Dragon Quest Builders

Dragon Quest Builders

Ytterligare en Minecraft-klon som försöker göra det enkelt för sig eller ett ordentligt trevligt och underhållande spel? Vi har svaret...

Att bygga, fixa och skapa saker i spel har aldrig någonsin varit min starka sida. Aldrig någonsin. Jag tror det har att göra med att mitt tålamod är lika kort som den svenska sommaren och att jag är lite av en expert på att påbörja projekt när jag känner mig kreativ för att sedan tröttna snabbt och påbörja någonting annat. Fenomenet Minecraft har därför aldrig varit någonting jag har varit särskilt intresserad av, visst har jag doppat mina tår i det och utforskat en del, men det är ingenting jag har fastnat i och jag har hållit mig undan från andra, liknande, spel. Tills nu.

Det är enkelt att avfärda Dragon Quest Builders som en Minecraft-klon. Som; "Vi tar konceptet, slänger på ett välkänt och respekterat namn för att tjäna ihop lite snabb kosing". Jag kan gladeligen meddela att det inte är fallet här. Square Enix har visserligen sneglat både en och två gånger på det svenska storspelet men det har även gjort mycket annat för att få det att kännas som ett djupt och komplett spel med massor av innehåll.

Dragon Quest BuildersDragon Quest Builders
Bygga, bygga och riva och bygga lite till. Det kan vara en utmaning att få till sin stad som man vill ha den.

Spelet tar sin början på det klassiska japanska rollspelssättet att min karaktär vaknar, tillsynes helt förvirrad om vem denne är och var i världen vi befinner oss. En mystisk röst talar till mig och berättar att världen ligger i mörker och onda krafter härjar överallt. Världen heter Alefgard och min karaktär, hon är en byggare. Mitt första uppdrag blir att ta mig till ruinerna av en närliggande stad för att försöka återställa den till sin forna glans genom att sakta men säkert bygga, samla material och bygga lite till.

Jag träffar strax på en karaktär som heter Pippa (inte Funnell) och hon kommer att agera som min första uppdragsgivare och vän i den stora världen. Jag får i rask takt lära mig hur jag bygger rum, tillverkar olika typer av byggmaterial och livåterställande föremål och genom nya uppdrag drivs berättelsen framåt. Allt eftersom staden jag håller på att återställa växer, fyller jag även på den med nya invånare som jag träffar runt om i världen. De har i sin tur fler och allt mer komplexa uppdrag för mig att utföra och innan jag vet ordet av det har jag lärt mig att tillverka över två dussin föremål och fått kunskapen att bygga en ansenlig mängd rum.

Dragon Quest Builders spelas som ett actionrollspel kombinerat med element från tidigare nämnda Minecraft. Men där Minecraft kan kännas för öppet och mållöst har faktiskt Dragon Age Builders ett narrativ rakt igenom hela äventyret, byggandet blir en stor och naturlig del av allting. Genom att återställa den första staden öppnas det successivt upp fler öar och spelvärlden är fullkomligt enorm. Själva storyn har fyra distinkta kapitel och tar mellan 40-70 timmar att klara av, längre för den som vill utforska varenda vrå och skrymsle.

Om du är bekant med speltypen kommer du att känna dig som hemma direkt. För att bygga saker måste du först och främst ha rätt material och tillräckligt av det. Materialen samlar du på dig ute i världen och det är allt från träd, stenar, växter och mineraler till föremål som päls eller ben som du får tag på genom att ta kål på fiender. Ju mer saker du samlar på dig ju bättre saker kan du bygga och som i slutändan gör att du kan tillverka ännu bättre utrustning för att kunna samla mera värdefulla material, ja du förstår. Exempelvis behövs det en rejäl hammare för att kunna samla på sig koppar och koppar är i sin tur nödvändigt för att kunna göra vassare vapen för att ta ner större fiender. Allt detta presenteras snyggt och gradvis med spelets uppdrag och det är superenkelt att komma in det och bli varm i kläderna. Du kan dock stöta på patrull med själva byggandet, det kan kännas lite omständligt i början och att lyckas placera blocken korrekt kan vara frustrerande. Speciellt när det gäller att placera föremål med precision i trånga utrymmen.

När det gäller att bygga saker fungerar det med samma fyrkantiga block som i Minecraft. Olika material är bra till en radda olika saker men i början är jord det som du har mest av och även det du kommer bygga dina första rum i staden med. För att rum ska bli erkänt som ett rum i spelet måste du följa ritningar. Den första ritningen du får, ett vanligt rum, av Pippa kräver att du har väggar som är två block höga, två halmsängar, en ljuskälla och en dörr. När du har fått ihop det belönas du med poäng och du fyller en erfarenhetsmätare för staden.

Här skiljer sig Dragon Quest Builders ganska kraftigt från rollspelsmallen. Din karaktär går inte upp i nivå, inte en enda gång, utan det gör städerna du bygger. Genom att göra flera rum får du mer poäng och ju bättre standard allting har (som stenväggar istället för jord) ju mer poäng tilldelas du. Ju högre nivå din stad har desto bättre saker lär du dig att bygga. Det är ett smart sätt för att verkligen göra att byggandet känns som en essentiell beståndspunkt och det sporrar mig att bygga bättre och bättre saker. Att jag dessutom lär mig nya ritningar automatiskt när jag hittar nytt material är en strålande idé och håller tempot levande hela tiden.

När du är ute i världen kommer du stöta på diverse fiender. Det finns ingen direkt djup spelmekanik när det gäller spelet strider utan det gäller bara att placera sig nära och attackera. Du har inga möjligheter att blockera fiendens attack eller på andra sätt alternera striderna utan oftast handlar det bara om att trycka så snabbt du kan på knappen och eventuellt backa ett par steg för att undvika fiendens attack. Det hade inte skadat med ett lite djupare system för just striderna och andra sidan vill nog inte Square Enix dra ner tempot på ett spel som faktiskt handlar om samlande och byggande i första hand. Kameran kan dock ställa till det ordentligt, speciellt i strider som händer i grottor eller platser som har mycket föremål som träd och berg i närheten.

Audiovisuellt slog Dragon Quest Builders mig med häpnad vid första ögonkastet. Inte för att spelet är särskilt tekniskt imponerande utan snarare för den enkla men väldigt distinkta designen är underbar. Precis som i Minecraft är det blocktema som gäller med det är utfört med mycket större finess här. Världen är inbjudande att knata omkring i och det är enkelt att se vilka föremål som är viktiga. Med ett enkelt knapptryck går det att zooma ut kameran till en fågelvinkel för att se runtomkring om du behöver planera din rutt eller hitta ett bra sätt att dig runt ett nedrigt berg.Ljudet är också en del som fångade mig snabbt och spelets ikoniska musikstycken etsar sig snabbt fast i huvudet på mig.

Dragon Quest Builders är beroendeframkallande, avslappnande, mysigt och lätt att plocka upp för kortare spelsessioner. Jag kan med enkelhet lägga ett par timmar på att samla på mig resurser och optimera min stad. Narrativet gör att jag ständigt kommer tillbaka. Presentationen är härlig, karaktärerna roliga, spelvärlden gigantisk och spelglädjen är på topp, hela tiden. Vad du än gör, avfärda inte det här som ytterligare en Minecraft kopia, det är verkligen mycket mer än så.

Dragon Quest BuildersDragon Quest BuildersDragon Quest BuildersDragon Quest Builders
Spelvärlden är enorm och överallt finns det grottor och skrymslen att utforska.
8 / 10