Poochy & Yoshi's Woolly World

Poochy & Yoshi's Woolly World

Den bedövande söta garn-Yoshi gör sig återigen redo att rädda dagen och Fredrik Säfström har assisterat honom längst vägen...

Under det senaste året har vi fått några halvdana konverteringar till Nintendos handhållna format, såsom Hyrule Warriors och Super Mario Maker. Båda spelen var riktigt bra men höll tyvärr inte samma klass som originalen till Wii U. Det senaste i raden att portas från Wii U till Nintendos bärbara format är det mysiga äventyret Yoshi's Woolly World, men tack och lov så är detta en genomtänkt version.

Yoshi's Woolly World var ett av de vackraste spelen till Wii U och med sin fotorealistiska grafik så var det tekniskt sett omöjligt att inte bli förälskad i Nintendos ljuvliga 2D-plattformare. Poochy & Yoshi's Woolly World är som sagt Nintendo 3DS-version av Wii U-spelet och innehåller samtliga originalbanor samt några nya för karaktären Poochy. Men är det vara värt att införskaffa Nintendo 3DS-versionen om man redan äger Wii U-spelet?

Poochy & Yoshi's Woolly World
Poochy & Yoshi's Woolly World är otroligt läckert till Nintendo 3DS - ja, det ser till och med bättre ut än Wii U-versionen.

Svaret på den frågan är inte den enklaste att besvara. Jag har i huvudsak spelat på min New Nintendo 3DS-enhet och jag blev minst sagt förvånad över hur bra spelet flyter på till skillnad från många andra titlar till formatet. Färgerna är otroligt fina med bra kontrast som gör spelets olika tygbollar rättvisa. Nintendo har verkligen lagt ner ett helhjärtat arbete med att konvertera spelet till Nintendo 3DS. En annan sak som sticker ut från mängden är 3D-funktionen. I regel spelar jag alltid med 3D-effekten avslagen bara för att undvika en illasinnad huvudvärk. Men i Poochy & Yoshi's Woolly World fungerar det riktigt bra och med 3D-funktionen påslagen blir äventyret inte bara vackrare, utan det bidrar ännu mer till spelets visuella glans.

Vi börjar med att spola tillbaka bandet för att ge er en liten genomgång vad detta handlar om? Yoshi's Woolly World fick mycket positiv kritik för spelets grafiska design och lyckades hålla bandesignen fräsch genom hela spelet. I rollen som den gröna dinosaurien Yoshi är det ditt uppdrag att rädda dina vänner som har förvandlats till små, små garnnystan av den kvastflygande elakingen Magikoopa. Under spelets alla banor finns det gott om objekt att samla på såsom garnnystan, hjärtan och blommor. Nivåerna är dessutom proppade med ädelstenar som fungerar som spelets valuta och med dessa kan du bland annat köpa dig uppgraderingar som gör dig immun mot diverse olika element. Poochy & Yoshi's Woolly World känns faktiskt fräschare och det mesta har rent av förbättrats till Nintendo 3DS.

Poochy & Yoshi's Woolly World
Tyvärr finns det inte mycket nytt i jämförelse med originalet.

Trots detta så är likheterna med originalet större än skillnaderna, och utöver introduceringen av den praktfulla hunden Poochy har inte mycket hänt. I ärlighetens namn så hade jag önskat lite mer. Den kanske mest beundransvärda nyheten är spelläget Poochy Hut, och det går ut på att styra tyghunden genom ett gäng olika banor där jycken - precis som rörmokaren i Super Mario Run - springer självmant. Det enda du behöver göra är att samla ihop mynt genom att hoppa och på så sätt låser du upp lite svårare banor.

Yoshi's Woolly World kändes i mina ögon på tok för lätt och under min genomspelning av originalet så dog jag inte en endaste gång. Därför hade jag gärna sett att Nintendo implanterade en högre svårighetsgrad i Poochy & Yoshi's Woolly World, men så är inte fallet. Även detta är ett ohyggligt simpelt spel i sin uppbyggnad och att dö är i stort sett omöjligt. Om du av någon outgrundlig anledning väljer att spela på den enklaste svårighetsgraden kan du också tillkalla Poochy som sänder ut ett gäng söta hundvalpar som hjälper dig att hitta alla dolda föremål i spelet. Som om det inte redan vore för lätt...

Poochy & Yoshi's Woolly World
Det nya spelläget Poochy Hut är ett av spelets absoluta höjdpunkter.

Det finns också ett nytt läge, så kallat Yoshi Theatre som innehåller 30 mysiga, tecknade kortfilmer som berättar mer om Yoshis och Poochys dagliga liv. Dessa filmer har skapats av den japanska studion Dwarf men dessvärre kan du bara låsa upp en film per dag. Dessa animationer är ljuvliga att beskåda och utbytet mellan Yoshi och Poochy är fulla av uppenbar begåvning från studion och ger också en hel del sköna skratt. I slutet av varje film får du även besvara en fråga och svarar du rätt belönas du med 500 ädelstenar.

Och så måste jag lyfta fram musiken som fortfarande låter lika bra som originalet. Precis som alltid gör Nintendo ett otroligt bra jobb med att skapa charmiga melodier som passar äventyret perfekt. Vill du också få ut mer av ditt äventyr kan du också använda Poochy-Amiibon som låser upp nya Poochy Hut-banor. Jag har inte haft möjligheten att testa spelet tillsammans med Amiibo-figuren ännu men jag utgår från informationen som vi har fått från Nintendo. Du kan också använda plastfigurer från andra spel som till exempel Splatoon, Animal Crossing och Super Mario. Gör du det kan du låsa upp en karaktär som liknar figurerna från just det spelet.

Jag kan inget annat än att rekommendera Poochy & Yoshi's Woolly World och har du svårt för att bestämma dig vilken version du ska köpa så rekommenderar jag att du inhandlar Nintendo 3DS-versionen. Tyvärr finns det inte mycket nytt gentemot originalet, men Nintendo har gjort ett utomordentligt jobb med att konvertera spelet till Nintendos handhållna format och det ser fantastiskt ut för att vara ett bärbart spel samt funkar klockrent.

7 / 10
+
Underbar grafik, fantastisk Nintendo 3DS-port, Ljuvligt Poochy Hut-spelläge, Underbar 3D-effekt, trevliga kortfilmer med Yoshi och Poochy, mysig musik