Juiced

Juiced

Strålande blandning av Need for Speed Underground och Gran Turismo

En liten, debuterande engelsk utvecklare. Ett koncept som Electronic Arts redan genomfört med bravur, massor av kvalitativ konkurrens och en konkursförsatt utgivare. Loppet kändes redan på förhand förlorat för Juice Games kaxiga utmanare, trots uppenbara kvaliteter. Men ibland sker små mirakel, och vinden kan vända. Acclaims konkurs hade förutspåtts av utvecklarna Juice Games som för tre år sedan tvingades lägga ned projektet Lamborghini. Denna gången ägde de själv de kreativa rättigheterna till spelet och nu, nio månader senare släpps äntligen Juiced, som nu har polerats ytterligare.

Redan i september ifjol visste jag att Juiced skulle bli riktigt bra. Upplägget känns seriöst utan att bli tråkigt, det märks att tusentals timmar från entusiastiska bilälskande utvecklare lagts ned i det här projektet bara genom att se på spelet. Juiced är, utan någon som helst tvekan, ett av de bästa racingspel jag spelat sedan Sony förändrade vårt sätt att se på genren 1998 med Gran Turismo. På papperet är detta ett spel som kan och bör jämföras med Need for Speed: Underground på samtliga punkter. I praktiken är Juiced dock en betydligt mer verklighetstrogen körupplevelse någonstans mitt emellan Forza och Project Gotham Racing 2. Upplägget skiljer sig från tidigare spel i genren på flera punkter och helhetsupplevelsen som bjuds är lika varierad som omfattande, för att inte tala om hur utmanande Juiced är.

När spelet startar är jag oerfaren förhoppningsfull streetraceamatör. Jag har 7500 dollar i plånboken, ett tomt garage men möjlighet att köpa en av fem småbilar i spelets lägsta pris- och viktklass. Jag köper en krockad Honda CR-X V-Tec, reparerar den, installerar ett medelstort lustgassystem och kastar mig ut i den undre racingvärlden i hopp om omedelbar lycka och framgång. Väl ute på asfalten i Juiced:s karriärläge står det klart att det kommer att krävas betydligt mer av mig som förare än förväntat. Juice Games har förenklat fysikmässiga grundstenar som friktion och fart medan de näst intill simulerat exempelvis tyngd, gravitation och vridmoment. I slutändan innebär detta en körkänsla, en spelkontroll och ett uppförande från de olika bilarna som känns mycket som den i Project Gotham Racing 2 fast med större chans till bredsladd och mer vridstarka motorer.

Efter att ha kört närmare 50 tävlingar, uppgraderat CR-X:n för närmare 15 000 dollar har jag lyckats skrapa ihop till en Mitsubishi Eclipse GR-X, en Skyline GT-R R34 och en urstark Dodge Charger för stripkörning. Chargern mullrar och vrålar, motorns 660 hästkrafter gör att den spinner från stillastående på alla de fyra första växlarna om jag inte är försiktig med gasen. Den vill ibland snedställa chassit över körbanan på grund av allt vridmoment motorn genererar. Denna underbara simulering av vrid återfinns varken i GT 4, Project Gotham Racing 2 eller Forza Motorsport. Körningen står i centrum och innanför den välpolerade motorhuven ryter och vrålar kraftfulla bestar. Jag är förälskad i ett bilspel, igen.

Men Juiced har inte bara den härliga körkänslan som talar till dess fördel. Karriärläget ger en strålande helhetskänsla av streetracing som fenomen och upplägget är snudd på perfekt. Man har tillgång till en kalender där alla månadens kommande racemöten och tävlingar listas. Härifrån kan man välja vilka tävlingar man vill delta i, utmana specifika förare eller läsa av ett antal mätare som visar hur respekterad man är av stadens olika racinggäng. Det går även att bygga sitt eget gäng och köra tävlingar då man ställer upp med fler bilar ur sitt stall, det blir därför extra viktigt att så snabbt som möjligt bygga upp ett garage innehållande flera bilar än en. Om man är framgångsrik på gatan utmanas man ständigt av de rivaliserande gängen på kappkörningar med ägarbeviset som insats. Detta tillsammans med vadslagningssystemet inför varje lopp skapar en sanslös spänning och rivalitet i själva körningen.

Det visuella matchar den spelmässiga helheten genom att bjuda på sanslöst välmodellerade bilar och varierade och snygga banor. Juiced innehåller 60 stycken olika bilar från elva olika biltillverkare. Varje bil är oerhört detaljerat återgiven och i garaget går det att byta ut, reparera, lacka eller trimma nästan varje liten del av bilen. Alla de stora tuning-tillverkarna finns representerade i Juiced och varje ingrepp på motor och chassi påverkar bilens uppförande.
Juiced innehåller ett skadesystem som Bizarre Creations eller Polyphony skulle mörda för. Lacken skrapas, plåten bucklas, plasten spricker, hjulupphängningen skadas och allt påverkar bilens uppförande. Det påverkar också givetvis din plånbok eftersom du måste reparera alla skador du själv orsakar din bil under tävling. Gör du inte detta tappar du respekt från dina rivaler då de hånar dig för att du släpar in en skrothög på gatan. I streetracingkretsar är det inte bara viktigt att vinna, utan även hur det ser ut när du gör det.

Medan Need for Speed: Underground, Midnight Club 3 och Need for Speed: Underground 2 förmedlar en arkadmässigt lättsinnig körupplevelse går Juiced på djupet och lämnar ingenting åt slumpen. Detta är ett väldigt utmanande spel där hård träning, tuning och testning krävs för att bli framgångsrik. För fanatiska bilentusiaster och allmänna bilspelsälskare är Juiced ett absolut måste.

JuicedJuicedJuicedJuiced
9 / 10
+