Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Horizon: Zero Dawn

Horizon: Zero Dawn

Killzone-skaparna har lämnat sotiga Helghan bakom sig för att sträcka på sina vingar. Resultatet är det grönskande Horizon: Zero Dawn och Oliver Thulin har satt betyg...

Hundratals år i framtiden. Mänskligheten lever under primitiva förhållanden i stammar, förmodligen inte särskilt långt ifrån hur hon levde för flera tusen år sedan. Många tror återigen på att jorden är platt och att solen är en gud. Naturen har tagit tillbaka sin mark från människan och det enda som återstår av vår generations städer och monument är ruiner som den ovetande kvarstoden av oss ser på med lika delar förundran och försiktighet. "De gamla" är vad de kallar oss. Men en del av våra tekniska framgångar återstår, starkare än någonsin - självförsörjande maskiner, djuriska i sin utformning, strövar på jorden och de gör livet för stamfolken prekärt.

Horizon: Zero Dawn
Precis som i bland annat Naughty Dogs Playstation 4-titlar finns det ett fotoläge även i Horizon: Zero Dawn. Samtliga bilder du ser i denna recension är tagna i realtid (på en vanlig Playstation 4) med det.

Det var på E3 2015 som Horizon: Zero Dawn först visade upp sig och det vi såg var långt ifrån vad jag hade väntat mig från Guerrilla Games, som ju gjort sig ett namn med fyra Killzone-spel (sex, om man räknar med de bärbara titlarna). Det var en överraskning, minst sagt. Jag tokälskade Killzone 2 som släpptes för runt åtta år sedan men har inte riktigt funnit fotfäste i någon av de andra titlarna bortsett från en konsekvent uppskattning av studions tekniska meriter. Jag var med andra ord glad för att studion fått utrymme att utvidga sina ambitioner och komma med något helt nytt, ett massivt spel olikt något de gjort förut. Efter en vecka med den färdiga produkten kan jag roligt nog konstatera att deras arbete och risktagande har lönat sig. Horizon: Zero Dawn är nämligen ett riktigt, riktigt bra spel.

I berättelsens hjärta finner vi Aloy, en ung kvinna med sina rötter i Nora-stammen, som levt sitt liv som utstött redan från födseln. Varför vet varken hon själv eller mannen Rost, en annan utstött som tagit hand om henne och lärt henne allt hon kan. Livet som utstött i världen de lever i är inte ett lätt sådant. Utstött från Nora-stammen blir du om du begår brott, så det kan liknas vid en form av fängelsestraff. För vissa gäller det i år, medan Rost stötts ut på livstid.

De tvingas leva borta från resten av stammen, i vildmarken, och är förbjudna genom lag att så mycket som att tala med någon annan än andra utstötta. När vi först får lära känna Aloy är hon bara barnet, inte mer än sju-åtta år gammal. Andra barn ser på henne som något smutsigt och förkastligt och även vuxna verkar tro att det vilar någon sorts förbannelse över henne. Sättet på vilket andra människor behandlar henne sårar henne så djupt att hon redan som liten gör det till sin livs uppgift att ta reda på varför hon dömts till ett liv som utböling redan vid födseln.

Horizon: Zero Dawn
Vi hade gärna sett en Mass Effect-liknande "codex" i Horizon: Zero Dawn. En sorts lexikon där all information om världen, de olika stammarna, deras religioner och så vidare samlas.

Guerrilla har fattat det goda beslutet att väldigt tidigt lägga fokus på karaktärernas, och då framförallt Aloys, mänsklighet och motivationer i första hand och jag sveps snabbt med i narrativet. Vad kan ett spädbarn gjort för att förtjäna att kastas ut i vildmarken med mördare, tjuvar och edsbrytare? Jag som spelare är lika angelägen på att få svar som Aloy är, vilket gör det lätt att relatera till henne och anta rollen som henne. Det dröjer dock inte länge innan dessa frågor ersätts med nya. Var kommer maskinerna från och vad är deras roll? Vad hände egentligen med våra stora civilisationer? Vad är "Zero Dawn"? Aloy blir snabbt varse om att hon inte är som vilken kvinna som helst och hon är som sagt fast besluten vid att gräva fram sanningen, som legat begravd i många sekel. Så hon ger sig ut i den stora, främmande och skrämmande men även vackra världen.

