Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
recensioner
Rift

Rift

Telara är under attack och bara du och hundra av dina kamrater står i vägen för total förstörelse. Kan Rift erbjuda oss något som andra onlinerollspel inte kunnat? Vi har recensionen

  • Text: Petter Mårtensson, GR EU (Översättning: Jonas Elfving)

Som vanligt: det är lurigt att recensera onlinerollspel. Så, för de som vill veta, recensionen nedan baseras på spel i betan, och spel med en Guardian mage som tagits till level 25.

Trions PR-maskineri har som sig bör talat sig varm om hur revolutionerande Rift är. Hur det ska förändra genren, hur dynamiskt innehållet här, hur annorlunda det är från andra titlar. Typisk hype. Vi kan säga det redan nu, det är inte så revolutionerande. Har du spelat ett MMO förr, särskilt stora titlar som World of Warcraft eller Lord of the Rings Online, vet du exakt vad du kan förvänta dig.

Därmed inte sagt att Rift inte har mycket att erbjuda, eller att det är en karbonkopia av andra spel (så ta bort de där högafflarna). I likhet med de flesta onlinerollspelen erbjuder det faktiskt många friska fläktar. Det är bara det att i grunden är det allt vi är vana med - 50 levlar, loot, "döda tio råttor"-uppdrag, klasser, räder, grottor, erfarenhetspoäng. Hela genrens karaktär finns här. Vill du ha ett spel som är radikalt annorlunda jämfört med World of Warcraft så kan du bli besviken. Trion har inte chansat så mycket att det ska avskräcka sin huvudsakliga målgrupp.

Med det sagt är detta en imponerande produktion. Med tanke på hur många MMO-spel kämpar under de första veckorna för att bli stabila, är Rift lite av ett mirakel. Visst har man startat om servrarna, men omstarterna har varit sällsynta, och under mina många timmar med spelet så har jag ännu inte stött på några buggar (förutom en ljudmiss, där musik förvandlats till en fantasy-version av Atari Teenage Riot under några sekunder). Servrarna och klienten är otroligt stabil och spelet kan lätt hantera 60 spelare på skärmen samtidigt. De största problemen som Trion stött på har varit köer på de mer populära servrarna, vilket jag antar är ett trevligt bekymmer att ha.

Vad Rift lyckas göra bra jämfört med andra spel är att åtminstone skapa illusionen av en dynamisk värld. Onlinerollspel är normalt sätt statiska påfund, där samma monster ränner runt samma område i åratal, inväntandes en äventyrare som ska komma förbi och slakta dem alla - bara för att återfödas några minuter senare. De flesta monster gör samma sak här, det finns ett konstant utbud av vättar att skära i bitar. Men Telara, världen i Rift, är under belägring av den onde Regulos som tycker om att skicka sina undersåtar i världen genom revor (rifts) i världen - därav spelets namn.

Närsomhelst, varsomhelst kan en reva öppnas och monster väller ut. Dessa kan vara små fjantar som en liten grupp kan ta kål på, eller mäktiga grupper som tar stora ansträningar för att eliminiera. Ibland blir hela världen galen och revor öppnas upp överallt, varpå gäng av invaderande monster uppstår och hotar ta över. Det är farligt att gå för en oskyldig promenix genom ett sånt område, var så säker. Du rä inte säker någonstans när detta händer och jag själv har blivit slaktad av varulvar i ställen där jag trodde det var säkert att lämna datorn en stund.

Som tur är använder sig Rift av en intuitiv gruppmekanik, och så länge som du stöter på andra spelare är du bara ett klick från att starta en grupp. Det är inte ovanligt att se stora grupper av spelare som rör sig mellan revor, och när de stora världshändelserna sker formas snabbt något slags korståg mot fienderna. Några av de bästa belöningarna väntar trots allt om du tar del i striderna, och de flesta spelarna vill ha en bit av kakan. Det kan vara irriterande om detta händer när du inte har lust med något annat än vanligt quest-lösande, och detta blir säkert en vanesak för många. Denna filosofi är dock lätt att vänja sig med - när du lämnar säkerheten i din ras huvudstad, får du ställa in dig på att mycket kan hända, varsomhelst. Det är en stor, farlig värld där ute och ju snabbare du accepterar detta, desto snabbare kommer du älska Rift.

