Nioh

Nioh

Team Ninjas nya spel påminner massor om Dark Souls. Men är det lika bra?

Det är kanske inte helt rättvist att säga att Nioh är en samuraj-doftande Dark Souls-klon med en Geralt of Rivia-dubbelgångare i huvudrollen, men det är faktiskt inte så jättelångt från sanningen. From Softwares actionrollspel har sedan det först släpptes blivit långt mycket mer populärt än någon, troligtvis inklusive utvecklarna själva, kunnat förutse. Kopiorna har under de senaste åren börjat trilla in. Och det finns ju definitivt sämre sådana än detta. Med Nioh har Ninja Gaiden-teamet lyckats med att fånga vad som gjorde Dark Souls och Demon Souls så engagerande.

Nioh
Team Ninja har efter två betatester av Nioh samlat in drösvis av feedback från fans för att kunna producera ett så finputsat spel som möjligt.

Medan jag är lite motvilligt inställd till att konstant jämföra Nioh mot Dark Souls (och min egen favorit, Bloodborne) är det det enklaste sättet att förklara och granska det här spelet. Båda spelen delar stora bitar designfilosofi och dess oförlåtande natur, banorna är konstruerade på ett väldigt likartat sätt och spelaren stärker sin karaktär på samma manér. Nioh saknar dock absolut inte egna idéer, här finns en hel del av den varan och spelets story berättas på ett mer traditionellt sätt, med mellansekvenser och dialog där Dark Souls mestadels håller sig till att lämna små bitar av berättelsen i bland annat föremålsbeskrivningar.

Niohs huvudperson är en vithårig, stridsvan karla-karl till pirat vid namn William och det hela utspelar sig under tidigt 1600-tal. William hamnar i Japan när han försöker hitta en vän som kidnappats och där ser läget digert ut då demoniska monster som kallas "Yokai" sprider död och skräck var än de dyker upp - vilket givetvis leder till en hel massa dräpande för vår västerländske hjälte. Storyn är tyvärr rörigare än den behöver vara och är till följd bitvis svår att hänga med i. Det hela görs inte bättre av att japanska ord, namn och termer slängs runt frikostigt och många gånger vet jag inte om det talas om en person, en plats, ett föremål eller en stridsteknik. Jag gillar dock att de japanska karaktärerna faktiskt pratar japanska, trots att språkinställningarna är satta på engelska. Det gör att Team Ninjas äventyr känns mer autentiskt och även om storyn inte griper tag i mig så är den mer än godkänd.

Nioh
Det finns gott om färglada partikeleffekter men miljöerna i sig hade gärna fått vara lite mindre gråbruna.

Här är det spelbarheten som prioriterats framför allt annat. Och som sagt - Dark Souls-inspirationen gör sig påmind redan med en gång. Du använder lätta och tunga attacker, hanterar en uthållighetsmätare (eller Ki-mätare, som det heter här) och rullar runt som en karate-ninja för att undvika stryk. Med duktigt tajmade tryck på den högra axelknappen kan man snabbt få tillbaka mycket av den Ki man använt i en attack vilket låter spelaren hålla sig på offensiven under förlängda stunder. Systemet går att liknas med "active reload"-omladdningarna i Gears of War eller, kanske ännu mer träffande, Neros "exceed"-system i Devil May Cry 4.

En annan viktig aspekt av vapenhanteringen i Nioh kontra Dark Souls är slaghållningar, eller "stances". Alla vapen har tre olika hållningar, snabb och lätt, ett balanserat mellanting samt långsam och stark - och samtliga lägen har både lätta och tunga attacker vilket som standard resulterar i sex olika attackkombinationer per strykdon. Dessa kan sedan utökas med ytterligare kombos som låses upp med färdighetspoängen spelaren erhåller när denne går upp i nivå. Det finns flera olika attacker att tilldela samma knappkommando, så du får testa dig fram och se vilka attacker du vill ha till ditt förfogande vid varje givet tillfälle. En annan aspekt som utmärker Nioh är att även dina fiender har Ki-mätare som dräneras vid utfall, och ibland kan det vara en god idé att låta motståndaren trötta ut sig, varpå du kan hoppa in och göra en förödande greppattack. Jag gillar detta då det ger mig intrycket av att jag och motståndaren spelar på samma villkor, även när motståndaren i fråga är hundra gånger mer bamsig än jag.

Nioh
Kontrollen sitter verkligen som en smäck och att smiska fiender medelst rakbladsvass katana känns mer responsivt än i Dark Souls.

