Sniper Elite 4

Sniper Elite 4

Geväret. Frisyren. Legenden. Sniper Elite 4 är här och Andreas begav sig tillbaka i tiden, tillbaka till Italien 1943. Efter att ha sparkat tysk-italienskt motstånd är han tillbaka med en avrapportering

Dice bjöd oss under fjolåret på en hårresande vacker och smärtsam tolkning av första världskriget, medan Rebellion nu hoppas bjuda oss på en underhållande och smärtsam tolkning av andra världskriget. Ja, spelvärldens mest perfekt lagda frisyr är tillbaka ännu en gång för att sparka plikttrogna nazister medelst blykulor. Skådeplatsen är Italien 1943 och spelet är Sniper Elite 4. Har barnsjukdomarna från trean botats eller är det samma visa som förra gången?

Sniper Elite 4
Det är trevligare med större spelplan.

Vi talar alltså om Italien år 1943, två år efter att vi krossade nazistnärvaron i Afrika. I och med deras fall kunde de allierade styrkorna ta sig över Medelhavet mot Sicilien, som man ämnar använda som en strategisk bas för en invasion av övriga Italien (och efter det säkra Europa). Det återstår bara ett problem - både fascister och nazister befinner sig på plats och därför måste en man infiltrera och eliminera nyckelpersoner, och samtidigt få med den lokala motståndsrörelsen inför det stora anfallet. Det är där du kommer in i bilden.

Sniper Elite 4
Du kan numer även gömma dig i buskar och det fungerar helt okej.

Jag har alltid uppskattat Rebellions krypskytteserie av den enkla anledningen att de alltid har varit underhållande och lyckats bjuda på den där mildra grad tillfredsställelse som man får av att i ultrarapid se hur en kula borras in i målets kranium. Att själv få välja tillvägagångssätt baserat på vad du har på hand har alltid gått hem hos undertecknad. Och sedan förra spelet har vi även fått öppnare banor (kontra Sniper Elite V2:s något riktade järnvägs-approach) vilket kryddat kreativiteten något enormt. I fyran ska de dessutom vara ännu bredare och ännu vertikala. Vilket de också är, mer eller mindre. Enligt utvecklarna själva ska den minsta banan i spelet, i runda slängar, vara tre gånger så stor som den största banan i föregångaren - vilket jag märker när jag spelar.

Sniper Elite 4
Att se över situationen innan du springer in är ofta skillnaden på liv och död.

En så enkel sak som att kika på kartan för att se var dina fiender befinner sig ger en hint om storleken. På kartan har vi en fiende strax framför oss, och när jag höjer kameran är det ett enormt stup mellan oss. En snabb koll runtom och jag inser att jag inte kan ta mig över på en gång. Så det blir geväret som gäller. Men nu är det så att det finns andra runt omkring som kommer märka en knall ur det blå, och därmed riskerar jag att avslöja min position. Med ett knapptryck växlar jag till ljuddämpad ammunition (du behöver alltså inte lägga till extra ljuddämpare manuellt) och väntar på rätt tillfälle. Utmaningen här ligger i två ammunitionsuppsättningar. Vad gäller dubbla funktioner kan nu i princip varje detalj i spelet användas på två olika sätt. Som att klistra fast en granat på väggen för automatisk detonering, tidsbestämma en landmina eller välja om du ska stabilisera eller helt läka pistolskadan.

Sniper Elite 4
Det märks att Rebellion har lagt ned mycket krut på det här spelet.

En annan aspekt som jag störde mig på i det tredje spelet (nämn inte ens andra) var närstridssystemet. Visserligen kunde du smyga fram och göra processen kort men den här gången är det mycket mer invecklat. Ja, invecklat som att du nu kan sticka kniven i en intet ont anande vakt stående vid en avsats, medan du själv hänger nedanför. Till dina ögons förtjusning så har den så klassiska "Kill-Cam" slipats rejält och inkluderar nu även sagda närstrid, så du ser exakt vilka organ som kniven smörar sig igenom. En annan möjlighet är att du numer kan dra nytta av svaga punkter i olika strukturer för att göra dig av med motståndet. Står en vakt på en träavsats som bara råkar ha en svagare, men bärande balk under sig? Well, boom. Eller på första banan där två vakter bara råkar så under en upphissad kanon som bara råkar ha ett svagt spänne längst upp? Well, boom. Vissa sådana här moment är visserligen scriptade, men ack så tillfredsställande. Vill du vara konventionell går det dock utmärkt att sätta kulor mellan ögonbollarna (du kan också lura till dig vakterna genom att kasta stenar).

