Wondershot

Wondershot

Kristian har provat på Leikir Studios senaste partyspel där lokal multiplayer står på menyn...

Fransmännen har gett oss en hel del under historiens gång. Allt från baguetter, champagne och de första biograferna till lite mindre trevliga saker som giljotiner. Var på denna skala hamnar då franska indieutvecklaren Leikir Studios senaste spel, Wondershot?

Wondershot är en så kallad "top down"-titel, där du ser spelets banor rakt uppifrån (tänk Dead Nation). Spelet bygger på två väldigt enkla regler, du har ett skott i ditt valda vapen och ett skott är även allt som krävs för att du ska dö. Sen är det bara att ge sig ut och döda, antingen dina vänner i flerspelarläget, eller ändlösa vågor av elakingar.

Wondershot
Wondershot är både originellt och vanebildande.

Wondershot består av tre huvudsakliga grundpelare, flerspelarläget, utmaningar och det ändlösa horde-läget. Flerspelarläget är endast offline och tänkt att avnjutas med ett gäng vänner i soffan framför TV:n, något som har blivit mer och mer sällsynt bland spel inte gjorda av Nintendo. Utmaningarna, som namnet avslöjar, ställer dig inför olika sorters prövningar, vilka oftast går ut på att döda ett visst antal fiender innan tiden runnit ut. Horde-läget går ut på att överleva så länge som möjligt, antingen själv eller tillsammans med andra spelare.

Wondershot
Upplägget är intuitivt och i rätt sällskap är det roligt länge.

Till ditt förfogande har du fyra olika vapen, alla med sina egna för- och nackdelar. Pilbåge, bumerang, slangbella och hammare är urvalet som erbjuds. Pilbågen har snabbast projektiler när strängen är fullt spänd, men släpper du iväg pilarna direkt blir de målsökande. Bumerangen kan hovra på plats och kommer alltid tillbaka till dig i en rak linje, något du kan utnyttja för att träffa fiender bakom hörn. Slangbellans stenar studsar runt på kartan, något du kan använda för dödliga rikoschetter. Sist men inte minst har vi hammaren, som du har störst nytta av i närstrider, men som även kan användas för att slänga sig genom väggar.

Spelkontrollen är lätt att förstå och du lär inte ha några större svårigheter med att använda vapnen, däremot lämnar den en del att önska när det kommer till precisionen vissa tillhyggen. Springer du runt och svingar med en hammare lär det inte orsaka några större problem, men det kan lätt bli lite frustrerande att försöka rada upp skott med pilbågen.

Wondershot
Spelkontrollen är tyvärr inte så bra som den borde vara.

Det blir sällan långtråkigt i Wondershot, mycket tack vare banornas storlek. Just eftersom banorna är relativt små så blir det ett rätt högt tempo i matcherna och du kommer aldrig stöta på några problem med att behöva springa runt och leta efter någon ensam fiende i något avlägset hörn.

Den visuella designen i Wondershot finns det inte mycket att klaga på. Allt är färgglatt och mysigt. De fyra valbara karaktärerna är alla tillräckligt unika för att det aldrig ska uppstå några problem med att se vem som är vem. De tre världarna i spelet är även de relativt unika och bjuder på några roliga kartor att spela på.

Wondershot
Vi har recenserat Xbox One-versionen, men spelet finns även till PC och Playstation 4.

Det finns inte allt för mycket att klaga på i Wondershot, men ett litet irritationsmoment som gnager på under spelets gång är den hurtige kommentatorsrösten, komplett med fransk accent. Alla utrop om seger och uppmaningar till att försöka igen blir snabbt tjatiga.

Spelets största brist är nog att det i slutändan kan kännas något innehållslöst. Störst fokus har helt klart legat på flerspelarläget och utbudet av innehåll för ensamma spelare har fått lida för det. Om du är ute efter något som du vill njuta av själv framför TV:n är Wondershot inte något för dig.

Wondershot
Mer innehåll hade varit trevligt.

Den tänkta målgruppen för Wondershot känns rätt självklar från första anblick. Allt från den smågulliga designen till den lättlärda spelkontrollen pekar mot yngre spelare och lär nog falla dem i smaken. Wondershot är ett perfekt spel att ta fram och spela med småsyskonen eller barnen, men äldre spelare behöver inte låta sig avskräckas. Vill du ha lite kul med vänner lokalt så lär du nog hitta det du är ute efter i Wondershot.

Allt som allt så är Wondershot ett helt okej spel. Det finns inga gigantiska brister i spelet men det är inte heller det mest nyskapande som lär dyka upp i år. Vill du bara ha lite lättspelat och snabbt skoj är däremot Wondershot något du bör kolla in. Kanske inte riktigt lika bra som en god baguette, men inte heller lika farligt som Napoleons invasion av Ryssland.

6 / 10
+
Roligt lokalt multiplayer, mysig design, enkelt att bemästra