhet.

Tyvärr är Trouble in Tin Town ett spel som kör lite på halvfart istället för att gasa på direkt in i hallen för klassiska turbaserade strategispel. Exempelvis finns här inget flerspelarläge eller någon möjlighet att bara köra direkta matcher. Vilket känns väldigt märkligt med tanke på att underlaget för båda dessa funktioner redan finns i spelet. Ett annat problem är att spelets matcher aldrig riktigt tänder till. De bökiga kontrollerna och de rutinmässiga strategierna gör istället att de sniglar på i en för evigt tam takt som kan få även den mest luttrade turbaserad-strategi-räv att gäspa så käkarna går ur led.

Trouble in Tin TownTrouble in Tin TownTrouble in Tin TownTrouble in Tin Town
5 / 10
+