Renegade Ops

Renegade Ops

Svenska Avalanche levererar högoktanig action av gammalt recept, hur väl står det sig mot konkurrensen idag? Vi har spelat Renegade Ops

Bomber och granater, anfäkta och anamma, nu är det klippt igen! Världen står i lågor, tokstollen Inferno har bränt något i skallen och nu är hans mål att hela världen ska bombas till aska. Ska det vara på det viset? Klart det inte ska. När världens ledare står handfallna med foten i munnen krävs det handling. Här kommer The Renegades in, en samling hårdnackade våldsverkare som gillar att ratta runt i fordon och täcka marken med tomhylsor. Utan att någon vet om det rycker de ut i krig och tar kampen till Inferno själv. Detta kan bara sluta på ett sätt.

Renegade Ops är det nya spelet från Avalanche, det svenska företag som senast gav oss det underbara Just Cause 2. I Just Cause 2 kunde man i rollen som Rico löpa amok på allvar och spränga nästan allt man såg. Explosioner, förödelse, intensiv action och massor av underhållning fanns det gott om i Just Cause. Nu har Avalanche valt att packa om samma ingredienser i ett annat hopkok. Perspektivet är förlagt till snett uppifrån och nu är det inte Rico vi ska kontrollera i undersköna, soldränkta miljöer. I stället får vi ett fordon och sedan är det bara att löpa amok.

Renegade Ops
Avalanche har lyckats väldigt bra med såväl grafik som effekter och detta utan att det blir för mycket på skärmen, ett problem som annars är vanligt i den här typen av spel

Det handlar i grund och botten om en twin stick-shooter där du styr med ena analogspaken och skjuter med den andra. Du sitter i ett av fyra olika fordon, alla med lite olika förutsättningar och specialattacker. Ditt uppdrag är att knäppa den genomonde Inferno på näsan och det bästa sättet att göra detta är helt enkelt att pumpa hans soldater smockfulla med grovkalibrig ammunition. Du får hela tiden uppdrag av din boss, ett hårdfört armébefär som inte spelar efter reglerna, och det kan handla om att rädda gisslan, spränga byggnader eller helt enkelt decimera Infernos trupper så gott det bara går.

För härligt röj finns det gott om. När det är som mest intensivt så fylls skärmen med infanterield, skjutande stridsvagnar, fiender i befästa positioner och allehanda fordon som gör sitt bästa för att förvandla spelaren till blomjord. Det är hektiskt och ljuvligt. Explosioner och bråte täcker skärmen och detaljrikedomen imponerar en hel del. Det är trots allt samma grafikmotor som i Just Cause 2 och det märks verkligen. Grafiken är detaljrik och färggrann, utan att för den sakens skull någonsin bli grötig eller rörig. Något som faktiskt är ganska ovanligt i ett spel av den här typen.

Renegade Ops
Det finns helikoptrar att tillgå också men dessa är inga valbara fordon utan istället måste du använda dem på vissa ställen. Vilket är lite tråkigt, hade gärna sett möjligheten att spela som helikopter genom hela spelet.

Upplägget är enkelt och utan knussel, det är action som gäller och du ska skjuta på allt som rör på sig. Rör det sig inte, skjut på det i förebyggande syfte. Under spelets gång tjänar du in uppgraderingspoäng som du kan använda för att förbättra din defensiv, ditt sekundära vapen eller din specialattack. Hälsa och bättre effekt till maskingeväret sprutar fram när du besegrar fiender och förintar byggnader. Dock krävs det att man stundtals håller tungan rätt i munnen då man faktiskt har ett begränsat antal liv på varje bana och får man slut, då får man börja om.

Det finns nio banor och de tar ungefär mellan 20-30 minuter att avverka, mindre om man är flitig med kulsprutan. Men vill man ha lite utmaning kan man välja att fokusera på att få så hög poäng istället för att bara plöja igenom banorna. När du åsamkar skada sätter ett räkneverk igång och ju mer poäng du gör desto mer erfarenhet får du och då stiger du i graderna samtidigt. För poängperfektionisten ger detta en extra dimension till Renegade Ops och det är kul att Avalanche har tänkt på inkludera lite mer möjligheter för den som vill tävla mot sina kompisar på onlinetopplistorna.

Renegade Ops
Var beredd på massor av action, det smäller och dånar för det mesta och det är sällan man bara kan såsa runt och njuta av omgivningen.

Dock ska jag säga att jag är lite besviken på längden på Renegade Ops. Det tar ett par timmar att ösa igenom och såvida man inte vill jaga poäng eller samarbeta sig igenom samma banor med sina kompisar har man inte sådär jättemycket mer att hämta. Medan spelkontrollen är klockren och sitter som en smäck kan jag ibland känna att det är lite väl lätt att välta med sitt fordon. När detta sker är man väldigt sårbar för ett par sekunder och det är inte sällan jag har fått en ny kroppsöppning med hjälp av en fiendestridsvagn på grund av detta.

Jag diggar verkligen Renegade Ops, det är en skön flirt med gamla klassiska arkadspel från förr i tiden. Det är enkelt och underhållande helt enkelt. Samarbetsläget får spelet att skina än mer och med ett par kompisar kan man ha otroligt kul. Jag skulle dock vilja se att det fanns fler banor, det känns lite snålt i dagsläget. Tyvärr är även nästan alla bossfighter lite väl tama och variationslösa. Ofta handlar det bara om att mata på med kulor för att fienden ska dö, så lite mer fantasi hade jag faktiskt önskat. En solid köprekommendation är det ändå trots ett par svaga punkter. Nu hoppas jag bara att Avalanche bygger på Renegade Ops med ännu mer material.

7 / 10
+
Underhållande råröj, enkelt upplägg, kanonsnygg grafik, charmig presentation