Resident Evil: Operation Raccoon City

Resident Evil: Operation Raccoon City

I spannet mellan Resident Evil: Revelations och kommande Resident Evil 6 släpper Capcom lös Operation Raccoon City för att stilla vår skräckhunger. Jonas har skjutit, skrikit och testat om det här är något att hurra för...

Vid varje lansering av ett nytt Resident Evil brukar samma konservativa argument ploppa upp. "Det här är inte Resident Evil". "De borde gå tillbaka till rötterna". Dimmigt nostalgiska minnen från herrgårdar och andra konsolgenerationer brukar göra många blinda för utvecklingen och för styrkan hos titlar som Resident Evil 4 och 5. Resident Evil: Operation Raccoon City är ungefär så långt från originalkonceptets ensamma och utsatta zombieskräck man kan komma. Men: det är inte per definition något dåligt. Det är snarare i utförandet det går en aning åt skogen.

I Raccoon City får vi chansen att axla rollen som de stygga USS-agenterna (Umbrella Secret Service) och istället för att vara en enmansarmé kastar vi oss ut i co-op-baserad action. Handlingen utspelar sig kring del två och tre i serien. T-viruset härjar fritt i Raccoon City och det är de Umbrella-anställdas uppgift att sopa bort bevis för företagets skuld i ödeläggandet av staden. Sjukhus, stadshus och forskningslabb - klassisk mark för de som kan sin Resident Evil - är proppade med dels infekterade stackare, och dels beväpnade motståndare som du måste oskadliggöra. Detta görs med en standardmässig arsenal bestående av pistoler, automatvapen, hagelgevär och granater.

Resident Evil: Operation Raccoon City
Lite överallt i Raccoon City hittar du data vid övergivna skrivbord. Med dessa kan du sedan kika på konceptkonst och dylikt i huvudmenyerna. Det är exakt lika kul som det låter.

Inför mina uppdrag väljer jag bland karaktärer som alla har sin lilla menlösa bakgrundshistoria och sina unika förmågor; här finns en medic, en expert på sprängämnen, en smygfotad recon och naturligtvis en vanlig stridspitt. Specialarna sträcker sig från minor till en bättre överblick av kartan, men de känns sällan relevanta då det bästa botemedlet för horder av människohungriga odöda stavas kulor och åter kulor.

Resident Evil-känslan finns där, absolut. Här finns klassiska miljöer och fiender som Nemesis och Tyrant. Men är du inte ett frälst fan av spelserien kan den uppfattas som ganska påklistrad. Några gröna örter, karaktäristiska ljudeffekter och en bekant fiendeflora i all ära, men är i sig inte nog för att ensamt lyfta en medioker actionupplevelse, och möjligheten att ändra spelseriens handlings nyckelhändelser vid vissa tidpunkter är ungefär av samma underhållningsvärde som de sämsta Resident Evil-filmerna.

När vi väl är i hetluften är striderna mot de infekterade dock hyggligt roliga, åtminstone ibland. En bana där krypen väller fram från precis varje hörn och klättrar på både väggar och tak, är väl regisserad action. Den som precis håller på att dö i spelet blöder för övrigt som en stucken gris, vilket lockar till sig ännu fler zombies. Spelar du i Versus-läget kan du få extra poäng av att låta dina motståndare smaka på just detta öde. De uppdrag där jag och mina lagkamrater slåss mot vanliga dödliga icke-zombies känns dock smärtsamt generiska och när jag hukar bakom ännu en betongsugga för att skjuta mot de håglösa fienderna är det svårt att hålla gäspningarna i schack.

Resident Evil: Operation Raccoon City
Operation Raccoon City har utvecklats av Slant Six Games, folket bakom SOCOM-spelen.

Lyckligtvis finns det ett underhållningsvärde i att dela zombiedräparbördan med mina bekanta, och det är tack vare multiplayer som Resident Evil: Operation Raccoon City till slut kämpar sig upp till en svag sexa. Detta är inget Left 4 Dead eller Gears of War 3, men mina flerspelarrundor har ändå varit riktigt roliga emellanåt. I Heroes-läget får jag träffa Leon, Jill, Ada och en bunt andra klassiska Resident Evil-karaktärer igen och här vankas det lagbaserad dödsmatch, fyra mot fyra, onda mot goda. När man väl kommer in i Heroes, får kläm på sina (och andras) specialförmågor blir krigandet stundtals riktigt kul.

Främst har dock Operation Raccoon Citys svar på Capture the Flag slukat tid, och i detta läge springer jag omkring i jakt på provrör med virus innan mina motståndare hinner norpa dem. Naturligtvis har jag zombies hack i häl, vilket lägger till ett extra lager skön stress.

Men även om det sker med skjutglada vänner befinner vi oss trots allt i ett halvdant bygge. I synnerhet omgivningarna drar ned helheten, vilket förstås drabbar både off- och onlinespelare. Allt känns klaustrofobiskt och mörkt, men inte på det bra sättet. Osynliga väggar dyker upp emellanåt, vilket får mig att känna mig ännu mer som en råtta i en lättlöst zombielabyrint. Lägg till detta en stundtals katastrofal artificiell intelligens som gör solospelandet nästintill underkänt, och du har något så motsägelsefullt som en långtråkig zombieapokalyps.

Resident Evil: Operation Raccoon City
Känner du igen dig? I Operation Raccon City får du vandra på klassisk Resident Evil-mark.

I väntan på Resident Evil 6 blir Raccoon City mest en parentes som står sig slätt mot exempelvis Left 4 Dead 2. Med risk för att associeras med ovannämnda konservativa surpuppor, lockas jag säga att detta inte riktigt är Resident Evil. Inte på grund av co-op, inte heller på grund av obekanta huvudfigurer. Utan eftersom att Resident Evil brukar vara synonymt med hög kvalitet.

6 / 10
+
Helt okej flerspelarläge, hygglig Resident Evil-känsla
-
Skräpig artificiell intelligens, trist bandesign, inget för solospelaren

Jonas Mäki
Det är mycket som är bra med Resident Evil: Operation Raccoon City, jag gillar tanken på att få spela onda Umbrella och sopa undan spår från vad företaget gjort och att spela co-op och dräpa zombies är en höjdarsyssla. Men så är det utförandet. Klasserna känns ogenomtänkta, det finns direkt spelförstörande buggar, den artificiella intelligensen är usel och bandesignen är horribel. Det hjälper inte att man känner igen den gamla Resident Evil-känslan och till och med har småkul vid enstaka tillfällen när man under 90% av tiden man spelar mest känner sig frustrerad, irriterad och besviken. 4/10