Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Paper Mario: Color Splash

Paper Mario: Color Splash

Fredrik Säfström har gett sig ut på ett nytt papperstunt äventyr tillsammans med Mario för att rädda Prism Island från att tappa färgen. Är det här det Wii U-spelet vi har väntat på?

Om du har hängt med i svängarna så vet du att Paper Mario-serien växte fram under 90-talet när Super Nintendo-titeln Super Mario RPG: Legend of Seven Stars lanserades. Spelet var en uppskattad rollspelstitel som blev väldigt populär för sin humor och det särpräglade spelupplägget. Tyvärr nådde det aldrig de europeiska butikshyllorna, utan vi fick istället nöja oss med att importera hem det från antingen Japan eller Nordamerika. När Nintendo 64-versionen släpptes ändrades konceptet och Nintendo skapade istället en värld där alla karaktärer var tunna som papper, men behöll rollspelselementen och den praktfulla humorn.

Gamecube-versionen Paper Mario 2: The Thousand Year Door är ett av mina absoluta favoritspel och kanske ett av de bästa rollspel som någonsin gjorts. Däremot blev jag inte alls särskilt förtjust i Nintendo 3DS-versionen som totalförstördes av det nya stridssystemet som använde sig av klistermärken som mantra. Därför har jag varit väldigt skeptisk till om Paper Mario: Color Splash verkligen har vad som krävs för att återfå mitt förtroende igen. Framförallt när allt verkade handla om färg och på förhand lät det alldeles för barnvänligt för min smak.

Paper Mario: Color Splash
Paper Mario: Color Splash bjuder på en rejäl dos humor. Härmed utfärdas en rejäl varning för skrattanfall!

Och som vanligt är det prinsessan Peach vi ska rädda från den elaka Bowser, och han har dessutom stulit all färg från den lilla ön Prism Island. Målet är såklart att rädda prinsessan samt föra tillbaka den förlorade färgen. För att detta ska bli möjligt utrustas Mario med en speciell hammare. Under spelets gång kommer du att träffa på en hel del blanka fläckar och då kan du passa på att måla dem med din hammare för att närmiljön ska se naturlig ut igen. Att springa runt och måla dessa färglösa fläckar är otroligt tillfredsställande och jag har spenderat åtskilliga timmar på att bara springa omkring och skvätta färg på allt som saknar nyans för att på så sätt försöka färga allt som saknar just... färg.

Självklart är det inte ditt huvudsakliga mål utan ditt uppdrag är att hitta alla enorma färgstjärnor som finns utspridda på ön. Till skillnad från de tidigare delarna utspelar sig inte Paper Mario: Color Splash i en öppen värld, utan hela världen är indelade i banor, precis som ett traditionellt Super Mario-spel. Upplägget påminner till en viss del om Super Mario 64. För att slutföra varje nivå måste du hitta minst en stjärna, och även om jag älskar att återbesöka varje bana bara för att färglägga dess vackra natur så blev det i längden en ganska frustrerande omständighet att hela tiden vara tvingad till att spela om varje nivå så snart jag ville satsa på stjärna nummer två.

Paper Mario: Color Splash
Det nya stridssystemet fungerar förvånansvärt bra och det är alltid lika roligt att banka skiten ur ett gäng Shyguys.

I övrigt har jag inte mycket att klaga på. Humorn är intakt, likaså den helcharmiga designen och jag kan inget annat än att älska de papperstunna kulisserna. Detta bidrar såklart till en oslagbar charm och charmigare blir det när någon av karaktärerna vänder sig om och att denna nästan försvinner när den är mitt i vändningen. Redan från första stund stormtrivs jag när jag spatserar runt på den färggranna ön och även om hela Paper Mario-serien är genomarbetade projekt, så har inget spel sett bättre ut än Paper Mario: Color Splash och Nintendos fantastiska känsla för detaljer är snudd på makalös.

Paper Mario: Color Splash
Paper Mario: Color Splash