Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
recensioner
Beholder

Beholder

Konceptet "nyfiken granne" når extrema nivåer i indieutvecklaren Warm Lamp Games dystopiska äventyr Beholder...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I storytunga Beholder kastas vi in i en grym, dystopisk framtid där den totalitära staten kontrollerar varje tänkbar aspekt av våra liv. Gränsen mellan vad som är privat och inte är sedan länge utsuddad och lagarna förtrycker ständigt invånarna. Du som spelare tar på dig rollen som hyresvärd och skötare av ett lägenhetskomplex efter att din föregångare "tagits hand om. Staten ordnar så att du och din familj flyttar in i komplexets källare, men det framgår snart att du inte enbart är där för att hålla huset igång.

Ditt första uppdrag blir att så fort du flyttat in, installera en kamera i en lägenhet av totalt sex, för att spionera på de boende. Dina överordnade är dock inte nöjda med ett elektroniskt öga utan kräver av dig att ha full koll på alla husets invånare så att rebelliska motståndare kan upptäckas i tid. Med extremt stränga lagar (exempelvis är det vid ett tillfälle förbjudet att äta ett äpple och att äga en plastanka) dröjer det inte länge innan samtliga i huset anses kriminella.

Från ditt kontor i källaren har du via skärmar koll på alla kameror du installerat, ett arkivskåp där du lagrar allt "bevismaterial" du hittat i lägenheterna (om du hittat något) och sist telefonen som är i direktkontakt med staten. Det är via denna som din arbetsgivare ger dig uppgifter som kan bestå av profilering, spionering eller vräkning av de inneboende. Dessa primära uppgifter kommer oftast ensamma eller i par, men tro inte att du är ledig när du tagit hand om dem. Din familj (din fru, son och dotter) kan behöva din hjälp såväl som dina hyresgäster.

Beholder
Detta är en annons:

Varje bit information du får fram om dina hyresgäster belönas direkt med pengar från staten, tillsammans med ett förbättrat rykte och en viss poäng. Även om en gäst tillsynes sköter sig och inte ruvar på någon dold agenda uppmanas du ändå behandla denne som rikets fiende nummer ett, och med allt strängare lagar dag för dag är det bara en tidsfråga innan de har gjort något brottsligt.

Mängden information du samlar in varierar beroende på tillvägagångssätt. Antingen kan du prata direkt med en hyresgäst för att lära känna denne, men det kommer inte räcka långt. Istället gäller det att bryta sig in då de inte är hemma, gå igenom deras personliga tillhörigheter eller om du vill ha total insyn i deras liv - installera en kamera. Ju mer pengar du tjänar desto mer avancerad övervakningsutrustning måste du köpa, istället för att lägga pengarna på faktiskt underhåll (som trots allt är ditt "officiella" jobb).

Ingen genomspelning kommer vara den andre lik och te sig annorlunda baserat på vilka val du gjort. Du kommer alltid starta med samma hyresgäster men så fort hjälpavsnittet är avklarat, ges du fria händer att ta historien i den riktning du tycker passar. Som att välja vilka som ska få flytta in i en tom och "iordningställd" lägenhet efter att föregående flyttat ut.

Beholder
Detta är en annons:

Varje hyresgäst bär på sin egen historia och dina val påverkar utgången. Historierna är överlag väldigt omfattande och gör framför allt väldigt mycket för känslan, men har du spelat igenom samtliga ett par gånger vet du till slut vilket som leder till vilket. Detta fenomen är i slutändan ofrånkomligt i spel som dessa, oavsett hur många som finns har man efter tillräckligt lång tid sett alla slut, så att säga. Men några slumpmässiga händelser och slut hade inte skadat.

Från att till en början kunna tas för ett rätt komiskt och harmlöst peka-och-klicka äventyr utvecklas Beholder snabbt till något mycket större. Dina val testar din moral och medmänsklighet. Klarar du av att göra en son föräldralös genom att ange dennes far? Kommer du kunna ta konsekvenserna av att strikta upprätthålla lagen och bli prisad i statens, din chefs, ögon? Är du villig att offra ditt eget liv för att rädda en oskyldig? Vad kommer först? Din familj eller ditt land? Vem bär vita och vem bär egentligen svarta hattar när alla framstår som gråa? Har framför allt staten medborgarnas välbefinnande som högsta prioritet?

Beholder

Du kan helt välja sida. Tjänstgöra under statens vakande öga eller arbeta för din egen agenda. Du kan dubbelspela så mycket du vill men se bara till att hålla det borta från storebror. Rösterna i telefonen kan (och kommer) ersätta dig utan minsta bry om de får reda på att du jobbat mot dem. Skulle du däremot välja att enbart jobba för staten måste du bli bra på att vara elak. Bortsett från inspelningar, tjuvlyssningar och regelrätta inbrott kan du utpressa dessa eller plantera bevis i deras rum. På så sätt kan du själv sätta ditt en helt oskyldig, för allmänhetens bästa såklart.

Har du övergett all form av empati kan du även sätta dit din egen fru för bättre rykte på jobbet. Med som tidigare sagt kan minsta lilla misstag själv åka dit. Ersättningsprocessen är enkel. Du arresteras och avrättas. Och utan rättegång är spelet över. Beholder använder sig av det sparsystem som sparar efter varje avklarat uppdrag, så manuella tryck på sparknappen existerar inte, vilket förhindrar experimentering med olika val. Du kan dock fortfarande påverka historien från uppdrag till uppdrag.

HQ

Vi upptäckte fort hur jävulskt svårt det här spelet kan vara på grund av avsaknaden av manuellt sparande. Om man tar i beräkning att du kan bli dödad för så lite som en felstavning i en rapport och kombinerar detta med sagda sparsystem - får vi ett spel som kan vara väldigt frustrerande. Det kan även förhindra att man startar upp spelet för halvtimmes underhållning.

Spelets estetik passar atmosfären som järnhanden i handsken. Alla karaktärer är helt i svart vilket för våra tankar till Limbo. Den mörka, bleka och snudd på färglösa paletten förstärker känslan av en värld utan hopp, utan glädje, frihet eller framtid. Dagstidningen som dagligen kommer med propaganda tillsammans med det allsmäktiga ögat ovanför huset är andra exempel som bidrar till den ständiga känslan av storebrors närvaro.

Behold börjar som vilken management simulering som helst, men som snabbt förvandlas till något mycket mörkare. Det drar in dig i sin historia och kommer med säkerhet få dig att tvivla på både moral, attityd och empati beroende på vilka val du gör. Kom ihåg att varje val har konsekvenser... Det kan vara lätt att glömma då du balanserar plikter för en husvärd, lönnmord, familjeliv och lojaliteten till ditt land. Om du nu verkligen står på statens sida.

BeholderBeholder
HQ
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Gripande story, val ger konsekvenser, atmosfär, klockren grafik, skön samhällskritik av övervakning
-
Manuellt sparande saknas, krävande rapportskrivande
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content