Telara i sig är ett vackert underverk. Från high fantasy-känslan i Guardians byar, till steampunk-maskineriet hos deras rivaler Defiants. Det finns inte många virtuella världar som jag velat utforska så gärna. Världen är kanske inte lika stor som i andra onlinerollspel, men det finns massor att se här. Grafiken och designen är tip-top och även om några kommer att sakna de mer extraordinära rustningarna eller vapnen i till exempel World of Warcraft så älskar jag den mer jordnära känslan i Rift. Det känns mer äkta än Azeroth någonsin gjorde, och det desperata hos folket som lever här är därmed lättare att relatera till.

Rift använder inte klasser på samma sätt som många andra spel, i stället använder man fyra "callings" som i sig är indelade i åtta "souls". Callings känner vi igen - warrior, rogue, mage och cleric - och Souls fungerar som talangträden som vi sett i många andra MMO-spel. Det roliga ligger i att kombinera dessa, då varje karaktär kan ha tre Souls aktiverade samtidigt. Det är lätt att få en kombination som fungerar som en vanlig MMO-klass, men det öppnar också upp för mer finjusteringar. Det är mycket roligt att leka med dessa. Förvänta dig en uppsjö med guider till ovanliga combos framöver, då folk börjar levla och grotta ned sig i upplägget.

Så långt är allt finfint, alltså. Trion har lyckats med något andra MMO-utvecklare bara kan drömma om - de har släppt en solid titel, ett onlinerollspel som för första gången någonsin känns färdigt och redo att ges ut. De har lyckats använda traditionella inslag och fått dem att kännas fräscha. Det kanske är cynikern i mig som pratar, som har sett så många lovande onlinerollspel misslyckas, men det skulle vara en lögn att säga att Rifts framtid är självklar.

Först och främst, revorna liknar de allmänna uppdragen som användes i Warhammer Online: Age of Reckoning - även om revorna flyttas omkring och de allmänna uppdragen var statiska quests som alltid fanns på samma ställe. Just nu är det lätt att hitta en grupp och nita motståndet, men vad händer när en majoritet av spelarna har avancerat från de första områdena i spelet? Det är lika oundvikligt som att spelet växer, det händer varje MMO som baseras på levling. Kommer revorna helt enkelt att bli övergivna, kommer nya spelare att kämpa mot dem eller leva i konstant och irriterad rädsla för dem? Hur länge kommer de att vara fräscha? Kommer spelare helt enkelt att tröttna på dem eller kommer de glatt slåss mot dem flera år?

En annan fråga är "slutspelet", när levlandet är slut. Och den frågan kommer att bli central snart. Några har redan tagit sig till maxnivån, det är dock en minoritet, men å andra sidan går det fort att levla i Rift. Inom en månad eller två kommer minoriteten att bli en majoritet. Kommer Rift att ha nog innehåll för att hålla alla upptagna när de nått level 50? Det är omöjligt att svara på nu och bara tiden kan utvisa om Trion är lika skickliga vad gäller det, som de varit i skapandet av resten av Telara.

Just nu spelar detta ingen roll. Rift är ett otroligt exempel på bra spelhantverk och har lyckats motbevisa "sanningen" om att onlinerollspel måste vara buggiga när de lanseras. Även om jag saknar ett spel som inte harvar på med två separata fraktioner och som faktiskt erbjuder mer än två startområden (en för varje fraktion) så ska jag inte skåda denna givna häst i munnen. Om inte annat så sätter Rift press på studios som Arenanet (Guild Wars 2) och Bioware (Star Wars: The Old Republic) som bör putsa sina kommande onlinerollspel lika bra som Trion gjort. Och varför inte? Varför ska vi, som betalande spelare, nöja oss med mindre?

I morgon kanske saker blir annorluda. Alla coola detaljer som vi njuter av just nu kanske blir gäspfester om några månader. Men jag inte bry mig så mycket om det just nu. Jag har helt enkelt för roligt att sprida död och förstörelse bland fienderna i Telara.

Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Revor och invasioner gör spelet dynamiskt, strålande grafik, otroligt stabilt, massvis att göra och utforska
-
Inte så revolutionerande för genren
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • Wenksor
    När jag äntligen fick mitt exemplar av rift i handen var mina förväntningar stora, alla videos på youtube såg fanstiska ut. Och jag blev inte... 8/10