Resident Evil 7: Biohazard

Ondskan har återvänt, och om vi får bestämma är den här för att stanna...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Det är smärtan som får mig att vakna till. En outhärdlig sådan som brinner i min vänstra handled, och det hårda dunkandet sprider sig genom kroppen. Någon har häftat tillbaka min hand, den som för några timmar sedan tagits ifrån mig, och nu sitter den fastbunden till en stol framför ett matbord. Något har serverats på bordet, men jag tror inte att det kan klassas som föda. På tallrikarna ligger nämligen ruttnande, stinkande inälvor. En kackerlacka kryper förbi. Runt omkring mig sitter dem alla samlade - familjen Baker. Ikväll är jag deras gäst, och jag förstår redan nu att middagsbjudningen, tvångsmatningen och mitt kväljande bara är början på en väldigt lång natt fylld av fasansfull terror. Jag är från och med nu i deras våld. Välkomna till familjen Bakers herrgård i utkanten av Louisiana. Välkomna till Resident Evil 7: Biohazard.

Det tar inte mer än en timme innan jag är såld på konceptet. Det har gått mer än tio år sedan den fjärde delen i Capcoms hyllade serie revolutionerade spelindustrin, skräckgenren och förändrade Resident Evil-varumärket för all framtid. Eller ja, förändrade fram till idag åtminstone. Med Resident Evil 7 har Capcom äntligen valt att lyssna på de miljontals fans som suktat, bönat och bett om en återgång till alla de element och värden som en gång definierade hela genren. Och lyckligtvis valde Capcom att lyssna, lyhört. Den ondska som greppar tag om mig när jag sätter fot i Bakers familjehem trollbinder mig fullständigt och släpper inte taget om mig förrän resan är över cirka nio timmar senare. Det är då som solens stålar letar sig fram genom de tätvuxna sumpmarkerna i Louisiana - och vidare in genom mina egna persienner. Det är då jag sammanfattar detta som ett fantastiskt spel som varenda skräckfantast helt enkelt måste uppleva.

Resident Evil 7: Biohazard
Det är en helt vanlig dag i Louisiana, där solen skiner och värmer. Ljuset kommer knappt fram mellan all grönska som grott igen längst stigen upp till familjen Bakers farmhus. Resident Evil 7: Biohazard är väldigt vackert som du kanske ser, både sett till design och teknik.
Resident Evil 7: BiohazardResident Evil 7: Biohazard
Atmosfären och stämningen är en av de absolut viktigaste punkterna i ett skräckspel, något Capcom alltid förstått. De må ha bemästrat denna konst för flera år sedan, men det är kul att se att Resident Evil 7 inte är något undantag. Här leker ljus och mörker med varandra i perfekt balans, de vackra miljöerna känns som riktiga platser tack vare detaljarbetet och vart man än vänder sig har det man tittar på förvrängts inslag av fantasifull ondska. Förbered dig på en obehaglig resa från början till slut.

Om du spelade Resident Evil-spel under 90-talet vet du vad du kan förvänta dig av det senaste kapitlet i serien - det vill säga någonting som är raka motsatsen till besvikelsen som stavas Resident Evil 6. Capcoms val att fokusera mer på action än skräck i förra spelet fungerande inte. Resident Evil 6 påminde mig mer om Call of Duty än de lågmälda, stämningsfulla och kusliga Resident Evil-äventyren från förr och fansens reaktion gick inte misstolka - puristerna ville att Capcom skulle backa bandet och återvända till renodlad skräck.

Du spelar som Ethan Winter, en man som tre år efter sin fru spårlöst försvunnit, blir kontaktad av den numer dödförklarade frugan. Hon vill att han hämtar upp henne hos familjen Baker i den amerikanska södern och givetvis slungar han sig ned i bilen för att per omgående se om sin älskling lever. Ignorera att upplägget är plagierat från Silent Hill 2, för där slutar likheterna. Självklart kommer jag sakna Leon S. Kennedy och Umbrella, som ständigt ska envisas med att forska fram nya biologiska vapen, men familjen Baker bjuder på en lite mer personlig ondska än den vi är vana med att se i Resident Evil. Den här gången handlar det inte om hjärndöda zombier, anonyma krigsmonster eller gerillasoldater smittade med aggressiva parasiter - det handlar om riktiga människor, riktig skräck. En tillsynes helt vanlig familj där någonting gått hemskt fel, och att ta reda på sanningen om dem är faktiskt oerhört spännande.

