Tron Run-r

Tron Run/r

Disney utökar Tron-universumet med en ambitiös endles runner-titel med inslag av racing och giriga mikrotransaktioner. Vi har recenserat...

Jag blir inte riktigt klok på Tron. Det är ett varumärke som mestadels legat i djupkoma sedan 80-talet och som då och då ger ifrån sig små livstecken i form av en lättglömd biofilm från 2010 och en trave halvengagerade speliterationer. Det är som om någon på Disney får ett ryck vartannat år och säger: "Fan, ska vi släppa nåt litet Tron-relaterat igen och kolla om vi får mer respons den här gången? Nåt litet bah?"

Med Tron Run/r har nu Disney kokat ihop en endless runner med racing- och actioninslag som stöpts i klassisk Tron-estetik och ljudsatts med matchande pulserande, elektriska musikslingor. Runt 200 kronor får du punga ut för det; en ganska matig summa för den här typen av spel. I jämförelse med andra titlar inom genren är det dock ett hyfsat påkostat paket vars huvudsakliga gameplay bygger på mer än att tajma hopp och svänga höger/vänster.

Din självlysande avatar kan både springa på väggar, glida under hinder, sväva mellan plattformar, skjuta projektiler, göra blixtsnabba väjningar åt sidorna, spränga robotar och aktivera knappar. Det finns tre olika spellägen; i det ena utför du ungefär vad jag precis listat ovan, i det andra rejsar du fram på din framtidsmotorcykel i kamp mot klockan och i tredje måste du klara utmaningar som bygger på framslumpade hinder. Av dessa lägen är motorcykeldelen den svagaste - den riktiga fartkänslan saknas och bandesignen känns allmänt ganska trist och likartad. Det fungerar dock som variation från de andra lägena, även om jag såklart gärna hade sett att Disney lagt lite mer energi på det.

Tron Run-r
Estetiskt har Disney verkligen fångat den där säregna Tron-känslan.

Desto roligare är runner-läget som med sin läckra discoscenografi och pulserande musik lyckas vara både lättspelat och hyfsat utmanande på samma gång. Banorna blir heller aldrig sådär tråkigt förutsägbara som i andra endless runners tack vare det breda kontrollschemat; jag måste hela tiden växla mellan att glida, hoppa, skjuta mig igenom en fientlig robot, ducka för projektiler, aktivera plattformar och väggspringa.

Desto längre jag håller mig från att inte ta skada, desto högre blir min komboräknare, och ju högre kombo desto bättre poäng i slutet. För att öka mina chanser att hålla mig vid liv och maxa komboräknaren finns det olika förmågor och föremål som kan köpas med så kallade Bits. Med dessa kan du bland annat skaffa bättre och mer effektiva vapen, sköldar och små robotkompanjoner som hjälper mig. Bits tjänar du genom att tillgodoräkna poängen du får efter varje avklarad bana. Din poäng sparas och blir föremål för andra spelare att försöka bräcka.

Tron Run-r
Hoppa, glid, sväva, skjut - det gäller att vara alert hela tiden,

Systemet funkar bra... så länge du faktiskt håller dig till att handla Bits via spelets valuta och inte håvar fram riktiga plånboken. Du kan nämligen, såklart, köpa enorma mängder Bits medelst kreditkortet och enkelt utrusta din karaktär med de bästa förutsättningarna för att kamma hem tokhöga highscores på banorna, och således göra hela tävlingen om vem som har högst poäng mer eller mindre meningslös.

Detta är ett skolexempel på kass och illa genomtänkt implementering av mikrotransaktioner. Om Robinson-Erold släppts in på ett styrelsemöte hos Disney hade han nog haft ett och annat att säga om saken. Med det sagt kan jag inte förstå varför någon ens skulle vilja betala för att maxa sin karaktär med de bästa förmågorna. Snacka om att rycka bort utmaningen och mer eller mindre halvera meningen med hela spelet.

Tron Run-r
Det går fort på motorcykelbanorna. Tyvärr känns det inte riktigt så.

Mikrotransaktionerna åt sidan är Tron Run/r ändå ett habilt och helt okej spel. Presentationen är ungefär precis vad man kan förvänta sig och innehållsmässigt finns det precis lagom mycket för att du ska ha att göra ett tag framöver. Tron Run/r briljerar egentligen inte på någon punkt men är inte heller direkt dåligt på något det gör. Häri ligger dess kanske största akilleshäl; det sticker inte ut, gör inget väsen omkring sig utan bara... är.

Det känns som en typisk mellanmjöksprodukt som bara rinner igenom. Med en något lägre prislapp och på ett mobilt format som PS Vita hade Tron Run/r fungerat bättre, men hemma i soffan på storteven är ett helt okej endless runner-spel inte riktigt det hetaste du kan lira. Jag har hyfsat roligt för stunden men kommer sannolikt att ha glömt bort lagom till årsslutet när det är dags att summera spelåret 2016.

6 / 10
+
Fångar Tron-känslan, lättspelat, brett rörelsemönster, lagom utmanande