Deus Ex: Mankind Divided

Adam Jensen är tillbaka med tillhörande inbyggda solbrillor och kroppsförbättringar. Kim har ålat i fler ventilationstrummor än vad han kan räkna till..

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Fem år har gått sedan Deus Ex: Human Revolution släpptes och under den tiden har Square Enix och Eidos Montreal pulat med uppföljaren. Jag gillade Human Revolution men jag blev inte helt blåst av stolen av det. Ett kompetent actionrollspel med stabila grunder men med ett utförande som kändes aningen oborstat. På förhand hoppades jag att uppföljaren skulle behålla föregångarens styrkor, samtidigt som det förbättrade de områden som behövde poleras. Efter en del förseningar har det äntligen blivit dags och det är med hög förväntan jag startar upp spelet för första gången.

Det slår mig ännu en gång: Adam Jensen är en hård kille. Bokstavligt talat. Han har mer augmenterade kroppsdelar än organiska efter inledningen i förra spelet och är nu bättre än någonsin på att nyttja all kraft har har innanför sitt mänskliga skal. Jag får ta del av en lång och detaljerad introduktionssekvens som gör ett bra jobb att berätta vad som hände under Human Revolution och det kommer säkerligen uppskattas av både gamla aug-rävar och nykomlingar till serien. Första uppdraget tar vid och jag befinner mig i Dubai. Jag ska givetvis inte gå in för djupt på spelets grundläggande story här men det första uppdraget är det som sätter tonen och drivet för resten av äventyret.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Som titeln antyder står världen inför stundande kaos. Mänskligheten är uppdelad i två olika läger - de augmenterade och de som är "normala". Det är en dyster stämning över spelets hubvärld, staden Prag, och poliser finns praktiskt taget överallt redo för kika på dina papper om du gör minsta fel. Tack vare ett par händelser tidigt i spelet är de augmenterade ännu mer utsatta och självklara saker som att åka tunnelbana måste göras på rätt sätt och i rätt vagn för att inte dra för mycket uppmärksamhet till sig. När själva introduktionen är avslutad befinner jag mig i en lägenhet i Prag. Här öppnar spelet upp sig och jag kan välja fritt vad jag vill göra. Sidouppdragen är tydligt separerade från huvuduppdragen och utöver det ligger Prag vid mina fötter och jag kan utforska bäst jag vill. Den öppna strukturen gör att det är jag som spelare som sätter tempot och ju djupare jag utforskar Prags gränder och byggnader desto mer lär jag mig om världen och bakgrundshistorian.

Vissa sidouppdrag tilldelas genom naturlig framfart i spelet men då och då stöter jag på obskyra personer som behöver hjälp med något eller någon. Det kan röra sig om precis vad som helst, tidigt får jag veta av vår säkerhetspersonal att någon har försökt hacka sig in i vårt nätverk till vår hemliga bas (som utåt ser ut som export/import-firman Praha Dovoz) och det blir upp till mig att ta reda på vad pågår. Detektivarbetet tar mig så småningom ner i trånga gångar under staden där jag stöter på redaktionen för en liten motståndstidning som har svurit på att avslöja alla konspirationer de kan. Jag ber dem snällt att låta ärendet vara ifred då det pågår viktiga saker där. Givetvis är redaktörerna inte särskilt sugna på detta och jag kan välja att dra vapen för att eliminera hindret eller lösa problemet genom att erbjuda dem en gentjänst.

Deus Ex: Mankind Divided
Spelets hubvärld är nedlusat av arga poliser som verkar hysa kraftigt agg mot de augmenterade medborgarna.

Sidouppdragen är verkligt briljanta i sitt upplägg och utförande. Merparten av dem innehåller intressanta och välutvecklade karaktärer och berättelser och de kan klaras av på en mängd olika sätt. Det är inga som helst problem att lägga en timme eller mer på ett och samma uppdrag och alla är såpass varierade att det blir ett nöje klara av dem. Det är samtidigt ett bra sätt att öka på sina färdigheter och lära sig små tips och trix och givetvis få erfarenhetspoäng att kunna gå upp i nivå med.

Tyvärr känns inte spelets huvudstory ens i närheten av lika intressant och välskriven som många av sidouppdragen. Det börjar bra och bäddar för en härlig resa med många svängar och konspirationer men när sluttexterna rullar kan jag inte låta bli att känna att det saknas en handfull uppdrag. Det gapar tomma hål i storyn, vissa karaktärer känns underutvecklade och många av händelserna är förutsägbara. Den utlovade bombastiska berättelsen som skulle vara fylld till bredden med konspirationer och överraskningar uteblir. Det är grymt synd, för jag vill minnas att dessa saker var någonting som Deus Ex: Human Revolution gjorde ordentligt mycket bättre och tyvärr står det sig nu som det sämsta med uppföljaren.

Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex: Mankind Divided
Deus Ex: Mankind Divided