Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Halo Wars 2

Halo Wars 2

Kungen av strategispel på konsol är tillbaka. Vi har byggt baser, försvarat oss och planerat attacker som om våra egna liv stod på spel...

Vi har alla spelserier som betyder lite mer. Min personliga lista är spretig men en genre som jag alltid har gillat att falla tillbaka till är realtidsstrategi. Tre av mina absoluta favoriter genom tiderna är Age of Empires II: Age of Kings, Red Alert 2 och Starcraft II. Tre tämligen olika spel, tre olika eror i mitt liv och tre stycken uppföljare - som jag älskar. När eftertexterna rullar på min skärm efter det att jag har avslutat kampanjen i Halo Wars 2 kan jag inte låta bli att flina oförskämt, inte bara för spelet i sig är makalöst utan för att jag har en till tvåa att lägga till min lilla lista över personliga strategifavoriter.

Det är ingen väl bevarad hemlighet att jag verkligen diggade det första Halo Wars till Xbox 360, tvärtom, jag har romantiserat det bra länge och har pratat mig varm om det vid varje tillfälle jag har fått och det är, tillsammans med Halo 3, förmodligen det spelet som har snurrat flitigast i min gamla Xbox 360.

Att säga att mina förväntningar på uppföljaren har varit höga är därför en rejäl underdrift. Vi pratar sinnessjukt höga. Jag har inte bara väntat mig förbättringar på precis alla punkter, jag har även målat upp en bild för mig själv där Halo Wars 2 är den slutgiltiga anledningen till att realtidsstrategi av den gamla skolan ska komma tillbaka på riktigt och att genren ska få ordentligt fotfäste på konsol - och visst är det här ett par rejäla kliv i rätt riktning.

Halo Wars 2

Halo Wars 2 är alltså något så konstigt som realtidsstrategi optimerat för att avnjutas med en handkontroll snarare än mus/tangentbord. Exakt den meningen brukar få genreveteraner att ilskna till. Det är helt förståeligt, grunden i ett strategispel där din uppgift är att kontrollera en mängd olika arméer och enheter samtidigt är byggt efter möjligheten att göra det snabbt och smidig, att säga att det inte går med handkontroll är å andra sidan ungefär lika dumt som när det sades att förstapersonsskjutarna aldrig skulle bli spelbara och få fotfäste på våra konsoler också. Och ja, även om det tog ett bra tag innan Bungie skrev om regelboken för just den biten, är det idag lika självklart att spela förstapersonsaction med dosa som det är att göra det med mus.

Halo Wars-serien är såklart helt modellerad med handkontrollen i åtanke. Redan i det första spelet lyckades man med den bedriften otroligt väl och i grunden har ingenting ändrats inför uppföljaren. Givetvis har det tillkommit en del förbättringar, som exempelvis möjligheten att skapa grupper och lättare markera de enheter man vill ha på slagfältet.

Själva spelkontrollen är enkel att sätta sig in och det För att flytta markören används den vänstra analogspaken och enskilda soldater eller fordon markeras med A-knappen. Vill du välja fler enheter samtidigt kan du antingen hålla ner A för att välja en alla inom ett område eller trycka på RB-knappen en gång för alla enheter du har på skärmen, dubbeltryck på RB väljer allt du, perfekt för en sista avslutande manöver. På det stora hela känns det bekant och har du spelat det tidigare spelet kommer du inte ha några problem alls med att sätta dig in i det. Men, sluta babbla nu, hur bra är spelet?

Halo Wars 2

Halo Wars 2 tar vid exakt 28 år efter det första slutar. Kapten Cutter med besättning har legat i kryosömn och under den perioden har mycket av den Halo-historia vi känner till genom huvudspelet ägt rum. De vaknar upp och finner att de inte riktigt vet var någonstans de är eller varför men snappar strax därpå upp en underlig signal från en bebyggelse i närheten. Detta ska givetvis undersökas och tre spartaner skickas dit för att se att saker och ting inte riktigt står rätt till. Strider har utkämpats men det är helt tomt på folk. Strax därpå hittas den övergivna AI:n Isabel som direkt uttrycker sin vilja att lämna området snabbare än någon kan säga "Cortana".

Precis då gör huvudskurken och tillika den ärkehåriga Atriox entré och dängar spartanerna så rustningarna bokstavligen smulas sönder. Atriox är stor, smart och extremt förbannad och det är med nöd och näppe våra hjältar undkommer med livet i behåll. Väl tillabaka på skeppet The Spirit of Fire berättar Isabel att Atriox är den första Bruten som någonsin har vänt sig mot sina covenant-mästare och gjort revolt. På så sätt har han lyckats skapa sig ett följe och är nu ett riktigt hot mot galaxen.

Genom att plundra, förstöra och erövra har den nya armén (som kallar sig för Banished) samlat på sig en ansenlig mängd vapen och fordon och givetvis blir det upp till besättningen på The Spirit of Fire att sätta stopp för galenskapen, en gång för alla. Storyn presenteras genom mellansekvenser som är så läckra att svetten pärlas i pannan. Precis som i det första spelet är dessa gjorda av genierna på Blur Studio och är stiligt regisserade. Scenen i början då spartanerna möter Atriox för första gången är sanslöst häftig, nu önskar jag mig mest en helt animerad film signerad Blur Studios.

Halo Wars 2
Halo Wars 2
Halo Wars 2