Bandesignen kommer kännas igen för alla som spelat sin beskärda del Dark Souls - återigen. Nioh är inte i närheten av lika öppet som From Softwares verk men det finns gott om spretiga stigar, alternativa vägar, genvägar att öppna och dunkla skrymslen proppade av belöningar. Nioh består dock, som kontrast, av en serie av traditionella banor som man väljer på en kartmeny och det gör att miljöerna man besöker inte känns sammanvävda på ett snyggt sätt. Den där härliga kontinuiteten där du i slutändan känner att du färdats flera mil går helt förlorad. De är inte de mest undersköna miljöer som går att hitta heller. Estetiken är något anonym överlag, med en del rätt medelmåttiga bossdesigns som mest ser bisarra ut. Team Ninja är inte lika kompetenta i att göra det groteska vackert och graciöst som From Soft men den gammal-japanska andan har de å andra sidan fått till hyfsat och den genomsyrar allt från gränssnitt och musik.

Däremot är de duktigare på att få sina spel att köras smidigt. Bilduppdateringen är mestadels stabil, vilket givetvis är fördelaktigt i vilket spel som helst - och kanske ännu mer så i fall som detta. Nioh är också märkbart rappare i striderna och det känns grymt bra att lösa av en storm av snabba hugg från en sylvass katana på en försvarslös fiende vars lemmar skärs av som om de vore smör. Som följd av att spelet är kvickare än Dark Souls kräver det också mer av mig. Nioh är ett bitvis grissvårt actionrollspel så till den vida grad att även Souls-veteraner kan få något ordentligt att bita i här.

Nioh
Det finns två bildlägen; ett för skarpare upplösning och ett för mer stabil bilduppdatering. Vi valde att köra på det sistnämnda.

Precis som väntat förlorar du all din Amrita (valutan du använder för att gå upp i nivå) när du dör, varpå du tvingas slåss din väg tillbaka till platsen du bet i gräset för att plocka upp vad som är ditt. Alla fiender du dödat, bortsett från de tuffaste av yokaierna du dräpt, kommer då att återupplivas för att göra livet ditt surt - också som väntat. Fiender är utplacerade på fiffiga sätt för att du lätt ska kunna missa att registrera deras närvaro och även föremål är av utvecklarna strategiskt lagda för att dra din uppmärksamhet från ett hot som bara väntar på att du ska gå i fällan.

Det finns gott om sidouppdrag i Nioh att dyka ner i mellan de större utfärderna men de höll mig inte riktigt lika engagerad som jag hade velat. De utspelas på mindre delar av banor du redan har besökt och handlar för det mesta om att hitta något, döda något eller hämta ett svärd åt någon slarvig japan och jag gjorde dessa mer av pliktkänsla ("jag måste skriva om detta, kom igen nu") än för att jag tyckte att de var kul. Det finns även "Twilight"-varianter av huvuduppdrag du redan klarat, med betydligt tuffare motstånd men bättre belöningar men att spela om en gammal bara är ändå att spela om en gammal bana, trots ökad svårighetsgrad. Så det finns en rikedom av innehåll här men mycket av det känns som återvunnet och jag hade hellre sett färre av dessa upprepande sidospår och en längre, mer omfattande huvudkampanj.

Nioh
Nioh är precis lika oförlåtande som man kan tro.

En annan grej som inte riktigt faller mig i smaken är hur mycket tid jag förutsätts tillbringa i menyerna om jag vill hålla mig uppmärksam på vilken utrustning jag vill använda. Nya vapen och klädselföremål delas nämligen ut jämnt och ständigt och efter att ha spelat i någon ynka timme känns det som jag har ett helt uppslagsverk av prylar att granska innan jag bestämmer mig för att behålla eller göra mig av med det. Alla katanas används på samma sätt, alla yxor fungerar likadant, och så vidare - så skillnaderna ligger i vapnens statistik och attribut. Jag hade nog ändå föredragit om spelet bjöd på färre men mer unika vapen, men i slutändan är detta mer av en petitess av en smaksak och ingenting som kraftigt påverkade ens min upplevelse.

När allt kom omkring visade Nioh sig vara en lyckad imitatör av ett älskat spel som även bjuder på en och annan innovation. Likt Middle-Earth: Shadow of Mordor bevisar det att ett koncept inte behöver vara särskilt originellt för att vara bra. De supertajta och tillfredsställande striderna är mer än kompetent slipade nog för att Nioh ska vara värt att hålla ögonen på för spelare som inte räds en utmaning. Visst finns det här några tydliga tillkortakommanden och Team Ninja når inte upp till de höjder, främst sett till vision och omfång, som From Software mäktar med. Men när jag står där, öga mot öga med en särskilt nedrig och ondskefull styggelse till boss och efter att ha dött ett dussintal gånger och slutligen delar ut det dödande svärdsvinget, då väger mina förbehåll med spelet inte tungt. I det ögonblicket är jag där - helt inne i det, omsluten av det.

7 / 10
+
Knivskarp spelkontroll, grymt engagerande stridssystem, gott om innehåll, härligt idiotsvårt, fiffig hantering av uthållighet