Bit. Trip Saga

Bit. Trip Saga

Så är det återigen dags att dyka in i Gaijin Games välljudande och retrodoftande Bit. Trip-värld . Jonas Mäki har hårdtestat den välfyllda portabla Bit. Trip Saga-samlingen...

Bit-Trip-serien hör till mina absoluta favoriter till konsolernas nedladdningstjänster. De ilsnabba, ultrastilistiska, välljudande, retrodoftande och originella spelen är värda varenda krona och har genomgående belönats med höga betyg här på Gamereactor. Välförtjänt, såklart, och nu har Gaijin Games haft den utsökta smaken att peta in alla sex Bit. Trip-spel på en enda liten Nintendo 3DS-kassett i Bit. Trip Saga.

Något som såklart är en briljant idé, det här är spel som passar helt perfekt för bärbart spelande och är avsedda för små kortare spelsessioner där man faktiskt kan hinna spela en hel omgång på några minuter. De sex titlarna Bit. Trip Beat , Bit. Trip Core, Bit. Trip Void , Bit. Trip Runner, Bit. Trip Fate och Bit. Trip Flux väljs i spelets startmeny och det går när som helst snabbt att hoppa ur respektive spel och välja något annat.

Bit. Trip Saga
Att se, och framför allt höra, Bit. Trip Saga i rörelse är en liten bit av himmelriket.

Den speciella grafikstilen i spelen får lite extra lyster av 3D-grafiken som ger det ett säreget utseende med hightech-retro och ser väldigt klädsam ut. Tyvärr märks det att bilduppdateringen tar stryk av 3D-effekterna i framför allt Bit. Trip Runner, och att spela med 3D-effekten avslagen är alltså närmast ett måste för att klara de senare delarna i det hutlöst utmanande spelet. Något som känns märkligt med tanke på att kriminellt snygga Tekken 3D Prime Edition flyter på i silkeslena 60 bilder per sekund trots 3D.

I de andra spelen fungerar 3D-effekten något bättre, även om jag upplever att syskonspelen Beat och Flux blir lite röriga med 3D påslaget. Men i ett spel som är helt tvådimensionellt i grunden tycker jag verkligen inte att det gör något och det finns andra saker som väger upp nackdelarna. Dit hör framför allt att Bit. Trip Saga erbjuder seriens hittills bästa spelkontroll. Detta tack vare att stylusen används istället för Wii-fjärrens tiltfunktion i flera av spelen och därmed eliminerar det lilla inslag av slump som trots allt fanns.

Bit. Trip Saga
Att studsa runt i Bit. Trip Runner i tre dimensioner är svårare än nödvändigt på grund av strulig bilduppdatering.

Därmed inte sagt att utmaningen är borta, onej. Trots den bättre spelkontrollen så är det här fortfarande en serie spel som känns enkla och behändiga den första minuten för att sedan öka i svårighetsgrad enligt en närmast logaritmisk kurva. Och det är där storheten sitter. Just att jaga highscore och få den där snabba och omedelbara feedbacken på vad man gör för att blixtsnabbt vara tillbaka i matchen igen för en ny runda. Det skapar en skön 'jävlar anamma'-känsla och låter en få känna sig duktig när man faktiskt klarar något.

Bäst av alla spel gillar jag Bit. Trip Void där jag i rollen som ett stort svart hål ska suga upp alla svarta blippar (prickar, punkter, markörer, whateter?) men undvika de vita. Haken är att jag sakta blir större för varje fångat svart blipp och får svårare och svårare att undvika de vita. Ett enkelt men briljant koncept som kombinerat med det fiffiga ljudsystemet får det att kännas som att jag faktiskt sitter där och skapar dubstep medan jag rycker med huvudet i takt till musiken likt en duva på smuljakt.

Bit. Trip Saga
Bit. Trip Void är lika originellt som underhållande och en av samlingens absolut bästa spel.

Det enda rötägget bland alla Bit. Trip-spel är Core som känns nästan sadistiskt svårt och heller inte särskilt stimulerande. Det där hade Gaijin kunnat göra betydligt bättre, även om det för den sakens skull inte är dåligt på något sätt, utan värt runt 6 i betyg på egen hand. Men med fem andra spel som jag skulle ge som lägst 8 är det inte direkt något problem som hämmar upplevelsen, välj något annat istället bara.

Med tanke på att nästan alla spel i denna fantastiska serie belönats med nior på Gamereactor hade man kunnat tycka att det här borde ha varit en solklar 10 i betyg. Men att bara släppa en samling räcker inte riktigt, i synnerhet inte som man samtidigt lanserar Bit. Trip Complete till Wii som har en massa extramaterial som givetvis även borde ha följt med till Nintendo 3DS, och det faktum att bilduppdateringen dyker vid 3D-användning borde ha varit lätt fixat.

Nu är det bara en väldigt bra samling istället för en perfekt sådan. Fortfarande med en fet jäkla köprekommendation dock. Bit. Trip Saga är inte helt lätt att få tag på, men det är mödan värt och kommer vara ett spel du har lika kul med idag som om 5 år samt att det lär vara en titel som faktiskt får samlarvärde tids nog. Kort sagt en underbar resekamrat och något som varje Nintendo 3DS-ägare med självaktning bör ha i sin samling.

8 / 10
+
Helt ljuvlig musik, hypnotiskt vanebildande, sex kompletta spel i ett, härligt utmanande, skön design