Star Wars Episode III: Revenge of the Sith

Star Wars: Episode III Revenge of the Sith

Anakin resa mot den mörka sidan av kraften närmar sig sitt slut och Benke tvingade sig att lira spelet innan han såg filmen...

Den första Star Wars-filmen gick upp på biograferna ett par år innan jag föddes och jag tror att jag var en Star Wars-fan redan vid det tidigaste ögonblicket i mitt liv som jag fortfarande kommer ihåg. Star Wars är en viktig del av mitt liv även om entusiasmen trubbats något av de senaste filmerna. Men nu är det dags för klimax i den nya trilogin: Anakins förvandling till Darth Vader och lite otippat fick jag först ta del av detta i spelform. Du har kanske sett TV-reklamen där du uppmanas att leva äventyret innan du ser det på bio. Personligen tycker jag att du ska göra precis tvärtom. Se först filmen och om du gillar vad du såg kan du plocka upp spelet och uppskatta de extra nyanser som lagts till och de små broderingar av handlingen som tillkommit. Jag har ingen uppfattning om de ger dig något extra då jag ännu inte har sett filmen, men det är vad jag hade föredragit.

De flesta av er har säkert inte alltför stora förväntningar på det här spelet, men faktum är att utvecklaren The Collective är något av specialister på att göra gedigna och underhållande licensspel. Inget enastående, men både Buffy-spelen och framförallt Indiana Jones and the Emperor’s Tomb tillhör ändå eliten av licensspel. Det går omedelbart att konstatera att de gjort ett gott grundarbete även med episod tre. Upplägget är närmast identiskt med Electronic Arts Sagan om Konungens Återkomst, minus den förgrenade handlingen som EA:s hack n’ slash hade. Du styr Anakin och Obi-Wan genom relativt enkelt uppbyggda banor. Det handlar mestadels om hackande med ljussabeln, men kraften kan användas för att paralysera eller knuffa fiender och kasta ljussabeln. Det går att utföra en del kombinationer och variera sig, men det handlar om knappmörsande utan någon större finess. Förmågorna uppgraderas mellan de sexton nivåerna med poäng som du får efter hur pass väl du utför kombinationer på fienderna. Lite som i ett rollspel och på samma sätt som i många liknande actionspel. En intressant detalj är hur vissa av Anakins förmågor förändras till följd av hans skifte till den mörka sidan, men det är inget jag ska avslöja för er här i recensionen.

Spelkontrollen har ändå ett oväntat djup, men tyvärr känns banorna alltför begränsade i sin utformning för att man verkligen ska kunna utnyttja spelsystemet på bästa sätt. Hade banorna get spelaren större frihet och yta att utföra kombinationer samt fler fiender att besegra hade detta varit ett riktigt underhållande actionspel. Jag tycker också att The Collective valt en hel del alltför simpla och enkla lösningar när det kommer till kraftanvändningen vid force jumps och liknande där spelaren mycket väl kunna få utföra dessa själv istället för att ställa sig inom en blinkande cirkel och aktivera den med axelknappen. Det märks att The Collective haft begränsat med tid, för spelet är betydligt mindre ambitiöst än deras Indiana Jones-spel. Grafiken gör sitt jobb, men når givetvis inte upp till genrens bästa spel och det känns också som spelet är lite väl kort och innehållsfattigt. Visserligen är duelläget lite småkul och det är givetvis trevligt med samarbetsläget, men det hade inte skadat med lite mer valuta för pengarna. När det kommer till ljudet är musiken naturligtvis hämtad från Star Wars-världen och den håller högsta klass. Ljudeffekterna är också välgjorda, men däremot imponerar inte rösterna speciellt mycket. Det känns konstigt att det inte är de riktiga skådespelarnas röster (rösterna kommer från de som gör rösterna i den tecknade serien Clone Wars, förutom i filmsekvenserna), sen stör jag mig lite på att det ska ropas en massa tråkiga oneliners längs hela äventyret.

Även om spelet kanske inte lyckas få mig på allra bästa humör är jag övertygad om att det kommer att falla många av de yngre Star Wars-fansen i smaken. The Collective har återigen presterat ett gediget licensspel som utan tvivel kommer att tillfredställa sin målgrupp, men jämfört med genrens bästa spel som Ninja Gaiden och God of War är detta spel sämre på alla punkter.

6 / 10
+
Star Wars rockar alltid. Gedigen produktion. Bra musik