Gears of War 4

Det är äntligen dags för det efterlängtade Gears of War 4 att göra entré på marknaden. Oliver Thulin har hårdgranskat det för att se om det håller de höga förväntningarna...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Låt mig raljera en stund; jag älskade Star Wars: The Force Awakens. Som en återfödelse av något som jag älskat i hela livet var det en triumf. Faktumet att filmen inte var särskilt kreativ gjorde inte så mycket när den var så snygg och effektiv som den var - jag satt verkligen som ett barn på julafton i biofåtöljen och fördömde tiden för att den gick så snabbt.

Det som slog mig efteråt, och som jag än idag håller som filmens största behållning, var att jag gick in i biosalongen för att få se de gamla favoriterna Luke, Han och Leia - men när jag gick ut var det Rey, Kylo Ren och Finn som jag ville se mer av. Det är precis så som jag föreställer mig att The Coalition ville att jag skulle känna även med Gears of War 4. Vi hoppar in i kampanjen och längtar efter att få återse Marcus Fenix och hans vänner, men skulle nykomlingarna JD, Del och Kait lyckas ta över facklan in i en ny The Coalition-ledd era av Gears precis som Disney lyckats göra med Star Wars?

Gears of War 4
Marcus Fenix och hans polare i Delta Squad är idag ikoniska. Det är en ordentlig tyngd som vilar på de nya hjältarnas axlar.

Innan vi återkommer till svaret på den frågan så vill jag summera var människorna på planeten Sera befinner sig när Gears of War 4 börjar. Fred råder. Kriget med den underjordiska monsterrasen Locust har nästan utrotat mänskligheten men för tjugofem år sedan lyckades de med Marcus Fenix i spetsen göra slut på de våldslystna bestarna en gång för alla. Fred behöver emellertid inte betyda frid. Livsfarliga stormar plågar Seras överlevare och för att skydda sig från dessa har regeringen avskärmat de stora städerna med enorma murar och byggt säkerhetsrobotar kallade "Deebees" för att sköta de farligaste av de konstruktionsarbeten som krävs för att återbygga samhället medan människorna koncentrerar sig på att återbefolka planeten i trygghet.

Det finns dock en ganska stor folkskara som anser att livet innanför murar inte är värt att leva. Dessa människor har sökt sig ut mot naturen för att bygga mindre, friare kolonier där de kan leva som de vill. Denna grupp kallas "The Outsiders" av den militära styrkan som kallas "Coalition of Ordered Governments" - den militär som krigshjälten Marcus Fenix en gång tjänstgjorde i. Hans son, James Dominic (förkortat JD), och polaren Del stred också för dem tills den dagen då de bestämde sig för att ansluta sig till The Outsiders, där de möter Kait - dottern till Reyna Diaz som är ledare för kolonin de sökt sig till.

Gears of War 4
Kait och hennes familj tillhör gruppen "The Outsiders" som har valt att leva utanför regeringens kontroll.

Efter att de tre unga tuffingarna och Kaits farbror Oscar kommit hem efter en lyckad stöt mot en COG-finansierad konstruktionsanläggning blir deras koloni angripen av militären och deras armé av beväpnade robotar. Deras ledare Jinn anklagar Reyna för att ha "tagit" deras manskap och snarare än att reda ut förvirringen verbalt bryter en stor eldstrid ut, som JD och hans vänner i slutändan går segrande ur. Samma natt blir det dock tydligt vad det är som har tagit människor från militären, för mystiska monster kommer och roffar åt sig alla ur deras hem medan JD, Del och Kait - som är råkar vara inlåsta och i säkerhet - bara kan se på. Vad som följer är en katt-och-råtta-lek i vilken våra hjältar försöker komma underfund med vad det är för monster som plötsligt dyker upp som ogräs, vad de gör med människorna de rövar bort och hur de kan rädda Kaits familj. Men först behöver de experthjälp, och de beger sig av mot herrgården där JD växte upp för att förhoppningsvis lyckas övertala gamle Marcus Fenix att hjälpa till.

