Torment: Tides of Numenera

Vi har tagit oss tillbaka från den nionde världen och konstaterat att Inxile Entertainment lyckats skapa ett av världens bästa moderna rollspel

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Vi ska alla en gång dö. Det är ett faktum som är föga uppmuntrande att bli påmind om på en kall tisdagsmorgon. Döden är bland de få saker i livet vi kan förhålla oss till med en grad av vishet - då som nu som en miljard år framåt i tiden, där otaliga civilisationer hunnit uppstå och gå under, nya kontinenter skapats genom förflyttande landmassor och världen hålls i schack med teknologi så avancerad att den idag skulle likställas med magi.

Det är denna framtid spelaren stiger in i. Någonting skiljer sig dock från vår nutid gällande dödsuppfattning. Enligt spelvärldens befolkning, som kallar sig "de nionde" då de tror sig vara jordens nionde civilisation, innehar en individ som nämns som "Changing God" förmågan att hoppa mellan kroppar och på så vis lura döden. Denna guds oaktsamma lek med liv och död har dock, givetvis, haft konsekvenser. Kropparna som lämnats kvar efter att guden fört över sitt sinne till en ny formar samtliga ett slags artificiellt medvetande. Dessa artificiella individer kallas "castoffs" och du, som spelare, intar rollen som den senaste i ledet kasserade kroppar. Spelaren vaknar upp i den ogästvänliga världen, skadad och desorienterad och det är här Torment: Tides of Numenera tar sin början.

Spelets uppkomst är nästan lika komplext som titelns protagonist. Torment: Tides of Numenera är tänkt som en spirituell uppföljare till kultklassikern Planescape: Torment - med den twist att handlingen den här gången kretsar kring Numenera, en serie rollspelsböcker skrivna och designade av rollspelslegenden Monte Cook. Det finns alltså två viktiga grenar på spelets släktträd: Den texttunga, filosofiska historian som odödliggjorde Planescape: Torment och källmaterialet från Cooks skapade universum.

Äktenskapet mellan de två är otroligt tydligt. I Torment: Tides of Numenera möter spelaren en värld där medvetande kan överföras eller kopieras, mänskligheten strider i ändlösa krig som sträcker sig genom olika dimensioner och paradoxala tidsresor är vardagsmat för genomsnittliga äventyrare. Samtidigt söker världens invånare efter meningen bakom de oförståeliga omgivningarna och vissa har konstaterat att mysterier från det förflutna kan inneha svaret på morgondagens konflikter. Det är svårt att föreställa sig en mer passande premiss för spelets handling.

Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of NumeneraTorment: Tides of NumeneraTorment: Tides of Numenera

Torment: Tides of Numenera bär Planescape-släktskapet med stolthet. Redan från början märks det vart spelets prioriteringar ligger. Det är det djupa, tankeväckande berättandet med sitt personliga budskap som står i fokus. För gamla fans uppenbarar sig välkända teman som odödlighet, arv och minnesförlust genom olika karaktärer, alla med varsin bisarr bakgrundshistoria att dela med sig av. Dessa bakgrundshistorier är otroligt omfattande, likt Inxiles tidigare spel, och hade kunnat fylla flertalet böcker med sina svindlande ordantal.

Detta faktum kan låta överväldigande, och det är det emellanåt. Vissa hade likställt spelandet av Torment: Tides of Numenera med att läsa en bok. Denna jämförelse är förståelig, men orättvis. De ordrika samtalen och de långa objektbeskrivningarna är förlängningar av den färgstarka, mystiska spelvärlden. Ingenting är påtvingat, spelaren kan välja att skippa konversationer med ett knapptryck, men för de som vill veta allt om världen de befinner sig i och skapa genuina band med karaktärer finns möjligheten. I den nionde världen sätter enbart fantasin gränserna.

Utöver den omfattande textbaserade handlingen har vi den självklara interaktiviteten, friheten att påverka handlingen och rollspelets största dygd. Möjligheten att navigera sin väg genom konsekvensfyllda konversationsträd är inget nytt till genren, men Tides of Numenera har implementerat färdigheter som Might, Speed och Intellect i samtliga virtuella tärningskast. Oavsett om du försöker överbevisa en försäljare att dina varor är värda mer kosing, försöker minnas ett glömt minne eller anstränger dig för att banka en fiende i golvet kan du alltså använda en av dessa resurser.

Du finner alltså inte överväldigande många färdighetsträd, statistikinformation eller komplexa algoritmer här. Jämfört med andra klassiska PC-rollspel, så är detta överraskande tillgängligt och genomskinligt. Visst, det finns tre olika karaktärsklasser, ett omgångsbaserat stridssystem och en mängd teknomagiska prylar med underliga egenskaper, men allt kretsar kring det simpla resurssystemet.

Torment: Tides of Numenera
Torment: Tides of NumeneraTorment: Tides of Numenera