The Lost Vikings

The Lost Vikings

Baelog, Erik och Olaf gör comeback på Nintendos bärbara guldkalv och redaktionens egna viking Jonas Mäki var förstås snabb att kasta sig över äventyret. Läs vad han tyckte.

Baelog, Erik och Olaf hette tre vikingar i spelet The Lost Vikings till Super Nintendo och Megadrive. Det var utvecklat av Blizzard som då hette Silicon & Synapse. Spelet har nu kommit att släppas till retroenheten framför alla andra, Game Boy Advance. Ett ganska klokt val, visar det sig när jag sätter mig ned med spelet. Den lilla bärbara är som gjord för spel av precis den här typen.

Spelet är ett sidoscrollande pusselplattformsspel indelat i banor. Efter varje avklarad bana så kommer nya hinder. Det gäller att hela tiden komma på hur man ska nyttja de tre för att ta sig till nästa nivå, något som kan vara oerhört frustrerande och utmanande. Många banor är väldigt sinnrikt designade, och efter att ha slitit med en nivå som på förhand ser enkel ut i 30 minuter så är det givetvis med en enorm lättnad man forcerar den.

Vikingarna har alla olika personlighet men framför allt tre olika föremål med sig. Det kommer väl tillpass då vikingarna blir fångade av ett rymdskepp som samlar troféer - och de är tänkta att ingå som levande exemplar i samlingen. Något som givetvis inte lockar och en flykt från skeppet startar. Men, det handlar inte om att slå sig ut. The Lost Vikings är ett pusselspel, där det gäller att kombinera de tre vikingarnas färdigheter och föremål på ett sådant sätt att man kan ta sig framåt. Intressant är att storyn inte bara är en billig ursäkt för att få skapa en massa banor. Storyn fortsätter faktiskt mellan banorna och ger en liten skön känsla av att allt pusslande trots allt har en mening för den som vill sträckspela.

Baelog bär med sig vapen, ett svärd och en pilbåge. Det kommer väl till hands när fiender dyker upp, eller när man inte når en knapp och man enkelt kan skjuta en pil på den. Erik har inte med sig något alls, men han är smidig och kan hoppa. Vilket givetvis är bra för att ta sig till platser de andra inte kan komma åt, men han kan också krossa objekt underifrån. Olaf å sin sida bär med sig en sköld. Det är bra när en fiende man inte kan komma åt skjuter eld, men kan också användas som fallskärm (inte ens en viking kan fala hur långt som helst). Dessutom kan Erik ställa sig på hans sköld och på så sätt ha bättre förutsättning att nå ännu högre platåer.

Spelets grafik är stor och tydlig, och passar därmed bra för dem som har den gamla versionen av Game Boy Advance. Man ser lätt allt som händer och det är aldrig någon konst att veta vilken viking som är vilken. Rent ljudmässigt är spelet ingen fröjd, då det blir enformigt när man befunnit sig på en och samma nivå i drygt en kvart. Men det är ett pusselspel, och tålamod är vad som krävs, musiken är således ingen viktig del i spelet.

The Lost Vikings är verkligen en gjuten höjdare och något jag lätt kan rekommendera folk att köpa. Det håller länge och är upplagt på ett sätt som lämpar sig för kortare spelsejourer, till exempel när man åker buss eller spårvagn. Kontrollmässigt är det väldigt enkelt, särskilt med tanke på att två av figurerna inte ens kan hoppa, utan bara gå vänster och höger. Dessutom kan jag inte hjälpa att jag tycker vikingarna är rätt grymma figurer, de är ju våra förfäder för sjutton gubbar. Det vore ju ett rent svek att inte hjälpa dem ur utomjordningarnas våld, eller hur?

The Lost VikingsThe Lost VikingsThe Lost VikingsThe Lost Vikings
7 / 10
+