Resident Evil 7: Biohazard
Här har ni dem, familjen Baker. Pappa Jack i mitten, mamma Marguerite till höger och den genialiske sonen Lucas till vänster. Att lära känna dessa karaktärer, både som människorna de var innan ondskan tog över deras liv, och vilka de förvandlats till idag, är en av de drivande krafterna i spelet.
Bakers hus för verkligen tankarna till Spencer-herrgården på originalet Resident Evil på mer än ett sätt. Här finns rum, pussel och föremål som kommer få många fans att småle trots att terror och lidelse väntar bakom varje hörn.

En sak är nämligen säker från första sekund: Någonting onaturligt har inträffat här, för vare sig du tömmer ett magasin i pappa Bakers kropp, blåser skallen av honom med en hagelmössa eller hugger ner honom med en yxa kommer han resa sig upp igen. Familjens överhuvud, Jack, är stark som en oxe. Hans fru är snabb och galen, medan sonen är ett geni som älskar att utsätta sina offer för tester som skulle göra självaste Jigsaw från Saw-filmerna grön av avund. Ethans sökande efter sin fru för honom ut ur den enorma herrgården, in i mörka skogsbryn och genom kusliga träsk, och vart han än går är någon medlem ur familjen Baker alltid där. Skräcken som dessa fiender sprider är varierad och utvecklas dessutom under spelets gång, vilket innebär att man aldrig vet vad de har i kikaren.

Den eviga jakten, och att inte veta om man kan vinna mot Jacks familj eller ej, leder till ett utmattande obehag. Det är frustrerande att se dem förstöra ens planer och leka med en gång på gång, men som tur var är resan över när man till sist börjat tröttna. Vi snackar om en grupp minnesvärda figurer som man bygger upp ett hat för under en lång tid, och när karaktärerna börjar sjunga på sista versen bjuder de alltid på intensiva och välregisserade bosstrider som hör till några av spelseriens bästa.

Resident Evil 7: Biohazard
Ethans fru Mia må ha blivit kidnappad av fula typer, men hon är inte karbonkopia av prinessan Peach. Vem hon är, och varför hon kom till Bakers farm från första början, är frågan med stort F genom Resident Evil 7: Biohazard. Tyvärr tar hennes karaktär lite skada av ostigt röstskådespel.
Resident Evil 7: Biohazard har många bollar i luften samtidigt. Här balanseras groteskt våld med stillsamt utforskande, och för första gången prövar man sig även på psykologisk skräck. Visst kan det kännas som att spelet lider av något av en identitetskris ibland, när det känns mer som F.E.A.R. än Resident Evil, men det är fortfarande välutfört och det medför även variation. När man tröttnat på monstergarderober kommer något nytt och skrämmer slag på en, och det känns riktigt bra.

Det finns alltså fortfarande plats för action inom skräckspel, trots att svenska Amnesia tycktes övertala oss alla om motsatsen för några år sedan. Om du obeväpnad stöter på en fiende vet du alltid vad du måste göra, det vill säga fly, men om du har en pistol med få kulor ställs du istället inför ett val. Ska jag skjuta? Ska jag fly, eller ska jag försöka springa förbi min motståndare? Kommer jag vinna om jag skjuter? Kan jag ens vinna? Dessa frågor och valen du gör definierade de första spelen i serien, och jag välkomnar upplägget åter i Resident Evil 7. Här finns massvis med vapen att hitta, och många av dem ligger gömda i rum som du riskerar att missa om du inte är uppmärksam. Hemligheterna är många och det finns även gott om återspelningsvärde då man låser upp nya verktyg varje gång man klarar spelet.

Resident Evil 7: Biohazard
Resident Evil 7: Biohazard
Resident Evil 7: Biohazard