Top Gear: Drift Legends

Top Gear: Drift Legends

Ska det sladdas så ska det sladdas ordentligt. Det är det som Top Gear: Drift Legends vill uppnå men det går inte exakt enligt planen...

Jag var minst sagt skeptisk när jag skulle ta mig an och recensera ett spel baserat på den populära TV-serien Top Gear. Jag tänkte att inte kan väl ett mobilspel som bygger på en bilserie vara särskilt underhållande? Det visade sig att jag hade rätt misstankar.

För Top Gear: Drift Legends har de flesta ingredienser som behövs när det kommer till att göra ett rätt så tråkigt och mediokert mobilspel. Spelupplägget är repetitivt och styrningen är långt ifrån tillfredsställande. De olika sladduppdragen tar dig dock från platser som Nya Zeeland till Japan men det är inte otroligt stor variation mellan de olika banorna så det spelar inte så stor roll. Du gör dessutom exakt samma sak vart du än är.

Top Gear: Drift Legends

Som spelets titel antyder handlar varje bana om att "drifta" (med andra ord sladda) och samla poäng. I de flesta svängar finns dessutom en gul rand som ger dig extra mycket poäng om du lyckas drifta inom den. Du behöver ha en viss mängd med poäng för att få komma vidare till nästa bana och då gäller det att drifta för glatta livet. Inledningsvis är det förvisso rätt så underhållande att drifta runt i den lilla bilen men det börjar tappa sin charm efter tusende gången. Top Gear: Drift Legends sållar sig alltså inte till de mobilspelen som lyckas göra något underhållande av något rätt så simpelt (exempelvis Angry Birds). Det är helt enkelt inte tillräckligt mycket runt omkring som gör det värt att spendera tiden häri.

Men även fast det långtråkiga upplägget gör sin beskärda del för att spelet ska vara en kort romans så är det ändå styrningen som tar död på det. Allt du kan göra är att svänga till höger och vänster samt gasa. Det är allt. En väldigt enkelt spelkontroll behöver förvisso inte vara något dåligt men här är den så otajt att det blir frustrerande. Det finns inget som heter precision här utan du flyger som en vante åt höger eller vänster, att få till ett bra flyt är det inte frågan om. Därför är det i det närmaste omöjligt att försöka sig på den övre svårighetsgraden.

Top Gear: Drift Legends

Rent designmässigt ser det ut som valfri dussinprodukt. Det är inget som står ut eller ger spelet någon egen stil men det är inte heller det fulaste spelet på marknaden. Dock känns det som utvecklarna hade kunnat leka lite mer med konceptet och gjort det än mer färgglatt eller i varje fall mer identitetsfyllt än vad det är.

Nej, Top Gear: Drift Legends imponerar inte och du borde fokusera på något annat klart mer prisvärt mobilspel än detta. Inte ens med racingtips från Stig kan en få detta att hålla i det långa loppet.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10