Och vilken vacker värld det är! Maken på bildskön grafik har jag aldrig sett i ett spel med en öppen värld. Grafik är givetvis inte allt, det vet vi alla. The Order: 1886 är ett perfekt exempel på att ett halvdant spel inte görs bra av fantastisk grafik men ett bra spel görs ännu bättre av stark teknik och med Horizon: Zero Dawn visar Guerrilla Games än en gång att de är bland världens främsta när det kommer till detta. Spelet dryper av höga produktionsvärden redan från första bildrutan - inte bara sett till det visuella utan även i presentation, musik och ljudproduktion. Detta är så storslaget och påkostat som spel blir, i princip. Man kan stirra sig blind på läckra detaljer som hur Aloys dreadz rör sig i enlighet med hennes rörelser, hur små regndroppar landar på hennes hy, hur solens ljus tränger igenom den täta växtligheten och hur träd och gräs påverkas av vinden utan att ens skrapa på ytan av all spelteknik som gör spelet så vackert.

Horizon: Zero Dawn
Aloy är, till skillnad från andra människor av sin tid, inte rädd för att utforska teknologin som finns kvar av den gamla civilisationen. Hon törstar efter kunskap och försöker använda vad hon hittar för att bättre förstå sin värld och dess historia och spelaren lär sig mer om vad som hänt i samma takt som hon själv.

Det finns skavanker, givetvis. Ansiktsanimationerna är sällan mycket mer än okej i hur övertygande de är, med många livlösa blickar och stundtals snudd på läskigt apatiska uttryck. Det sänker helhetsintrycket något i och med att vi sett ansikten, minspel och gestikulation göras bättre i The Witcher 3: Wild Hunt. Dödsscener blir ofta skrattretande som följd, där den skadade karaktären i fråga oftast ligger på marken och muttrar något som Aloy behöver höra innan dennes karaktärsmodell bara faller ihop som en trasdocka. Röstskådespelet är på det stora hela godkänt där olika skådespelares prestationer varierar från fördelaktiga till småsunkiga.

I övrigt är dock Horizon: Zero Dawn som sagt löjligt imponerande på ett tekniskt plan där miljöerna står ut som den största orsaken till detta. Spelet bjuder på en rikedom av olika typer av platser och klimat med höstkyliga skogar, fuktiga och täta djungler, snöklädda berg, torra öknar och väldiga städer av sten med imponerande broar som sammanlänkar med de kringliggande bergen. Jag vet inte hur många procent av mina sextio timmar med spelet som förbrukats genom att bara stirra (förmodligen med öppen mun) i förundran på de tekniska under som prydde min TV-skärm.

Horizon: Zero Dawn
Alla maskiner är inte ett direkt hot för Aloy. Någon art här och där är mer rädd för henne än hon är för dem och en handfull kan användas för att rida på. De allra flesta vidunder är dock fullkomligt livsfarliga.

Detta produktionsvärde sträcker sig även till spelet i sig, lyckligtvis. Att styra Aloy känns alldeles utmärkt och Horizon: Zero Dawn bjuder på finputsad spelbarhet i klass med mer fokuserade, linjära actionspel som Tomb Raider - något man ytterst sällan ser i massiva titlar som denna. Till skillnad från Geralt of Rivia känns Aloy i princip aldrig bångstyrig eller klumpig oavsett situationen och hon är minst lika flexibel och mångsidig som Lara Croft. Som spel skiner Horizon: Zero Dawn som starkast under striderna mot de farligaste maskinerna. Dessa robotdjur är i sig oerhört snyggt designade, både visuellt och funktionsmässigt och det leder till intressanta miniboss-doftande konfrontationer. Samtliga maskiner har sina respektive styrkor och svagheter och för spelaren gäller det att bekanta sig med dessa för att utnyttja dem. De har även olika komponenter som går att sikta in sig på för olika resultat.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn