Startsidan
RTX Red Rock

RTX Red Rock

Tänk om det inte hade varit Retro Studios som fått i uppdrag att skapa Metroid Prime, utan ett annat, betydligt mindre skickligt, gäng.

Tänk om de hade valt att göra spelet i tredjepersonsperspektiv och var långt inne i planeringsarbetet när Nintendo tog ifrån dem Metroidlicensen, och de inte hade någon vettig karaktärsdesigner själva. Tänk om de ändå valde att slutföra och släppa spelet. Resultatet skulle nog ha blivit ganska likt RTX Red Rock.

Året är 2103 (om exakt hundra år, whee!) och vi har just spöat det gröna ur ett gäng utomjordingar. Trodde vi ja. När vi firar som bäst angriper de våra forskningsbaser på Mars, och ingen kan stoppa dem. Förutom Eugene Z. Wheeler förstås, men han är på semester och inte alls sugen på action. EZ Wheeler (haha) är en halvgalen vapenviftande frilansare och supersoldat, och alltså perfekt för ett jobb där mänsklighetens framtid står på spel. Sagt och gjort, han övertalas och skickas till marsmånen Phobos (som betyder "skräck", det lärde jag mig i Skalmans skola i Bamse) för att kolla läget. Med sig tar han en diskett innehållande sin sarkastiska och svartsjuka datoriserade kompanjon IRIS. Tänk er Master Chiefs Cortana korsad med Austin Powers.

Det är svårt att förstå riktigt vad Lucas Arts ville med spelet. Omgivningarna är detaljerade och tämligen realistiska, på ett pastelligt Femte Elementet-sätt, medan alla karaktärer är serieaktigt stereotypa. Det finns en stor portion humor av gammal hederlig äventyrsspelstil, men det blir sällan mer än småroligt. EZ är inte bara uppkäftig som få, han är också utrustad med både cybernetiskt öga och en rejäl mekanisk hand. Med ögat kan man skifta läge och se med bland annat IR eller röntgen - en ren ripoff från Metroid alltså, men mycket sämre genomfört grafiskt.

Spelet påminner mer än lovligt om Retros spel, men lustigt nog är den bepansrade Samus betydligt lättare att styra än Eugene. Att byta sikte eller använda föremål är klumpigt och görs med hjälp av helt oläsliga symboler, om du inte pausar spelet och använder menyn. Även om man kan låsa siktet på motståndare och röra sig relativt fritt känns kontrollen klumpig och kantig. På lite avstånd vägrar siktet också att funka. Ska jag vara riktigt petig måste jag också anmärka på att Eugene hoppar precis lika högt på Phobos som på Mars -en liten miss i fysikmotorn.

Det blir inte bättre av att grafiken är onödigt ambitiös. Den passerar långt förbi "detaljerad" och hamnar någonstans mitt på "plottrig", samtidigt som grafikmotorn inte riktigt håller. Enkla marslandskap beströdda med stenar funkar bra, men när det blir riktigt mycket prylar på skärmen börjar det helt enkelt hacka. Inte bra. En massa föremål går att plocka upp, men det är svårt att hitta i de färgglada rymdstationerna som ser likadana ut överallt. Spelmässigt handlar det om att springa runt och hitta den-och-den prylen för att öppna dörrar och komma vidare, allt guidat av den allt mer irriterande datorpartnern.

Även om musik och tal fungerar bra (vi snackar ju om Lucas Arts, trots allt) lider Red Rock av samma problem som alla äventyrsactionspel som släpps på flera konsoler, och sedan tillbringar år på en hylla i spelaffären med stadigt sjunkande pris tills de hamnar i rea-backen. Halvtaskig kontroll, grafik som inte är anpassad till hårdvaran och en huvudperson som helt saknar originalitet. Lucas Arts ville skapa en ny huvudperson i klass med sina äventyrshjältar. Då tycker jag att de ska ta en titt på de gamla spelen och fatta att det var spelen som gjorde figurerna bra, inte tvärtom.

Playstation 2-ägare som är i akut behov av rymdaction gör bättre i att spara ihop till en kub med Metroid eller en Xbox med Halo. Visst, det blir ungefär tre gånger dyrare än att bara köpa det här spelet, men de spelen är garanterat minst tio gånger bättre.

RTX Red Rock
RTX Red Rock
RTX Red Rock