Sniper Elite 4
Även på konsol har grafiken fått sig ett lyft jämte föregångarna.

Klättringen som jag just nämnde, är ett av spelets nya äss i rockärmen, i alla fall sättet det lagts upp på... För den uppmärksamme existerade klättring redan i föregångaren men där var det jämfört med fyran (och enligt min mening) mycket striktare. Medan det inte är ett fullfjädrat Assassin's Creed vi talar om här så har vi ändå fler alternativ att ta oss till vårt mål. Utvalda kedjor, rör och mindre bergväggar fungerar utmärkt att kravla uppför vilket är en välkommen nyhet i min bok. Ta det kombinerat med att banorna nu inte bara är större än någonsin, de är även upplagda på ett smidigare sätt. Det finns ett gäng olika stigar att ta fram till mål X, och alla är inte lika smidiga. Så den gamla filosofin som går ut på att gå in genom ytterdörren med ett hagelgevär eller smyga runt huset med ett blåsrör gäller även här. Och eftersom det trots allt är ett krypskyttespel så är det såklart alternativ två som prioriteras. Men beroende på vilken sorts spelare du är så finns här gott om alternativ. Värt att ha i åtanke är dock att man inte tål så mycket stryk.

Hittills är jag väldigt imponerad av Sniper Elite 4 och det märks att Rebellion har växt med serien. Borta är de flesta barnsjukdomarna och de som finns kvar är kraftig reducerade. Den artificiella intelligensen är exempelvis mycket bättre än föregångaren - vakter håller ihop mycket bättre nu och officerare har fått möjligheten att genom visselpipor kalla på hjälp om olyckan uppstår. Borta är även möjligheten att stå öga mot öga med en fiende och skrika i dennes öra utan att idioten ifråga märker något. Det här är såklart trevligt men kan leda till vissa nackdelar. En av spelets största svagheter faktiskt.

Sniper Elite 4
Att uppgradera sin bössa samsas nu med ett skill-tree, i vilket du kan uppgradera Karls förmågor.

Rörelsemönstret har aldrig varit seriens starkaste sida, och det gäller fortfarande. Karl är antingen stel av för många års tjänstgöring eller bara klumpig av naturen, och att röra sig smidigt är inte alltid hans gebit. Framför allt i stunder som kräver snabba puckar, som när en fiende upptäckt en efter en misslyckad smygattack bakifrån. Då kan det hända att Karl inte alltid är tillräckligt kvick på fötterna och innan jag hinner säga "Nein" känner halva styrkan till min exakta position. Detta har, som ni kanske kan gissa er till, lett till en del obekväma situationer. Andra gånger har vissa hål, trots att de varit stora nog att krypa igenom, varit för små för att krypa igenom. Jag skyller på brister i fysik/spelmotorn.

Sniper Elite 4
Miljövariationen känns perfekt avvägd, allt från skogar till fiskebyar till läbbiga fabriker.

En bot på den annars rätt så generiska spelbarheten (det vill säga, spana in en fiende, vänta på rätt tillfälle och när detta kommer, ta det) är att man nu har mycket mer att göra utöver ens primära mål. Det finns sidoaktiviteter så att det räcker och blir över och beroende på karta så får man inte ens reda på vissa av dessa förrän man pratar med en specifik person. Vilket kan, beroende på hur brått man har, leda till att man går miste om extra poäng. Fördelen här är att du spenderar mycket mer tid på varje bana än om du bara skulle springa igenom med ett mål i sikte.

Rebellion har också fokuserat mycket på såväl multiplayer som samarbetsläge. Har du en polare vid din sida kan ni ta er an samma utmaningar som du gjorde solo, fast tillsammans. Som du säkert kan gissa kan detta bädda för väldigt fint samarbete och överlistning 2.0. Men denna aspekt för med sig ett stort fett minus. Även fast det inte är Rebellion som bestämt att det krävs ett Playstation Plus/Xbox Live-medlemskap för att spela online, så drabbar det även det här. Men att samarbetsläget mellan upp till fyra spelare både kräver uppkoppling och medlemskap, är rätt tråkigt.

