Skylanders Imaginators

Redaktionens allra äldste barn har gett sig i kast med årets upplaga av Skylanders, och är mäkta imponerad med hur spelet utvecklas sedan förra året...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Min gudson kunde knappt tro sina ögon när jag dök över för att provspela ett nytt Skylanders. Jag fick bokstavligt påminna honom om att han kan behöva andas. Glädjen var så total att jag kände mig som jultomten, påskharen och Willy Wonka på en och samma gång. Men är man sex år och dyrkar Skylanders så gör man, och det är egentligen inte särskilt svårt att förstå varför.

Redan när vi börjar spela slås jag över hur genomarbetat det är, hur grafiken som redan var bra i föregångaren putsats ytterligare. Det finns definitivt animerade serier för barn som går på TV som är direkt fulare än vad detta spel är i realtid, och det måste betraktas som imponerande. Röstskådespelarna tycks vara plockade med andra meriter än lägsta anbudsgivare och spelsystemet skakas om rejält mellan varje nytt Skylanders för maximal fräschör.

Skylanders Imaginators
Grafik och presentation är bättre än någonsin.

Till det ska läggas att figurerna man köper till är lika väldesignade som välmålade. Flera av dem pryder nördaltaret hemma hos mig och ovan nämnde gudson kan rada upp iallafall en 30-40 figurer och lätt förklara vad de heter och vilka förmågor de har.

Activision tjänar grova pengar på Skylanders - och jag unnar dem varenda krona. Det är ett skolexempel på ett bra grundkoncept som är väl underhållet och där det faktiskt finns en hel del hjärta och grundkvalitet i produktionen. Få har väl missat hur Minecraft vuxit med lavinartad kraft de senaste åren, och en ny generation växer nu upp och vänjs in med att kunna skapa själv. Dit hör nämnde sexårige gudson, och kanske är det detta Activision och utvecklarna haft i åtanke när de skapat Skylanders Imaginators - ett spel där du för första gången får skapa din egen Skylander.

Skylanders Imaginators
Trots massor av finesser är det aldrig svårt ens för yngre att veta hur man ska göra.

Det här var mäkta roligt såklart och barnen höll på gott och väl en timme med att kika på olika dräkter, huvudbonader, eventuell behorning och liknande. Klart är att detta känns som ett mer involverande grepp än fjolårets fordon i Skylanders Superchargers, vilket dock även det var en rolig idé.

Storymässigt är spelet ungefär på samma nivå som de tecknade filmer som sändes under framför allt 80- men även 90-talet om mornarna. Det vill säga klart bättre än mycket av det som sänds idag, men samtidigt inte djupare än att någon ruskprick vill ha makt och måste bekämpas. Här lystrar denne ruskprick till namnet Kaos, vilket är välbekant för fans av serien. Han har med urgammal magi skapat en armé av Doomlanders och det är såklart upp till dig att fixa detta.

Skylanders Imaginators
Grafikt finns det animerade TV-serier som är fulare än Skylanders Imaginators.

Det som står till buds är seriens till synes överlägset största spelvärld hittills med massor att utforska och varierade omgivningar. Det besöks gamla rysliga ruckel, öknar, vattenvärldar och såklart en hubbvärld att navigera ifrån. Dessutom bjuds det på flera sidospår som Colosseumslagsmål, brädspelet Creation Clash, regelrätta pussel och liknande. Sedan du sparat din Imaginator-figur i den medföljande röda kristallen är du redo att ta dig an denna vida värld.

Skylanders Imaginators
Skylanders Imaginators
Skylanders Imaginators