Gamereactor Close White

Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords

Uppföljaren till årets spel 2003 är här och Benke har varit på nya äventyr i ruinerna av en gammal republik.

Facebook
TwitterReddit

Fem år efter händelserna i det första spelet flyter rymdskeppet Ebon Hawk skadad omkring i en galax långt, långt borta. Du kastas helt ovetandes in i ett äventyr där hela galaxens framtid vilar på dina axlar. Du är en eftersökt man, både republiken och sith-riddarna är ute efter dig. Vilken väg väljer du och hur påverkar det dig och din omgivning. Uppföljaren till årets bästa spel 2003 är här och mycket är sig likt. Visserligen har Bioware lämnat över ansvaret till Obsidian, men The Sith Lords är i det närmaste identiskt i upplägget, så när som på ny handling och några mindre justeringar.

Just starten är central för spelet och sätter tonen för det fortsatta äventyret. Du vet väldigt lite om vad som har och som en före detta jediriddare (du väljer själv hur du vill se på din status och din bakgrund), blir det din jakt på sanningen och din flykt undan dem som vill skada dig som handlingen kretsar kring. Kopplingar till det första spelet, paralleller med händelser i filmerna och kluriga moraliska dilemman är det gott om. Allt är oftast inte helt glasklart och jag gillar hur konsekvent "the quick and easy way" leder till den mörka sidan. Det känns nästan som om spelet vill lära mig tålamodets dygd, fast det är skönt att ibland bara hugga ner någon istället för att springa deras ärenden. Man kan ju vara snäll någon annan gång...

Det är tydligt att Obsidian gick in med inställningen att man inte ska ändra på ett vinnande lag, eller i det här fallet koncept. Du tar dig från planet till planet, genomför en mängd uppdrag, konverserar och formar din huvudpersons relation till kraften. En nyhet den här gången är hur du kan påverka inflytandet över dina medresenärers förhållande till kraften. Ytterligare ett lager att manipulera och något som skänker lite extra variation vid en andra genomspelning. Det har givetvis tillkommit en del nya förmågor, men grunden i stridssystemet är exakt det samma och de flesta förmågorna är hämtade ur det första spelet. Det håller givetvis samma höga klass som tidigare och är både djupt, variationsrikt och värt att laborera med. Ibland kan jag irritera mig på att många strider blir så kaotiska, visst går det hela tiden att pausa och förändra sin strategi eller detaljstyra hela gruppen. Jag kan också tycka att det nästan är lite för effektivt att använda diverse passiva krafter, stimulanspaket och implantat. Men på det hela taget är striderna sådär lagom utmanande.

I det första spelet fanns det massor av härliga karaktärer både i din grupp, bland birollsinnehavarna och fienderna. Detsamma gäller för The Sith Lords även om det kanske inte är en lika strålande sammansatt grupp. En viss gammal favoritrobot återkommer på mer än ett sätt vilket jag tycker är minst sagt trevligt, men på vilket sätt får ni upptäcka när ni spelar själva. Tvetydigheten och den inte alltid glasklara linjen mellan ont och gott är vad som kännetecknar båda spelen och när du spelar denna uppföljare kommer du att få nya infallsvinklar på handlingen i originalet.

Rent tekniskt var inte det första spelet något mästerverk. Grafiken var på sina håll sparsam, texturerna inte riktigt så högupplösta och detaljerade som jag hade velat, men den övergripande designen räddade upp allt. Då och då fanns det även problem med skärmuppdateringen och det rapporterades om diverse buggar. Det stör mig lite att Obsidian verkar ha blundat för alla dessa problem. Om något så skulle jag säga att problemen är större i tvåan. Visserligen är skärmuppdateringen stabilare (det blir dock problem när fienderna blir många), men miljöer och designen känns inte lika inspirerad. Framförallt tycker jag det är trist att man tvingas springa i så många korridorer, det är ju fantastiska utomjordiska världar jag vill uppleva. Men dessa klagomål framträder som ett resultat av hur bra det första spelet var. Det finns fortfarande massor av underbart designade omgivningar att avnjuta.

Jag har svårt att inte låta en viss nyans av besvikelse lysa igenom i den här texten. Knights of the Old Republic 2 har klistrat fast mig framför TV-rutan många långa nätter och är ett fruktansvärt bra spel, men det når inte riktigt upp till föregångaren. Handlingsmässigt känns det inte riktigt lika spännande, trots att det är ett mycket välskrivet manus med många bra karaktärer och vändningar i storyn. Flera gamla karaktärer återkommer och många lösa trådar och kopplingar till det gamla spelet knyts ihop. Det finns massor av rolig och välskriven dialog och tonvis av härlig Star Wars-kuriosa. För alla som dyrkar George Lucas originaltrilogi, är Knights of the Old Republic-spelen en välkommen kompensation för de senaste filmerna.

Nu låter det som jag klagar och klagar, men det här är ett fantastiskt äventyr som innehåller alla de element som gjorde det första spelet till en omedelbar klassiker. Jag hade dock förväntat mig att det här skulle vara ett litet steg framåt, nu är det precis tvärtom. Nu blir det "bara" ett mycket bra spel, men ett spel som fansen av det första äventyret absolut inte får missa.

8 / 10
+
Mästerlig atmosfär, bra handling, innehållsrikt, välgjort stridssystem