Mighty Morphin Power Rangers: Mega Battle

Björn har delat ut massvis med glädjelösa knoggmackor i senaste liret om de färgglada Power Rangers och är redo för ett betyg...

Jag ska säga det direkt. Min erfarenhet av hyperamerikanska Power Rangers är begränsad. Möjligen såg jag något avsnitt i min ungdom, innan det förbjöds som barnprogram i vårt avlånga land på grund av våldet som påstods fördärva ungdomen. Det var därför med öppna, och förutsättningslösa ögon som jag rullade igång det senaste liret om den kulörta hjälteskaran. Det dröjde inte länge, tyvärr, innan min tidigare muntra uppsyn förändrades till dystert vemod.

Tillsammans med detta mysiga gäng ska du återigen rädda världen

Mighty Morphin Power Rangers: Mega Battle är ett klassiskt beat 'em up med allt vad det innebär. Man ser sina färgglada Rangers ur ett sidoperspektiv när de rör sig längs med skärmen. Handlingen i spelet är ytterst förvirrande, eller kanske är intetsägande ett mer adekvat ord. I vilket fall, Power Rangers bjuder på sex stycken kapitel i sin helhet. Tydligen ska samtliga ha någon form av koppling med händelser i TV-serien, men då undertecknads erfarenhet av den är begränsad ger inte detta någon större vinning eller förklaring. En genomspelning av spektaklet ifråga tar mellan fyra till sex timmar, även om återspelningsvärdet med olika upplåsningsbara bravader förlänger speltiden något mer. Frågan är bara hur mycket tid man faktiskt vill hamra in eftersom liret helt enkelt inte är särskilt kul.

Lika många kapitel som det finns, lika många äro urvalet Power Rangers. Alla i olika kulörta rustningar. I rollen som någon av dessa slår du dig sedan igenom horder av diverse elakingar. Varje kapitel är uppdelat i tre olika nivåer och avslutas på traditionsenligt manér med en mumsig (?) bossbatalj. Slutstriderna mot dessa fulfiskar är komprimerade till flertalet menlösa Quick Time Events som vare sig är särskilt roliga eller uppfriskande. Då är de vanliga knoggmacksslagsmålen fram till de kulminerande bossbankandet betydligt bättre. Inte bra, men helt klart mer varierat.

Det är inte Power Rangers utan dundersaftiga robotar.

Det är i nämligen i dessa "vanliga" strider man kan uppgradera sin Power Rangers förmågor och färdigheter. Du börjar som en, i princip, alldaglig finnig tonåring för att sedan, efterhand som du samlar på dig energi, förvandlas till din ultracoola, pastellfyllda form. Transformeringen sker genom att din karaktär skriker det dinosaurienamn som är länkat med din dräkts inbyggda kraft(!). När din Ranger exempelvis vrålar ut Tyrannosaurus Rex eller liknande bestars namn från Jura-eran sker den episka övergången och tanig ungdom blir till episk stridsmaskin. När väl rustningen är på plats öppnas ett digert bibliotek av distans och närstridsattacker upp. Det handlar sedan om att balansera sin konsumtion av dessa i förhållande till sin energi och staminatillgång som kan fyllas på med hjälp av det eviga slaktandet av fiender och sönderslagandet av diverse objekt som utsmyckar omgivningen.

Genom att du stadigt och effektivt hamrar ihjäl ditt motstånd låser du upp nya kombinationer och övergripande förmågor. Detta hjälper dock inte nämnvärt för att förhöja spelupplevelsen som i sin helhet är en medioker historia. Bataljerna känns stela och repetitiva i sin utformning. Det blir ofta till en frustrationslek utan dess like då de flesta fiender enbart kan bli skadade av exakt samma typ av enformiga attack. Till exempel kan du enbart skada en kategori fulingar genom att utföra samma variationslösa hopputfall gång på annan tills du tryckt dina fingrar blå och tålamodsmätaren nått frostiga minusgrader. Denna upprepande historia sträcker sig dessvärre hela liret igenom och problematiken är aktuell i nästan alla av spelets ytterst håglösa slagsmål. Tyvärr.

Mighty Morphin Power Rangers: Mega BattleMighty Morphin Power Rangers: Mega Battle
Strykkalasen må vara händelserika, men är dessvärre aldrig särskilt engagerande.

Kontrollschemat i kombination med den repetitiva spelmekaniken ställer inte Mighty Morphin Power Rangers: Mega Battle i någon bättre dager. Ett av de mest spelförstörande inslagen är nämligen i hur din karaktär blir "inlåst" i sin animation. Låt mig förklara. Säg att du precis släppt lös ett härligt batteri av välriktade slagdängor och gör dig redo för att blockera motståndets ofrånkomliga vedergällning. Du måste då, och häri ligger det dumma, vänta tills din Rangers slag/spark-animation tagit slut och sen tajma in ditt tryck på blockknappen. Du kan således inte blockera inkommande attacker om du redan initierat en egen och det är mycket (mycket) irriterande.

Power Rangers audiovisuella utförande är dessvärre inte mycket bättre än redan nämnda komponenter. Rösterna känns kontextlösa i hur de verkar vara hastigt inklippta från Tv-serien och den övergripande ljudmattan tillför mycket lite i termer av minnesvärda toner. Den serietidningsaktiga estetiken är ingalunda dålig, men inte heller särskilt ögonbrynshöjande och detsamma kan nämnas om de sparsamt utsmyckade miljöerna. Det är visuellt tråkigt helt enkelt.

Estetisk såväl som i visuell prakt finns det en del att önska.

Det finns faktiskt ett soffläge för fyra i denna spelsoppa. Detta innebär att du kan bjuda in ett gäng, förhoppningsvis ovetande, kompisar för att avnjuta (?) liret tillsammans. I detta läget kan man låsa upp vissa lagbaserade superattacker som inte annars är tillgängliga. Att spela i grupp förhöjer värdet något i denna annars relativt bleka produkt. Dock inte tillräckligt för att pinna upp betyget nämnvärt. Sammantaget är Mighty Morphin Power Rangers: Mega Battle ett spel som slår på samtliga av de mediokra strängarna på betygsskalan. Det är verkligen inget som sticker ut vare sig i det estetiska, spelmekaniska eller visuella, tyvärr. Möjligen kan de som har någon form av koppling till Tv-serien få ut något i termer av nostalgiskt värde, dock skulle den förtrollningen enbart vara en kort stund innan Power Rangers många brister och tillkortakommanden skulle ge sig till känna. För oss andra finns det verkligen inget som kan motivera till inköp. Så släng din hårt förvärvade slantar på något annat är du snäll.

5 / 10
+
Roligt flerspelarläge, visst återspelningsvärde, många attacker