Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /

Nioh

Nioh

Team Ninjas nya spel påminner massor om Dark Souls. Men är det lika bra?

Det är kanske inte helt rättvist att säga att Nioh är en samuraj-doftande Dark Souls-klon med en Geralt of Rivia-dubbelgångare i huvudrollen, men det är faktiskt inte så jättelångt från sanningen. From Softwares actionrollspel har sedan det först släpptes blivit långt mycket mer populärt än någon, troligtvis inklusive utvecklarna själva, kunnat förutse. Kopiorna har under de senaste åren börjat trilla in. Och det finns ju definitivt sämre sådana än detta. Med Nioh har Ninja Gaiden-teamet lyckats med att fånga vad som gjorde Dark Souls och Demon Souls så engagerande.

Nioh
Team Ninja har efter två betatester av Nioh samlat in drösvis av feedback från fans för att kunna producera ett så finputsat spel som möjligt.

Medan jag är lite motvilligt inställd till att konstant jämföra Nioh mot Dark Souls (och min egen favorit, Bloodborne) är det det enklaste sättet att förklara och granska det här spelet. Båda spelen delar stora bitar designfilosofi och dess oförlåtande natur, banorna är konstruerade på ett väldigt likartat sätt och spelaren stärker sin karaktär på samma manér. Nioh saknar dock absolut inte egna idéer, här finns en hel del av den varan och spelets story berättas på ett mer traditionellt sätt, med mellansekvenser och dialog där Dark Souls mestadels håller sig till att lämna små bitar av berättelsen i bland annat föremålsbeskrivningar.

Niohs huvudperson är en vithårig, stridsvan karla-karl till pirat vid namn William och det hela utspelar sig under tidigt 1600-tal. William hamnar i Japan när han försöker hitta en vän som kidnappats och där ser läget digert ut då demoniska monster som kallas "Yokai" sprider död och skräck var än de dyker upp - vilket givetvis leder till en hel massa dräpande för vår västerländske hjälte. Storyn är tyvärr rörigare än den behöver vara och är till följd bitvis svår att hänga med i. Det hela görs inte bättre av att japanska ord, namn och termer slängs runt frikostigt och många gånger vet jag inte om det talas om en person, en plats, ett föremål eller en stridsteknik. Jag gillar dock att de japanska karaktärerna faktiskt pratar japanska, trots att språkinställningarna är satta på engelska. Det gör att Team Ninjas äventyr känns mer autentiskt och även om storyn inte griper tag i mig så är den mer än godkänd.

Nioh
Det finns gott om färglada partikeleffekter men miljöerna i sig hade gärna fått vara lite mindre gråbruna.

Här är det spelbarheten som prioriterats framför allt annat. Och som sagt - Dark Souls-inspirationen gör sig påmind redan med en gång. Du använder lätta och tunga attacker, hanterar en uthållighetsmätare (eller Ki-mätare, som det heter här) och rullar runt som en karate-ninja för att undvika stryk. Med duktigt tajmade tryck på den högra axelknappen kan man snabbt få tillbaka mycket av den Ki man använt i en attack vilket låter spelaren hålla sig på offensiven under förlängda stunder. Systemet går att liknas med "active reload"-omladdningarna i Gears of War eller, kanske ännu mer träffande, Neros "exceed"-system i Devil May Cry 4.

Nioh
Nioh
Nioh