1979 Revolution: Black Friday

1979 Revolution: Black Friday

Vi har upplevt ett definierande ögonblick i Irans historia i rollen som fotografen Reza Shirazi

Innan jag började plita ned texten i den här recensionen hade jag i stort sett ingen som helst aning om vad som skedde under den iranska revolutionen under 1970-talet. Jag visste inte ens om att den ägde rum. Efter att ha avnjutit 1979 Revolution: Black Friday och läst en massa om incidenten är det dock plågsamt uppenbart att de ämnen som behandlades då, och som utgör grundpremissen i det här spelet, fortfarande är aktuella idag, nästan 40 år senare.

1979 Revolution: Black Friday är en storydrivet äventyrspel i samma andra som Telltales Walking Dead- och Tales of the Borderlands-titlar. Vi får ta kontrollen över nyhetsfotografen Reza Shirazi som hamnar mitt i den pågående revolutionen. Allt börjar med att Reza blir brutalt förhörd i det ökända Evin-fängelset i början av 1980 och därifrån tar han med oss på en läskig och tänkvärd resa om mänsklig natur, lojalitet och demokrati. Grundpoängen är att ingenting egentligen är svart och vitt, att det finns ondska och godhet i oss alla och om problematiken med att försöka förhålla sig neutral i ett politiskt tufft läge.

1979 Revolution: Black Friday
Huvudrollen i spelet liras av Navid Negahban från bland annat TV-serien Homeland.

Reza försöker i början att förhålla sig neutral till konflikten med slits med, tvingas göra tunga moraliska val och han förväntas så småningom att välja sida. Hans familj är lojal till Shah, den självutnämnda iranska kungen vid den här tiden, men tidiga val mellan fredliga lösningar eller våld plågar den nyanserade huvudpersonen.

Spelets handling använder sig av ett par viktiga referenspunkter som berättar historien om hur revolutionen utlöstes, varför och av vilka. Reza fotografer mängder av händelser i spelet, bilder som förvandlas till arkivmappar som på sitt sätt undervisar spelaren om händelserna. Mekaniken kring själva fotograferandet är den enskilt största skillnaden rent spelmässigt i jämförelse med Telltale Games titlar och även om det existerar vissa bekymmer är det en spännande idé som realiserats på ett tillfredsställande sätt. Delarna där Reza via "quick time events" tvingas agera sjuksyster och lappa ihop skadade kumpaner, fungerar desto sämre. Här saknas spelmekanisk finpolering och idéerna känns snabbt enformiga.

1979 Revolution: Black Friday
Presentationen är inget vidare men designen i spelet, i stort, är kanon.

När det gäller det visuella har Ink Stories satsat på samma typ av stiliserade design som Telltale använt sig av i spel som The Walking Dead, Tales From the Borderlands och The Wolf Among Us. Karaktärsdesignen är enkel, detaljerna förhållandevis få och animationsarbetet känns ofta lie väl stelt. Röstskådespelriet är dock strålande, rakt igenom, och storleken på vissa sekvenser (omfånget) imponerar.

Att göra ett seriöst spel baserat på en superseriös, verklig händelse proppad av politiska och ideologiska nyanser är svårt, såklart. Här lyckas utvecklarna väldigt väl med 1979 Revolution: Black Friday. Man har respekterat historian bakom revolutionen, gjort mängder och åter mängder med efterforskningar samt belyst landets kulturella och religiösa egenheter på ett pricksäkert och finkänsligt sätt. Här finns vare sig predikande eller jobbiga övertydligheter utan en finfin balans mellan underhållning och undervisning.

1979 Revolution: Black Friday
Detta är ett viktigt spel som både underhåller, utmanar och undervisar.

Det är synd att det är slut lie för snabbt, dock. Efter ett par timmar är äventyret över och även om här finns gott om extrainnehåll känner jag att jag hade velat ha mer, mycket mer. På det stora hela är dock 1979 Revolution: Black Friday ett tänkvärt och viktigt spel i ett alltmer hjärndött klimat.

7 / 10
+
Historiskt korrekt, viktiga lärdomar av storyn, stilfullt berättat, grymt röstskådespeleri, mycket innehåll