Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: One Night in Karazhan

Kristian har accepterat Medivhs inbjudan och tillbringat en natt i Karazhan...

One Night in Karazhan är den fjärde expansionen till Hearthstone: Heroes of Warcraft, och även denna gång får vi se en klassisk World of Warcraft-räd i en ny kortspelsanpassad tappning. Som expansionens namn avslöjar så är magikern Medivhs torn Karazhan, som gamla World of Warcraft-spelare kanske minns från The Burning Crusade, skådeplatsen.

Expansionen inleds under de sista förberedande stunderna innan den ståtliga festen som Medivh planerat, men självklart går saker och ting åt skogen och det är upp till dig som spelare att med hjälp av dina kortspelsfärdigheter rädda både Medivh och festen. Som i tidigare expansioner så får du boss efter boss ta dig igenom den inledande prologen och de fyra följande flyglarna.

Den största utmaningen kommer du nog finna i byggandet av din kortlek inför varje boss. Det går verkligen inte att kötta sig igenom hela expansionen med samma lek. En boss kanske snabbt behöver tas ner med horder av billiga kort, medan andra kräver ett helt annat tillvägagångssätt. Det må vara kul att överlista fienderna med egenskapade kortlekar, men de roligaste bossarna i spelet är nog trots allt de specialare där du får klara dig med de korten spelet ger dig. Ett av de bästa exemplen på detta är den schackinspirerade bossfighten som du stöter på ganska tidigt i expansionen. De unika korten som striden bjuder på kräver ett ganska ordentligt omtänkande av gamla vedertagna strategier.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
De nya korten är alla varierade och välbalanserade.

Om du nu skulle känna att expansionens bossar skulle vara alldeles för lätta att besegra så kan du ju självklart pröva din lycka med "Heroic"-versionerna av dem. Den svårare nivån är en utmaning av rang och det krävs en duktig spelare med rätt kortlek för att ens ha en chans att lyckas. Skulle du däremot klara av utmaningen kommer du belönas med ett nytt unikt utseende på din kortlek som du sen kan skryta runt med.

Bossar och utmaningar i all ära, men de viktigaste med ett kortspel är ju självklart korten själva, och självklart har One Night in Karazhan en del nya sådana att bjuda på. 45 nya för att vara mer exakt. Av dessa är 18 neutrala kort och kan användas av alla klasser, resterande 27 kort är bundna till de olika klasserna, tre unika kort var för de nio klasserna. Som i tidigare expansioner så låses alla de nya korten upp allt eftersom du besegrar bossar och tar dig vidare genom Karazhans flyglar.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
Spelplanen må vara välbekant men huserar dock ett par förändringar.

Då flerspelarläget är extremt viktigt i Hearthstone: Heroes of Warcraft, så måste även alla korten vara ordentligt balanserade. Som tur är har vi inte stött på något kort från One Night in Karazhan som verkar allt för överlägset. I de flesta fall erbjuder de bara nya spelmöjligheter för klasserna, andra kort duger fint som ersättare för äldre kort.

På det stora hela är One Night in Karazhan ett rätt roligt tillägg till ett redan bra spel. Prislappen kan nog kännas något hög, men expansionen är klart värd det för de flesta Hearthstone-spelare. One Night in Karazhan är även en bra inkörsport för alla gamla World of Warcraft-spelare som vill känna sig lite nostalgiska över gamla räder med gillet, men inte har prövat på Hearthstone: Heroes of Warcraft än.

Testat på Huawei P9

7 / 10
+