Insanely Twisted Shadow Planet

Insanely Twisted Shadow Planet

Sällsamma pussel och omgivningar i annorlunda äventyrsspel. Redaktör Mäki har recenserat Fuel Cells sköna Super Metroid-hyllning Insanely Twisted Shadow Planet...

Hela världen är hotad, bara du kan rädda den och allt det där. Nej, storyn är inte mycket att hänga i granen. Insanely Twisted Shadow Planet övertygar istället redan från start med ren spelmässig kvalitet i ett äventyr som lånat mer än lovligt mycket från spel som Super Metroid, Shadow Complex och Castlevania: Symphony of the Night. Men sämre inspirationskällor än så kan man ju ha, och faktum är att Fuelcell jobbat hela fyra år med att uppfinna annorlunda och utmanande pussel som får dig att aktivera delar av hjärnan du inte ens visste att du hade.

Jag kryssar runt i sällsamma miljöer och stöter på trilskande stenbumlingar, fiskliknande krabater som vägrar flytta på sig och föremål jag behöver, inlåsta precis framför ögonen på mig. Ofta ser jag passager som jag uppenbarligen ska kunna komma in i, men som det inte är dags att besöka riktigt ännu. Varje nytt föremål jag hittar kan scannas för att man ska få information om vad som är dess svaghet, något som dock inte alls är samma sak som att man i och med det vet vad man ska göra.

Ofta blir jag tvärtom snarare lurad att tro att jag har lösningen till hands redan, när det i själva verket behövs mer utforskande och letande samt provande av diverse kombinationer innan mitt lilla tefat får flyga vidare. Spelkontrollen är inspirerad av så kallade "dual stick shooters", vilket fungerar utmärkt och mestadels gör det till en ren fröjd att använda ens tillbehör som en såg, en griparm, traktorstråle och såklart diverse vapen.

Insanely Twisted Shadow Planet
Man har en föredömlig karta som visar var man ska härnäst. Sedan är det upp till en själv om man vill spela snabbt och åka dit eller utforska lite på egen hand först.

Men trots en hygglig arsenal och ett spel som för tankarna till sedvanlig action blir det inte alls särskilt mycket action i Insanely Twisted Shadow Planet. Högst pliktskyldigt kastas det fiender mot mig mellan varven, men dessa är med extremt få undantag enkla att spöa. Här handlar det istället om att klura, utforska och prova sig fram på ett tillfredsställande sätt.

Jag känner mig både duktig och smart när jag knäcker gåta efter gåta med precis lagom kurva på utmaningen. Som för att understryka att det här är ett äventyrsspel av samma slag som de jag nämnde i första stycket kräver även bossfighterna mer av dina hjärnceller än avtryckarfingrarna. Det ska inte bara letas upp en svag punkt utan ofta krävs mer än så. Jag ska inte spoliera nöjet för er, men en boss som skulle bekämpas i mörker visade sig vara en av höjdpunkterna.

Insanely Twisted Shadow Planet hade dock mått bra av bättre spelkontroll. Vissa saker man förväntas utföra blir helt enkelt bara frustrerande med så inexakta rörelser som man har till sitt förfogande. Dessutom är det ofta svårt att se exakt var man siktar med sina vapen och någon form av ett sikte hade varit önskvärt.

Insanely Twisted Shadow Planet
För den som letar noga finns extra hemligheter att hitta. De flesta finner man dock på en normal genomspelning.

Trots att Insanely Twisted Shadow Planet är ett snyggt spel kan jag känna att miljövariationen hade kunnat vara bättre. Visst dyker det hela tiden upp nya coola fiender och visst är det stilistiskt till tusen. Ofta känner jag dock att jag aldrig kommer någonstans och får lite problem med orienteringen utan karta. Nu är inte Insanely Twisted Shadow Planet något stort spel så det blir aldrig ett direkt problem, men det hade lyft ett bra spel lite ytterligare.

Det finns en sak kvar som jag inte talat om hittills, nämligen Lantern Hunt. Ett ovanligt roligt co-op-läge där du och upp till tre polare i samma soffa jagas av ett livsfarligt monster ni inte kan besegra. Er uppgift är istället att fly genom en bana fylld av hinder där ni hela tiden måste släpa med er en lampa. Att dela systerligt på alla föremål blir livsviktigt liksom gott samarbete om man vill komma någonstans, medan det snabbt blir alltmer stressigt. Ett klockrent multiplayer-läge, kort sagt.

I slutändan är Insanely Twisted Shadow Planet ett härligt sommarspel som ger mycket valuta för pengarna för den som gillar genren. Det är innovativt, välljudande och har som sagt ett härligt multiplayer-läge. För när man klarat ett spel och känner att man vill ha mer så är det ett gott tecken, och precis så kändes Insanely Twisted Shadow Planet, även om det som sagt finns lite att jobba på till uppföljaren.

7 / 10
+
Underbart co-op-läge, suveräna pussel, annorlunda bossfighter, bra musik