Startsidan
Ready 2 Rumble: Round 2

Ready 2 Rumble: Round 2

Ready 2 Rumble har givit undertecknad många timmars underhållning på både Dreamcast och Playstation 2.

Nu kommer Game Boy Advance-versionen av Ready 2 Rumble: Round 2, en dessvärre allt för nedgraderad version av det ursprungliga spelet.

Boxningsgenren har sett många underliga avspeglingar på konsolplattformarna de senaste åren. Ett av de festligare och mest framgångsrika försöken är Ready 2 Rumble-serien, som blandar humor med blod, svett och tårar. Turen har nu kommit till Game Boy Advance och spelet är nästan en trogen kopia av de tidigare spelen, bortsett från några nödvändiga brister och få men fatala fel.

Precis som i de andra versionerna av R2R är det möjligt att släpa en valfri boxare igenom en hel kampanj, där det gäller att planera hård träning sida vid sida med de svettiga prize fights, för att till sist ta guldet som den ultimata boxaren. Träningen består av allt från "vitamintillskott" till rytmiskt boxande, som förenklats jämfört med originalet, och det hela schemaläggs fram till varje datumsatt prizefight.

Orkar man inte spela en hel turnering kan man istället kasta sig över några fighter i Arcade eller Survival, där det i det senare gäller att hålla ut mot flera fiender i rad, utan att gå i golvet. Midway har pressat in inte mindre än åtta olika boxare på den lilla spelkassetten, varav tre stycken är låsta och kräver att du spelar till dig dem. Ljudet borde inte få någon att springa ut och investera i ett par nya high-tech hörlurar, nej, du får bara vad som är nödvändigt för att förstå handlingen.

Spelet försöker hålla fast i det tredimensionella djup vi känner från de tidigare spelen, men felar dessvärre på nästan alla möjliga sätt. Spelarna står rätt märkligt och det är svårt att se när man kan träffa motståndaren. Figurerna är förvisso ganska bra animerade, men dessvärre bara i 2D. Kombinationen av 3D-banan och 2D-figurerna gör dock att det ändå ser rätt rörigt ut. Det är en rätt stor besvikelse att R2R inte bjuder på möjligheten att spela multiplayer via linkkabel. Att spelet hämmas till att bara vara en singleplayerupplevelse är bara ännu en anledning att hålla sig borta.

Ready 2 Rumble: Round 2 är ett riktigt bra spel; men inte på GameBoy Advance. Denna version av spelet får stå i skuggan av sina äldre och bättre utförda bröder. R2R kunde varit ett betydligt bättre spel, men det lyckas inte leva upp till standarden de andra spelen satte. Tillbaka till Playstation 2 och Dreamcast, där Ready 2 Rumble hör hemma!

5 / 10
+
Man trodde ju...