Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude

Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude

Gå och göm er tjejer. Sexuellt frustrerade Larry är tillbaka igen och det är lika plumpt, förnedrande samt förbaskat kul som alltid.

Det är nu snart tjugo år sedan Leisure Suit Larry gjorde sin debut. Spelet innehöll droger, sex med prostituerade, fylla och en hel del förnedring. Det blev givetvis superpopulärt och sedan dess har det släppts hela sex spel i serien. I detta sjunde spel kliver dock den gamle Larry ut ur rampljuset till förmån för sin brorson - som faktiskt också heter Larry.

Magna Cum Laude kretsar kring en ny TV-show kallad Swingles, där man kan tävla för att förhoppningsvis finna sitt livs kärlek. För att få vara med i programmet måste dock Larry skaffa sig erfarenhet med tjejer och råkar i sitt flirtande på den ena märkliga damen efter den andra. Bli inte förvånad om den snälla tjejen med rosetter i håret visar sig tända på elchocker eller om en riktig pangbrud visar sig vara en karl.

Att främsta målgruppen inte är gamla Larry-fans, utan de ungdomar som växt upp med American Pie, Jackass och sjaskig nätporr känns ganska uppenbart. Borta är föregångarnas sublima skämt och istället får vi grova sexanspelningar, mängder av nakna polygontuttar och allmänt osedligt uppträdande. Här borde jag väl moralisera och förklara hur fel allt detta är, men jag har istället skitkul. Larry ratas av brudar för att han inte är omskuren, super tjejer under bordet för att lura dem i säng, urinerar på campus och idkar S&M-sex med ridpiska.

Trots att Al Lowe, skaparen av Larry och producent till alla spel före detta, inte varit med i produktionen (han hatar för övrigt detta spel) får jag verkliga Larry-vibbar. Det finns till exempel gott om hänvisningar till de gamla spelen och hela tiden vevas det klassiska Larry-temat. Däremot finns inte minsta likhet rent spelmässigt, istället för att titta på saker och lösa långsökta pussel spelar man minispel.

Nästan vad man än tar för sig, till och med under dialoger med tjejer, ska man göra något aktivt med handkontrollen. Just under dialogerna ska man simma med en spermie i en hinderbana. Spermien är lättare att styra ju nyktrare man är och det gäller att undvika alla röda ikoner och fånga de gröna. Varje gång man misslyckas säger Larry något plumpt till tjejen man pratar med, råkar släppa väder eller något annat man inte vill göra på första daten. Enkelt, men ganska underhållande, även fast det ibland blir svårt att följa de skruvade dialogen som en följd av att allt fokus ligger på den simmande spermien. Andra minispel är bland annat en nyversion av Midways klassiska Root Beer Tapper från början av 80-talet samt den klassiska fylleleken där man ska kasta ett mynt i ett glas. Dessutom finns andra moment som inte är obligatoriska. Till exempel kan man tjäna pengar genom att smygfota tjejer i så sexiga vinklar som möjligt.

Det vore lätt att avfärda Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude som ett fult spel efter några anblickar på bilder från spelet. Det är dock inte hela sanningen. Spelet har en fantastisk detaljrikedom och stor möda har lagts ned på att förmedla känslan av ett amerikanskt college. Larry själv är välanimerad och spelets damer rör sig nästan löjligt snyggt och förföriskt. Kan heller inte låta bli att tycka att de flesta av tjejerna är riktigt söta och väldesignade. För de som inte riktigt tänder på polygonbrudar kan jag dock lugnande meddela att de verkliga förlagorna dyker upp i spelets laddningsbilder. Till Playstation 2 laddar spelet oförskämt mycket, så man hinner se en hel del av dem.

Hela 22 fruntimmer finns att förföra i spelet, vilket ger en riktigt bra speltid. Visst blir det en smula enformigt sedan man lärt sig hur man ska gå till väga för att hamna i sänghalmen, men samtidigt får man gå så olika tillväga att det aldrig blir tråkigt. Svårighetsgraden är riktigt human och är man för full får man sova ruset av sig samt pissa ordentligt på någon väl vald plats.

Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude är givetvis precis lika gubbsjukt som det låter och det är vare sig politiskt korrekt eller ens särskilt etiskt. Alla tjejer finns bara där för att man ska ha sex med dem och de är både enkelspåriga, utmanande samt att det är lätt att lura BH:n av dem. Stannar man dock till och reflekterar en stund märker man dock snabbt att det är endast en person i spelet som verkligen gör bort sig, som är en skam för sitt kön och som står för den verkliga trångsyntheten - och det är givetvis ingen mindre än Larry själv. Motvilligt tvingas jag erkänna att det nog bor en liten Larry inom oss killar och att vi faktiskt kan vara riktigt löjliga i jakten på action i sänghalmen. Inte minst bevisas detta av min flickvän spelar lika mycket Larry som mig och skrattar högt åt hans tappra försök att få till det. Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude är faktiskt lika roligt, oavsett om man är kille eller tjej. Däremot krävs det en förkärlek för förnedringshumor, billiga sexskämt och att man inte ryggar tillbaka åt smaklösheter.

Trots att spelet inte är särskilt underhållande rent spelmässigt, sånär som på diverse minispel, har jag roligt i Larrys sällskap. Dialogen är helskön, brudarna knäppa och spelet sätter rekord i pinsamma situationer. Det må vara ytligt och egentligen ganska fånigt, men MTV-generationen kommer att älska det.

Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude
Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude
Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude