Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國

Dead Rising 4

Dead Rising 4

"Samma terror år efter år", sjöng Just D. Julklappsruschen i Willamete Memorial Megaplex tar terror till en ny nivå, där köer lär bli ditt minsta problem. Andreas har shoppat...

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Varje år matas vi med uppdaterade versioner av FIFA, NHL och Call of Duty, som alla erbjuder något nytt (typ). Tanken är att detta nya ska hålla oss upptagna tills nästa års upplaga anländer och om man tar sistnämnda Call of Duty som exempel, finns det ett element som det läggs mest fokus på - nämligen multiplayer. På samma sätt kan man se Dead Rising 4 som ett exempel där fokus knappast ligger på storyn som spelet berättar, utan på gameplay (som här består av zombietuktande).

Dead Rising 4 är naturligtvis uppföljaren till det ändå hyggligt underhållande Dead Rising 3 och tillika originalet, som när det släpptes 2006 roade på kungligt slaskiga premisser. Vi skrev att spelet inte kunde annat än älskas tack vare den hjärndöda action det erbjöd, och det är mitt resonemang även denna gång när jag nu sitter med fyran. För sett till seriens story har den inte inkasserat några priser för vare sig teknisk briljans eller tungt berättande. Å andra sidan är det inte det jag förväntar mig, inte alls. Jag förväntar mig ren, skär, panikångesttankad underhållning.

Dead Rising 4
Något mystiskt pågår, frågan är bara vad? Och varför har ännu ett utbrott skett?

Spelet börjar med att jag, återigen i rollen som mästerfotografen tillika fotojournalisten Frank West, vaknar upp i ett köpcenter som är proppfullt med vandrande ADHD-köttstycken. Här sätter spelet tonen direkt genom att slänga in mig bland mängder zombies och medan dessa kommer närmare, förklarar för mig hur det spelmekaniska går till. Smilbanden är uppe vid öronen innan jag ens klubbat ned min andra zombie - precis som jag hoppats på. När "mardrömmen" är över vaknar West av ett telefonsamtal. Det är en av hans studenter som lurat med honom till en övergiven regeringsbas i tron om att något där inte riktigt sköts enligt regelboken. Värt att nämna att denna donna, vid namn Vicky, direkt slår mig som den klassiska tonåriga Facebookaktivisten (som likaväl kunde ha kommit direkt från Watch Dogs 2) som när hon upptäcker vad som föregår försöker ta saken i egna händer.

Det visar sig att regeringen (eller några andra högt uppsatta slipsar) experimenterar på människor som trots att de är vaccinerade mot zombiism (året är 2035 och ett vaccin finns alltså), utvecklat symptom. Exakta syftet med detta framgår inte i klartext men det dröjer inte länge förrän Vickys impulsiva handlingar avslöjat deras lilla intrång och skickat Frank till toppen av Most Wanted-listan. Detta gör att han hamnar på radarn för Brad, högt uppsatt inom militären, som ber honom om hjälp med ytterligare ett zombieutbrott i en speciell galleria - Willamete Memorial Megaplex.

Dead Rising 4
Stolar har nu fått extra funktionalitet - Dänga i skallen på allehanda varelser. Sitta är så 2006.

Där har vi historien. Nu tar själva spelandet över. Vid första anblick kan man lätt avfärda Dead Rising 4 som en typisk och väldigt monoton upplevelse där man inte gör annat än att klubba levande döda på löpande band. Missförstå mig rätt, det är i princip spelets stomme, men om man tittar närmare finns ett tämligen avancerat och framför allt omfattande vapensystem. Här kan du ta upp i stort sett vad som helst och använda som tillhygge då köttpåsarna knackar på.

Ditt trofasta basebollträ kanske börjar gå sönder och det enda som finns i närheten är en barstol. Så många gånger jag önskat att jag kunde tillgripa den i andra spel, men inte kunnat... Tyst minut för det... Tyst minut över. Här kan du plocka upp den och dänga i huvudet på lämpligt offer. Bortsett från allehanda doningar finns såklart även konventionella eldvapen såsom pistoler, automatkarbiner och hagelbrakare. För vad vore ett zombiespel utan en redig shotgun?

Dead Rising 4
Tall dude in a tiny car, knäpper zombies här och var. Det finns olika fordon som alla är olika effektiva.

Att använda alla dessa har en skrämmande tillfredsställande effekt och med tanke på att zombierna kommer i vågor om miljoner åt gången, späs denna känsla på desto mer. Flinet på läpparna när man hejdlöst svingar vad man för stunden har i handen och blodet skvätter åt alla håll är konstant närvarande, och blir ännu bredare när du har ett kraftfullare tillhygge. För visserligen fungerar klassiska doningar lika bra, men det blir både effektivare och framför allt blodigare om tillhygget är lite... vässat. Min personliga favorit är en pinne med två motorsågar i var ände. Starta den och du uppnår garanterat barnförbjudet resultat. Här kommer också seriens signum in i bilden - allt kan användas och snudd på allt kan kombineras. Allt eftersom du utforskar de olika miljöerna kommer du springa på ritningar och dessa låser då upp möjligheten att kombinera allt möjligt. Exempelvis får du tidigt i spelet tillgång till varianten slägga och handgranat. Begreppet realism betyder mycket lite här, så med denna kan du svinga släggan och se på när handgranaten på toppen exploderar vid kontakt. Utan att du drabbas. Bra va?

Dead Rising 4
Till en början är det ont om vapenplatser och du kan bara bära fyra. Nyttja arsenalen till max för att låsa upp nya färdigheter.

Ett favoritögonblick för undertecknad var när jag i spelets början snubblade över en gokartbana. Kändes som en sidoaktivitet men innan jag visste ordet av hade jag tagit plats i den minimala bilen och i uppskattningvis 5 kilometer i timmen, brände nedför den snitslade banan. De zombies som kom i vägen körde jag på, samtidigt som Frank kommentarer sitt eget handlade: "Generally awesome dude", exempelvis. Jag lyckades slå antalet varv på tid och fick som pris välja mellan en gokart eller en permobilliknande kundvagn vars korg var pimpad med julslingor. Jag valde sistnämnda och trots att den inte var den mest exceptionella zombieångvälten, fungerade den hjälpligt. Framför allt gav spelet mig valet att använda just denna, något som jag uppskattar.

Dead Rising 4
Dead Rising 4
Dead Rising 4