Jag älskar Gears of War-serien. Den är oerhört viktig för mig och det är därför det är så tungt att säga detta; kampanjen i Gears of War 4 är årets största besvikelse för mig. Inramningen och premissen är det absolut inga fel på. Förhandssnacket gjorde mig väldigt optimistisk över inriktningen som serien skulle ta med Rod Fergusson och hans The Coalition-team som styrmän - en intimare, lite läskigare och mörkare berättelse om tre vänner som upptäcker något fasansfullt ute i nattskogen och måste överleva vad de ställs inför, mot alla odds. En berättelse som inte handlar om att rädda världen eller utkämpa ett krig, utan en överlevnadshistoria. Utförandet lämnar dock så mycket att önska. För att återkoppla till den inlednde Star Wars-jämförelsen så är svaret tyvärr nej; JD och hans vänner lyckas inte med konsten att ta över som seriens ansikte utåt på ett övertygande vis.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Medan originalets ensemble visserligen var arketyper hade de åtminstone hjärta och identitet, med distinkta personligheter och sarkastiskt gnabb som fungerade väldigt väl. Den nya trion är i princip omöjlig att beskriva på något annat sätt än "den vita protagonisten, den svarta kompisen och bruden". Jag försöker desperat finna djup och distinkta karaktärsegenheter i berättelsens figurer men det känns lite som att försöka snorkla i diskhon. Samtliga av hjältarna är både utseende- och personlighetsmässigt så generiska att det är svårt att hitta mer anonyma karaktärer i ett högprofilsspel som släppts i år.

Värre är det dock med äckelgubben Oscar, som pratar och för sig som om han bättre hör hemma i ett South Park-avsnitt (men inte är rolig nog för att platsa), och COG-elakingen Jinn är så nära du kan komma en barnprogramsskurk utan att ge henne ett par djävulshorn i pannan. Bättre är det för Marcus Fenix, som gör sig riktigt bra som grinig surpensionär som likt en John McClane på steroider än en gång dras in i en skitsituation han helst inte vill veta av. The Coalition har det uppenbarligen lättare för sig att återrealisera karaktärer som redan etablerats, men kämpar med att komma med något helt eget.

Gears of War 4
Marcus har inte blivit mesigare med åren, om man säger så.

Ännu mer retar det mig att storyn aldrig lämnar tillräckligt med utrymme för karaktärerna att faktiskt stanna upp och reflektera över hur knäckande det måste vara att mardrömmen börjar om igen, när den nästan utrotade mänskligheten förra gången. Aldrig är det någon som ger mig anledning till att sympatisera med deras situation för spelets ton är ständigt lättsam och främst JD och Del avlossar skämt lika frekvent som de avlossar hagelsalvor mot slemmiga, nykläckta Swarms. När de obligatoriska "ledsamma" scenerna väl kommer så blir det omöjligt för mig att känna något annat än likgiltighet då spelet vid det laget inte gjort sig förtjänt av annat.

Dialogen är tråkig, skådespelarna har rätt taskig kemi och för ett Gears-fan som mig själv fanns det på tok för många frågor som spelet ställde men aldrig besvarade - nästan som om manusförfattaren bara har glömt av dem. Att allting rörande storyn faller så platt är oerhört synd, särskilt med tanke på att utvecklarna gång på gång nämnt The Last of Us som inspirationskälla och att de från start sagt att de ville göra ett intimare spel och till berätta en mer nyanserad historia.

Gears of War 4
Designen på de nya monstren är det inget fel på. De ser riktigt ruggiga ut.

Gears of War 4 är ett överraskande fegt spel, som bara vågar ändra ytterst små, ytliga saker för att föra konceptet vidare men helt och hållet vägrar att våga ta ett steg eller två åt en annan riktning än den plats som de fortfarande står och trampar vatten på. Här finns två helt nya fiendetyper i Swarms och Deebees, men båda fungerar nästan exakt likadant som Locust-fienderna gjorde i originalet - att finna mindre variation här än vad som fanns i trean är lite ironiskt.

Deebees känns dessutom som om de bara petats in för att ge spelaren något att skjuta på fram tills Coalition vågar lyfta på skynket från Swarm. Robotar i det köttiga Gears of War känns som en horribel lösning för problemet och jag hade mycket hellre sett att Coalition vågat göra som Naughty Dog - som faktiskt litar på att de kan hålla spelarnas intresse uppe utan att ständigt slänga fiender på dem. I den inledande timmen av Uncharted 4: A Thief's End hade vi fått se mer av protagonistens inre kärna än vi får genom hela kampanjen av Gears of War 4 - och då är det en helt ny karaktär som vi inte känner till. Vi hade verkligen behövt få lära känna nykomlingarna mycket bättre än såhär.

Gears of War 4
Gears of War 4
Gears of War 4