Det grafiska tillfredsställer, mycket tack vare pulvret som finns i både Playstation 4 och Xbox One (då detta inte utvecklas till förra generationens konsoler). Ljuset, färgerna och samspelet mellan dessa var över min förväntan och jag trodde aldrig att ett Sniper Elite-spel skulle hamna på den här nivån, sett till grafik (det ser bättre ut i rörelse, jag lovar). Även ljudet har fått sig ett lyft och jag har inga direkta kommentarer bortsett från röstskådespeleriet. Med det sagt så är insatsen här, precis som förut, rätt platt. Ingen vidare inlevelse eller engagemang har lagts ned överhuvudtaget.

Sniper Elite 4
Explosioner är ju inte så smidiga om man vill hålla sig gömd.

Den tekniska fronten är godkänd. Skärmuppdateringen håller sig på Playstation 4 runt 30 bilder, som mestadels håller huvudet högt. Jag har under mina cirka åtta timmar med spelet aldrig irriterats eller stoppats av kraftigt reducerad uppdatering. Märkt av det ja - men inte störts. Spelar du dessutom på PS4 Pro (vilket jag inte gjorde) kan du glädjas åt ännu högre frekvens. Eller DirectX12 om du kör på PC. Spelkontrollerna lämnar också en del att önska, det händer att de inte reagerar i tid eller försenas med någon millisekund. Så det existerar även viss huvudbry kring manövreringen. Kameran är vänlig nog att bete sig som folk och klarar sig därför undan mitt vakande öga.

Sniper Elite 4
Tillfredsställelsen när skottet sitter är total.

Innan jag knyter ihop säcken vill jag bara påpeka en sak som, potentiellt, kan vara förödande för spelupplevelsen. Jag hade kommit ungefär en 30% in i äventyret då spelet fick för sig att sluta fungera. Jag startade om i tron om att det bara var lite teknisk hicka, men råkade ut för det igen. Det visade sig vara korrupta sparfiler som spökade. Förhoppningsvis var det bara jag som råkade ut för det eller så kommer en dag 1-patch och ställer allt till rätta.

Sniper Elite 4 är en väldigt solid produkt, förvånansvärt bra och vore det inte för de små detaljerna så skulle en åtta kännas given. Men Karls senaste solsemester får nöja sig med en sjua med anledning av den handfull klagomål jag faktiskt har. Det märks att serien lämnat dåliga gamla vanor bakom sig och därför kan jag rekommendera detta om du varit nyfiken på serien som sådan, gillar krypskytte och historia, är smått besatt av Kill-Cam samt alla sagolikt obscena vyer den förevigar. Jag skäms inte då jag säger att det fjärde renodlade spelet i serien också är det bästa, och med det har jag sagt allt jag känner är värt att nämna om Sniper Elite 4.

7 / 10
+
Intressant tidsperiod, tillfredsställande Kill-Cam, underhållande upplägg, bra grafik, bra ljud
-
Trista mellansekvenser, platt röstskådespeleri, stundvis seg spelkontroll

Oliver Thulin
För tio år sedan hade jag aldrig trott att jag skulle säga det men att få vara tillbaka i andra världskriget för att göra pölsa av vidriga nazister i TV-spel igen är rätt härligt. Och Sniper Elite 4 visade sig vara en trevlig bekantskap, även för någon som mig som inte spelat någon av föregångarna. Storyn tar baksätet till förmån för en kul sandlåda för hårda tuffingar med krypskyttegevär och det slutar aldrig vara tillfredsställande att se mina måltavlors innanmäten förvandlas till köttfärssås i överdrivna Mortal Kombat-doftande slow motion-sekvenser.

Spelet påminner i omgångar om The Phantom Pain i att du kan tackla dina mål lite hur du vill men det saknar också det spelets finputs. Sniper Elite 4 känns inte riktigt "AAA" (vad det nu betyder) - det är klumpigt och stelt att styra och saker som att jag fastnar i skydd på grund av automatiserade "cover"-system när fienden närmar sig eller att jag inte kan sticka kniven i någon bara för att vi står i en trappa stör mig ordentligt från och till. Den som kan förbise tekniska och mekaniska skavanker som de kommer dock finna ett underhållande spel här.
7/10

Sniper Elite 4Score

Sniper Elite 4