Startsidan
Rocket League

Rocket League

Bilar och plast istället för människor och normala bollar. Radiobilar, slumpen och skyhögt tempo redan från start är vad som erbjuds i Rocket League...

Samtidigt som jag, i min puttenuttiga radiostyrda bil, jagar den överdimensionerade orangefärgade bollen tätt följd av tre ilskna orangea bilar, slår det mig. Det här kan mycket väl utgöra underlaget för "Cars 3". Allt som behövs är att måla om bilarna och smycka dem lite annorlunda, skriva ihop en historia om en bil och dennes dröm, lägga till en bärgningsbil och starta en merchendise-noja av episka proportioner så är du hemma. Eller en spinn-off på Toy Story där RC och hans vänner rullar ut för fotbollslir. Kalla mig skadad, men med upplägget som Psyonix levererar är det omöjligt för en Disney/Pixar-nörd som jag själv att inte se möjliga kopplingar.

Rocket League
Ett exempel på hur en utav tio biljoner stylingkombinationer kan se ut.

Om du inte redan läst mellan raderna, eller för den delen spelat Playstation 3-spelet Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle Cars (puh) så handlar det här om fotboll bilar emellan. Istället för människor som springer runt på gräsmattan jagandes efter en liten läderkula så är det galet snabba radiobilar som tävlar om vem som blir den förste att få metallbollen i rullning. Matcherna, som fungerar som vanliga fotbollsmatcher mer eller mindre, spelas på arenor utformade som en mix mellan traditionell fotbollsplan och derbyring. Med ramper på sidorna och nät som sträcker sig över planen är det fritt fram för galenskaper. Komma förbi motståndaren eller ta bollen ifrån denne genom en nick? Kör upp på kanten. Ta snabbaste vägen till bollen? Ta kanten. Segerdansa då du gjort mål? Kör upp på kanten och använd den som ramp för en volt.

Rocket League
Det går nästan att köra i taket med boosten på. Men bara nästan.

Grundtanken med det här tror jag ändå är flerspelarläget. Ett partyspel som man drar fram antingen under ett LAN eller en hemmakväll. Upp till fyra vänner kan sitta på samma skärm lokalt. Jag slår vad om att det kan leda till både enorm laganda eller stor risk för soffslagsmål beroende på vem eller vilka som tar ledningen. Skulle du, eller ni, hellre föredra att spela annat samtidigt så finns det även ett enspelarläge. Det är utformat så att du tillsammans med upp till tre datorstyrda radiobilar spelar säsongsvis (ex antal veckor innan kvalificeringsmatcherna för att till slut, och förhoppningsvis, ta hem slutspelet). Så även om jag misstänker att det gör sig bäst tillsammans med vänner så finns det även något för ensamvargen.

Rocket League
Ja just det ja, jag glömde säga att man kan om man kör in i någon lite för hårt..., råka spränga denne.

Något som utvecklarna skryter om på spelets Steam-Sida är spelets enorma möjligheter för den som vill skräddarsy sin egen RC. Tillräckligt med prylar, molijoxer och mojänger för upp till tio miljarder olika kombinationer. Jag skulle inte bli förvånad om det är sant då jag efter varje match låser upp åtminstone en ny uppgradering. När jag via huvudmenyn valt "garage" är det peka och klicka-modellen vad gäller montering. Då jag spelar med handkontroll är det bara att välja vilket tillbehör jag vill ha från den nuvarande kategorin och sedan välja. Användargränssnittet här är så barnvänligt så att det nästan inte är sant. Längst upp har du sju stycken flikar (Chassi, dekaler, lack, hjul, "avgasrök", top och antenner). Med L1 och R1 (Playstation 4-kontroll) väljer du kategori och sen är det styrspaken som bläddrar. Jag är väldigt imponerad av dels hur enkelt det hela är att använda men också antalet detaljer du kan smycka din RC med. Bara i färgkategorin har du generöst med alternativ, för att inte tala om vilken typ av lack.

Rocket League
Tio biljoner olika kombinationer ska tydligen finnas med... Det är i alla fall lätt att navigera mellan dessa.

Spelet ser med sin färgglada stil inte fy skam ut heller. Det är ingen fotorealism på tal men samtidigt ingen genomtecknad ton heller. Tänk er metallmålburar med lysdioder som skulle platsa i Wipeput, samtidigt som bilmodellerna skulle kunna komma direkt från Toy Story. Gräset är alldeles lagom detaljerat och placerar sig som jag tidigare nämnde, någonstans mellan fotorealism och det mer tecknade hållet vilket enligt mig passar för ett partyspel. När jag tänker efter har nog Psyonix kikat både en eller två gånger på just Wipeouts grafiska stil då de snickrade på Rocket League. I övrigt så kan man sammanfatta spelet med kontraster, färger och mer kontraster. Detta blir extra tydligt då man försöker komma först på bollen och aktiverar "Turbo Charge" vilket gör att du lämnar en tråd av eld bakom dig (också dennes nyans går att justera efter eget behag). I denna tråd har de inte sparat på krutet när det kommer till färgerna. Under en match jag spelade nattetid aktiverade jag turbon varpå en mindre sol dök upp bakom mig.

Rocket League
Det finns även ett "Freeplay"-läge där du är ensam och har oändligt med eld.

Med det menar jag att färgerna, vare sig det är himlen, bilen, gräset eller bollens lysdioder, är väldigt fylliga och klara. Intensiva. Det lirar bra ihop med stämningen som man kan få under exempelvis en onlinematch mot sju andra spelare. Bara för teknikens skull kan jag nämna att det uppskruvat till 1080p på PC ser väldigt bra ut och då det är samma upplösning på Playstation 4, som jag även spenderat lite tid med, kan jag avslöja att både versionerna håller samma klass. I övrigt har jag inget att klaga eller anmärka på det grafiska. Flytet passar för ändamålet, partyspel tillsammans med vänner där bollen flyger fram och tillbaka gör sig nog bäst 60 bilder åt gången, och det är exakt vad det bjuds på.

Rocket League
Rocket League
Rocket League