Svenska
Gamereactor
recensioner
Planet Coaster

Planet Coaster

Den spirituella uppföljaren till ljuvliga Rollercoaster Tycoon 3 är äntligen här och Brännan har byggt dödskaruseller så svetten lackat...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Jag är inget fan av åkattraktioner. När redaktionen hälsade på Gröna Lund i somras var det mest intensiva jag provade på Lustiga Huset, och snackar vi berg-och-dalbanor är det värsta jag vågat åka (någonsin) Lisebergsbanan. Att bygga egna vrålåk och gravitationstrotsande megaloopar i Frontier Developments efterlängtade tivolisimulator Planet Coaster är mer i min smak; jag slipper utsätta min kvargmättade lekamen för ruskiga G-krafter och kan istället njuta av att se andra utmana liv och lem i någon av mina dödsbyggen.

Planet Coaster
Precis som i Rollercoaster Tycoon 3 går det att se parken och åka attraktionerna ur besökarnas perspektiv.

Spelet har tre olika lägen att gotta ner sig i. Först ut har vi karriärläget som bjuder på ett antal hyfsat färdigbyggda parker, där målen är att genomföra vissa specifika utmaningar av typen "bygg det där" och "nå upp till det här". Jag kan säga att det här är läget jag spenderat absolut minst tid i då det inte känns speciellt roligt att snurra runt i andras parker och liksom iterera detaljer. Karriärläget kan dock fungera som inspirationskälla när fantasin till dina egna parker (och åkattraktioner) tryter.

Härnäst har vi sandlådeläget, som är precis vad det låter som - en sandlåda att leka runt i, med oändligt kapital och noll motkrav. Med andra ord det perfekta läget för dig som vill fokusera på att modellera och designa egna karuseller och berg-och-dalbanor - inte bossa över sura städare, smyghöja priser på milkshakes och ta lån med snorhög ränta för att finansiera nästa bygge.

Planet Coaster
Långa köer? Distrahera besökarna med lite cool rekvisita, som en gigantisk drake, eller en stor hög med bajs.

Om du, som jag, gillar att göra det sistnämnda är det utmaningsläget som gäller. Här gäller det att bygga en park från grunden och sedan driva den så framgångsrikt som möjligt medelst begränsad budget (nåja, i alla fall i början).

Det börjar smått, oansenligt, med en entré, ett matställe och en, två karuseller av måttligt imponerande storlek. Intäkterna är blyga, men snart har jag råd att expandera; köpa ett milkshake-hak, installera en toalett, och snart, efter lite harvande och snålande, köper jag min första berg-och-dalbana. Plötsligt tar det fart: Jag anställer en spillra till människoliv som utklädd till ko får studsa runt på en hoppboll för att roa de köande gästerna. Karusellerna börjar trilskas, så jag tar in en mekaniker. I samma veva anställer jag en städare, för att ta itu med allt skräp som plötsligt pryder gångstråken.

Och så rullar det på - pengarna trillar in, jag köper nya attraktioner och faciliteter, skruvar upp lönerna på personalen, justerar biljettpriser och gör reklam för min park i tidningar och på teve. Allra mest tid har jag dock ägnat åt att brodera ut min park med detaljer ("hmm, ska jag lägga det här djurkraniet under palmen eller bredvid ankaret?") och bygga berg-och-dalbanor. Det är ruskigt beroendeframkallande, och tiden verkligen Usain Bolt-spurtar iväg när jag sitter där och försöker få till den perfekta stenformationen mellan mitt hamburgerställe och skithus med science fiction-tema.

Planet Coaster
Besökarna har alla sina egna unika utseenden. Detsamma kan inte kan sägas om personalen.

Ännu mer tid har försvunnit när jag suttit och försökt experimentera fram den ultimata berg-och-dalbanan; en uppgift lättare sagd än gjord för någon som är van att ägna 99 procent av sin speltid åt att spränga saker. Planet Coaster tillhandahåller en nästintill oändlig mängd verktyg för att skapa de mest fantastiska (och farliga) berg-och-dalbanorna. Det går att vrida och skruva och justera på i princip allt, från lutning på spåren till gradvinklar. Vill du skapa hisnande megaloopar hundratals meter över marken? Kör på!

