NBA 2K17

NBA 2K17

Den årliga upplagan av basketliret NBA 2K17 gör sig redo för att flyga över planhalvor. Kim har tänjt ut sina leder och övat på höga hopp hela sommaren inför detta..

Basket är en sport som hyfsat stor här i Svea Rike men den har knappt något utrymme i media. Som mycket lite och krallig förortsgrabb var jag på praktiskt taget alla matcher som Solna Vikings spelade och sporten har sedan dess legat mig varmt om hjärtat. Basketserien som 2K utvecklar håller oftast hög standard och det är med spänning jag tar mina stapplande steg som rookie i karriärläget i NBA 2K17 eftersom förra årets spel var riktigt bra.

Det ska sägas direkt, NBA 2K17 är väldigt likt förra årets upplaga, väldigt (väldigt) likt. Jag börjar med att skapa mig en aspirerande basketstjärna (om du redan har gjort detta i Prelude-demot så är det bara att importera din karaktär) som tyvärr mest kommer att se ut som Shrek med skägg, och startar sedan min karriär. Det är basket på collegenivå det bjuds på i början och efter en kort peptalk av min tränare där han talar om att det är viktigt att vinna matchen och bjuda på en bra show för att även vinna publikens hjärta. Sagt och gjort tänkte jag. Efter en säsong av collagebasket är det dags att tackla den stora ligan och göra mig ett namn för historieböckerna. Storyläget fanns även med i förra årets upplaga och kändes då lite halvdant, tyvärr lider det av samma problem idag. Halvtaskig regi, träiga skådespelare och en aning flamsigt är mina första intryck, och de håller i sig rakt igenom. Det är synd, för konceptet är det inget fel på och tempot är sannerligen bra men det känns inte riktigt... rätt den här gången heller.

NBA 2K17
Spelet är verkligen läckert och detaljnivån på spelarna är sinnesjuk.

Spelbarheten är som sagt i mångt och mycket oförändrad - men det gör ingenting. Absolut ingenting. 2K har förfinat en del aspekter från förra årets spel som trippelpassningar och skjutsystemet vilket uppskattats. Det är silkeslent att styra sina spelare över planen och animationerna är nästintill perfekta. Varenda dunk jag får till är tillfredsställande och passningssystem samt försvarsarbete känns mycket bra. Spelare känns kvicka och responsiva vilket gör vändningarna och kontringarna en ren fröjd att utföra.

Behöver du fila på dina skills finns det ett utmärkt träningsläge som heter 2KU där blir du coachad av självaste Coach K, Mike Krzyzewski - och du får lära dig allt om passningar, kontringar, skott och blockeringar. Det är djupt och det finns definitivt saker att lära sig här om spelet även för riktiga NBA-rävar.

Förutom redan nämnda spellägen finns det MyGM/MyLEAGUE. Här kan du välja att spela som manager för ett lag, bara spela slutspel eller en hel säsong med valfritt lag. Som GM måste du sköta allt som hör till att basa över ett idrottslag. Finanserna, personalen och spelare och samtidigt hålla koll på lagets prestation överlag. MyLEAGUE är precis vad det låter som och finns att lira både online och offline. Massor av inställningsmöjligheter där du kan välja att spela med bara NBA-lag eller plocka ihop och bestämma helt själv hur ligan ska utformas.

Ett kommande läge kallat "Start Today" kommer den 25 oktober och där är det meningen att du ska kunna hoppa rakt in i befintlig NBA-säsong och spela med ditt favoritlag med alla poäng, placeringar och skador intakta från verkligheten. Det är som sagt inte öppet i skrivandes stund men blir med stor sannolikhet störtkul när det väl startar. Ett fullfläskat onlineläge finns givetvis inkluderat också med praktiskt taget alla spellägen från huvudspelet representerade. Av de matcherna jag har lyckats spela har det fungerat väl med bra flyt och nästintill fritt på fördröjningar att tala om.

Rent grafiskt är det en fröjd att vila ögonen på. Spelarmodellerna är magnifika och under pågående match är spelet så snyggt att det är lätt att tro att det är en pågående NBA-match på skärmen och inte ett spel. Svetten rinner i pannan och längs armarna och förutom en del clipping-problem och vissa karaktärer som ser platta ut i spelets mellansekvenser är det ofattbart snyggt. Detsamma gäller inramningen och presentationen som är stilig och snärt rakt igenom. Presentationer av matcher, menyer och allt fungerar mycket väl.

Även ljudet är riktigt imponerande. Basketpjuckens gnissel mot golvet, bolljuden och kommentatorerna håller de alla mycket hög klass och publikens sätt att öka i intensitet i viktiga och avgörande stunder får varje match att kännas svettig trots att jag halvligger i soffan. EA skulle kunna kika på 2K spelserie och hämta lite inspiration på just det audivisuella för NBA 2K17 ligger långt före både grafiskt, i presentationssammanhang och ljud.

NBA 2K17 är ett fantastiskt spel som skildrar sporten nästintill perfekt. Spelmässigt är det underbart tight och intensivt och grafiken såväl som ljudet är verkligen av toppklass. Spellägena lämnar ingenting att önska och att få hoppa rakt in i pågående säsong med "Start Today" känns oerhört spännande. Storyläget hade kunnat filats ytterligare och det slår mig som aningen märkligt att 2K verkar stresslafsa fram detta läge istället för att ge det den tid och kärlek det skulle behöva. Med det sagt är själva spelande inte dåligt på något vis, det är allt där emellan som känns aningen unket. NBA 2K17 är så nära en trepoängare som det går att komma och inget basket-fan bör missa det.

9 / 10
+
Silkenslent gameplay, ofattbart snyggt, magiskt ljud, många och varierade spellägen