Disney Infinity 3.0: Play Without Limits

Disney Infinity 3.0: Marvel Battlegrounds Play Set

Redaktionens meste leksakssamlare har gett sig i kast med partyspelsmålet Marvel Battlegrounds. Här är vårt betyg på senaste Play Set-paketet till Disney Infinity 3.0...

Efter att ha dedikerat Disney Infinity 3.0: Play Without Limits till i huvudsak Star Wars, återvänder serien nu till Marvel igen i och med nya Marvel Battlegrounds Play Set. Ett på alla sätt och vis trevligt nytillskott eftersom det faktiskt inte kommer något fjärde spel i serien i år sedan Disney utannonserat att de istället ska fortsätta bygga ut det tredje spelet.

Det är något jag personligen kan uppskatta eftersom jag föredrar att kunna spela vidare med det jag har, där alla nya Play Sets tillför mer variation än vad någon rimligen kan begära. Ett bra exempel på det är just Marvel Battlegrounds som lämnar det relativt fria utforskandet i lika relativt öppna spelvärldar bakom sig till förmån för... stryk. I brist på bättre uttryck skulle jag kalla detta för ett beat 'em up, det vill säga samma genre som Final Fight, Double Dragon med flera med den härliga twisten att fyra kan spela samtidigt och där det framför allt går att spela mot varandra.

Bara en figur medföljer det Play Set som har störst behov av många figurer, och det är dessutom en som redan finns sedan tidigare.

Mindre våldsamt naturligtvis, men ändock. Därmed sällar det här sig till samma skara som bland annat Inside Out genom att erbjuda något helt nytt som skiljer sig från grundspelet och bidrar därmed till att visa det som gör Disney Infinity så unikt bland leksaksspelen.

Slåss kan du göra både med och mot andra, och det går utmärkt att använda Marvel-leksaker från både Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes och Disney Infinity 3.0: Play Without Limits för att slåss. Därmed får du anledning att gräva fram dina gamla figurer igen, men det finns även ett urval att använda sig av som eventuella så kallade vänner kan använda sig av. Ett smart sätt att göra så alla kan spela även om de inte har en generös uppsättning figurer.

Disney Infinity 3.0: Play Without LimitsDisney Infinity 3.0: Play Without Limits
Slagsmålen är väldigt underhållande och återspelningsvärdet stort.

Det är ett klokt val eftersom man måste vara fyra för att kunna spela mot varandra och datormotståndare fyller upp om du inte hittar folk. För min egen del vill jag ha högst en datorkontrollerad tölp eftersom polare är svarar bättre på mina förnedrande tillmälen jag kontinuerligt spyr ur mig under matcherna (jag har svart bälte i trollning).

Jag tycker inte det går att jämföra Marvel Battlegrounds Play Set med Super Smash Bros for Wii U, trots att det alltså vankas slagsmål för fyra personer med en massa kända maskotar. Jag vill hellre göra parallellen med Powerstone, eller möjligen Tobal No. 1 om någon mot all förmodan minns det. Det vankas alltså slagsmål med kameran snett ovanifrån och goda möjligheter att cirkulera folk för fega attacker bakifrån.

I reklamen står det att alla släppta Marvel-figurer till Disney Infinity 3.0: Play Without Limits fungerar med Marvel Battlegrounds, men det stämmer inte riktigt. Varken Hiro eller framför allt Baymax från Big Hero 6 går att använda.

Själv fastnar jag för Nick Fury som lagom till Marvel Battlegrounds uppdaterats med lite extra attacker. Men det är även roligt att smiska rumpa med bland annat Hulkbuster Iron Man och Ultron. Hur balansen är i längden figurerna emellan återstår att se, men eftersom det alltid går att teama ihop sig för att dänga en eventuell ledare så brukar det jämna ut sig då alla vrålar att den eller den personen behöver extra stryk för stunden för att jämna ut oddsen.

Ett kort äventyr finns också att spela igenom, men den biten hör till de svagare. Det tog mig under timmen och något sug efter att göra om det finns inte, trots tre svårighetsgrader. Maten, själva grunden och livslängden kommer just från multiplayer, och där imponerar Marvel Battlegrounds. Det är roligt att spela och ofta när vi tänkt avrunda för kvällen har det blivit klassiska: "bara en match till" - och det flera gånger i rad medan natten blir allt senare.

De olika figurerna och fått lite nya förmågor för att fungera som pugilister i ett slagsmålskalas.

Bland bristerna med Marvel Battlegrounds hittar vi det faktum att bara en ny figur medföljer (tidigare Play Sets har haft två), och det är en nyare version av Captain America. Det känns lite småsnålt, och för mig som redan hade Captain America i det tidigare utförande känns det aningen fattigt. Jag tycker att två figurer per Play Set är en tumregel Disney inte borde rucka på och dessutom se till att båda är helt nya. För den som skaffade Disney Infinity 3.0: Play Without Limits för Star Wars-spelens skull och bara samlat dessa betyder det ju alltså att de har en enda permanent kämpe att spela med, nämligen just Captain America.

Vet du med dig att du har lite Marvel-figurer sedan tidigare eller kan tänka dig att skaffa och gillar att spela multiplayer lokalt med polarna, så är detta något du seriöst bör överväga. Med bara lite mer innehåll hade detta ensamt kunnat vara ett fullprisspel, och jag har svårt att se någon ha tråkigt med Marvel Battlegrounds.

Här hittar du vår recension av Disney Infinity 3.0: Play Without Limits.

Här hittar du vår recension av Inside Out Play Set.

Här hittar du vår recension av The Force Awakens Play Set.