Startsidan
Blade 2

Blade 2

Blade är ju en häftig liten film. Blade 2 är ännu häftigare. Faktiskt så häftig att min granne har sett den säkert tretton gånger vid det här laget.

Att Blade 2 skulle bli ett lika häftigt spel var det väl ingen som hade förväntat sig, och den som verkligen hade förväntat sig det borde beställa tid för en undersökning. Nä, detta är ett ytterst medelmåttigt filmlicensspel, som så oerhört många andra. Du intar rollen som Marvels hårdkokte vampyrslaktare, rättvist porträtterad av Wesley Snipes, och ger dig ut på jakt. Det här är ett rättframt actionspel sett ut ett klassiskt tredjepersonsperspektiv och innehåller korta, uppdragsbaserade banor. Uppdragen kan innehålla allt från att slå ihjäl massor av väsande vampyrer i ett parkeringshus till att skjuta ihjäl massor av vampyrer i ett parkeringshus. Det kan även röra sig om att slå ihjäl massor av vampyrer i en kontorslokal, eller skjuta ihjäl dem. Ja, ni fattar grejen. Lika variationsfattigt som skolmat (fisk, torsk, korv, fisk, torsk, korv... KOORV!? Ni har lurat mig igen, idag skull det JU VARA TORSK, ELLER... FISK!)

Hela spelet börjar med en klassisk Tutorial-bana där Blade lostas omkring i sin egen lokal av en röst som ska föreställa Blades mekaniker Whistler. Jag hör dock inga likheter när det kommer till röstskådespel och misstänker direkt att det faktiskt är Kjell Lönnå som väser ut direktiv till en alltför vimsig vampyrdräpare. Spelmässigt skiljer sig Blade en aning från liknande spel då Mucky Foot utvecklat vad de själva kallar 360°-slagsmålssystem. Enligt dem själva är detta faktiskt ganska banbrytande grejor vi snackar om här. Systemet fungerar så att man kan själva välja rikting på sparkar och slag eftersom de utfärdas med den högra analoga styrspaken. Detta ska tillsammans med den vänstra styrspaken som kontrollerar Blades gång/löpning utgöra kärnan i detta revolutionerande 360°-system. Men, ja. Hur var det nu. I praktiken fungerar detta system knappt alls och hur det på något sätt skulle kunna kallas revolutionerande förstår jag inte. Att styra Blades armar och ben vid slagsmål med den analoga styrspaken gör det nästan omöjligt att precisera sina attacker och själva dräpandet av vampyrer är i slutändan inte alls lika underhållande som det kunde ha varit.

Desto bättre fungerar det faktiskt att använda de vapen som finns inkluderade. Blade har till en början bara tillgång till sin pistol, fulladdad med silverkulor. Han blir dock så småningom ständigt uppgraderad och tar till allt tyngre vapen ju längre in i vampyrnästet man kommer.

Grafiken är även den medioker, när den är som bäst det vill säga. Blade och de andra karaktärerna ser lagom tråkiga ut och är modellerade, precis som Terminator: Dawn of Fate, efter proportionerna från den sällsynta, beiga bergsgorillan. Stora huvuden, små ben... ja, hela den grejen. Tillsätt usel ljussättning och en blek uppsättning grafiska effekter så här du ett av de visuellt sett klenaste spel som släppts i år.

Jag hade inte väntat mig något storverk när jag snurrade igång Blade 2, men jag hade heller inte trott att det skulle bli såhär himla dåligt. Detta är det sista du ska lägga slantarna på, även om du älskar filmerna. Det borde min granne veta, han sade: "Stäng av skiten" bara efter 20 minuter.

Blade 2
Blade 2
Blade 2