Vill du bygga ett spår som störtdyker 90 grader rakt ner i en underjordisk gång, som kröker sig under vatten och skjuter ut dig på andra sidan ett bergsmassiv? Kör, bara kör! Sistnämnda är dock inget jag själv lyckats med, bör tilläggas. Så kreativ är jag inte när det kommer till karusellbyggande, även om min skapelse "Stairway to Hell" låter som om den skulle vara rätt fräck (vilket den inte är. Den blev ett ekonomiskt fiasko när jag invigde den i parken. Enda besökaren var mekanikern som gjorde en rutinkontroll).

Det kan vara rätt klurigt att få till en riktigt grym berg-och-dalbana, inte minst en som kan konkurrera på samma premisser som en färdigbyggd. Minus det är Planet Coaster inget svårt spel. Att driva sin nöjespark är långtifrån lika svettigt som att till exempel driva sin sjukhusavdelning i Theme Hospital - starten kan vara lite trög, men efter att ha sparkat igång ett knippe karuseller, smällt upp sin första berg-och-dalbana och installerat mat- och drickställen rullar det på, utan friktion.

Planet Coaster
Även om Frontier Development snålat med inkluderade karuseller och byggnader har spelet redan ett enormt modcommunity som släpper mängder (och åter mängder) av nytt material som du kan använda.

Faktum är att största utmaningen i spelet är kameran, som ofta är lika bångstyrig att handskas med som vår kära Oliver Thulin när han inte får sin Omega-3. Allra mest strulig och oprecis är den när det erfordras som mest precision och tålamod; nämligen när det byggs berg-och-dalbanor. Ofta känns det som om jag ägnar mer tid åt att försöka justera kameran för en bra vinkel än vad jag lägger på att konstruera mina (omöjliga) loopar.

När jag ändå kommit in på klagospåret måste jag nämna management-systemet som är i det enklaste laget. Planet Coaster är i första hand ett sandlådespel med fokus på att skapa galna åkattraktioner och pilla med utsmyckningar. Det är alltså inget klockrent val för den som gillar att gräva ner sig i ekonomstyrning och planering. Det går som sagt att anställa personal, höja eller sänka löner, kirra lån, marknadsföra sig och lite annat smått och gott, men i överlag handlar det om rätt ytliga mekanismer.

Planet Coaster
Planet Coaster är en skön återkomst för tivolisimulatorn, och ett ännu skönare avbräck från alla timmar med senaste Call of Duty och Battlefield 1.

Jag hade gärna sett en djupare management-del och att parken varit mer krävande att driva, men Frontier Developments fokuserar på andra saker, och gör dessa bra. Standardutbudet av karuseller och faciliteter är förvisso rätt magert i förhållande till berg-och-dalbanorna, men sneglar vi mot det snabbt växande biblioteket av spelarutvecklade kreationer på Steam Workshop finns det hur mycket som helst att plocka av.

Planet Coaster påminner mig om de där gamla, mysiga realtidsstrategititlarna från förr tack vare sin kulörta, charmiga grafik, varma atmosfär och inbjudande spelbarhet. Det går att spendera otaliga timmar på att inreda sin park och göra den så personlig som möjlig. Jag vill även inflika ett plus för möjligheten att ändra storleken på användargränssnittet - för mig som lirar PC via teven är det hur skönt som helst att slippa sitta och kisa som en närsynt farbror. Om du gått och väntat på en riktig fortsättning på Rollercoaster Tycoon 3 kan du strunta i nysläppta Rollercoaster Tycoon World och satsa på Planet Coaster istället. Om ni nu ursäktar mig, jag ska tillbaka och putsa på uppföljaren till "Stairway to Hell".

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
Planet Coaster
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Mängder av utvecklingsverktyg, lätt att skapa egna attraktioner, charmig grafik, mycket beroendeframkallande
-
Oprecis kamera, ytligt management-system, saknar riktig utmaning
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Planet CoasterScore

Planet Coaster

RECENSION. Skrivet av Carl Brännström

Den spirituella uppföljaren till ljuvliga Rollercoaster Tycoon 3 är äntligen här och Brännan har byggt dödskaruseller så svetten lackat...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy