Startsidan
The Thing

The Thing

Spelet tar vid där filmen slutade. Den amerikanska forskarbasen Outpost 31 har tappat kontakten med omvärlden, och militär sätts in för att undersöka problemet.

Vid ankomst så konstaterar spelets huvudrollsinnehavare kapten Blake att telemasten till basen är nere, och de rykande ruinerna av basen talar för sig själv. En snabb inspektion och teamet har upptäckt det ufo som figurerade i filmen, och resan rakt mot helvetet har påbörjats.

Spelet bygger precis som filmen, till viss del på psykologin mellan människor. Den brittiska utvecklaren Computer Artworks har skapat ett system som baseras på rädsla och tillit. Skulle man till exempel klanta sig i strid och skadeskjuta en annan soldat, så lär gruppens förtroende snabbt sjunka för dig. Eller om man skulle få för sig att pistolhota någon och ta all hans utrustning. För att få dem att lita på dig så kan du läka deras sår, ge dem vapen, eller visa dig modig i strid. Detta är enda bara ett fåtal av alla de faktorer som spelar in på dina medsoldaters förtroende i dig. En annan finess är det mått av rädsla och psykisk stress som killarna med automatvapen utsätts för. Blir det allvarligt så kan de få svårt att behålla kroppsvätskorna där de hör hemma. Blir det extremt så kan de få för sig att förflytta innehållet i kraniet till utsidan av skallen och de omgivande väggarna. Så att ge ett hagelgevär till en stackare som sitter i ett hörn och skälver okontrollerat av rädsla är mindre övertänkt. Dock riktigt sadistiskt kul.

Spelet är inte öppet på traditionellt vis, utan indelat i banor. Något som förminskar ytan man måste traska fram och tillbaka över. Visst känns det styrt, men man slipper 20-minuters promenader till ingenstans. Fiender finns det i överflöd, standardtypen är avslitna huvuden som kilar runt och beter sig som gigantiska loppor. Hoppar upp och försöker bita skallen av en, men de avfärdas snabbt med en savla hagel eller ett par kulor från valfritt vapen. Den större typen av fiender kallas "walkers" och innefattar en hel del olika varianter. Allt från hundliknande kräk, till före detta människor som nu mest består av bubblande klegg och sörja. Dessa måste man mjuka upp med bly för att sedan avsluta med eldkastaren.

Här kommer tyvärr en av spelets större svagheter in i bilden. Styrningen. Eldkastaren har tyvärr väldigt kort räckvidd, något som gör att man ofta måste flytta fram ett steg eller två för att få grilla äcklen. Något som tyvärr ofta resulterar i att man själv blir skadad av elden, detta blir allt för frustrerande i längden. Kontrollen känns ofta allt för styv och oprecis. Ska man ta ett steg fram, så raskt har man skuttat två till tre meter.

Ett annat problem som spelet lider av är avsaknaden av spänning, spelet är oändligt mycket mer action-betonat än filmen någonsin var. Istället för att bygga upp en stämning som engagerar spelaren så har man istället valt att fokusera betydligt mer på action. Action är alltid kul, men när det blir för mycket av det så tröttnar man fort. Speciellt när kontrollen inte är helgjuten. Spelet fullkomligt sprutar blod och tarmar ur sig. Missuppfatta mig inte nu, jag är för blod och tarmar, men på rätt sätt. När man ser det hela tiden så blir man inte berörd av det till slut. "Oj, här var det mänsklig biomassa utsmetad över hela rummet. Precis som i förra rummet". Ungefär. Spänningen finns inte där, spelet blir för visuellt, man suger aldrig på karamellen. Man dränks i snusk-snask och till slut tröttnar man.

Grafiken håller helt klart hög klass, även om många texturer ofta ser ut som odefinierad sörja i olika färger. Men alla soldater ser olika ut, och röstskådespeleriet är av ALLRA högsta klass. Dramaturgin fungerar och storyn är faktiskt intressant mellan varven. Dock ska jag vara helt ärlig och säga att The Thing inte är vad jag hade hoppats på. Det är betydligt mer action, och inte lika mycket traditionellt äventyr som jag hade velat ha det. Dessutom tenderar man ofta att missa små detaljer som nycklar och annat smälter in i miljöerna.

The Thing är ett schysst actionspel, men någon värdig utmanare i skräckgenren är det då rakt inte. Är man ute efter helt ok action, då är detta ett bra val, om än inte det bästa.

The Thing
The Thing