Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
XIII

XIII

Ett av vinterns absolut mest efterlängtade actionspel är äntligen här. Jonas har levt livet som hemlig agent.


Facebook
TwitterReddit

Inget minne. Skottskadad. Tatuering på axeln. En nyckel. Det är mycket som måste pusslas ihop för huvudpersonen i XIII när han i början av spelet spolas upp på en strand och tas om hand av en okänd livräddare. Nyckeln visar sig gå till ett bankfack som ger vår huvudperson en identitet, eller åtminstone ett namn. Steve Rowland, kapten i Förenta Staternas armé.

XIII är från början en belgisk serie på franska som inte haft några riktiga internationella framgångar, vilket i sig är tur eftersom de flesta därmed inte vet vad som ska komma att ske. Författaren Jean Van Hamme har skapat en suggestiv politisk konspirationshistoria som på många plan anknyter till verkliga händelser. Hela tiden utan att någonsin falla in i de klyschor som brukar vara förknippade med historier där fullständig amnesi förekommer.

Vem man verkligen är, varför man tycks vara förföljd och varför alla i huvudpersonens närhet tycks dö en grym död berättas på ett oerhört intressant sätt. Till skillnad från gängse normer för hur man berättar en story i ett spel, sker allt väsentligt i dåtid. Steve Rowland får av och till åter lite av sitt minne. Små fragment som berättar något, visar en person eller en händelse. De flesta minnesluckor är dessutom spelbara och ett otal gånger har jag jublat spelfotöljen över det smarta manuset.

Till skillnad från många andra förstapersonskjutare ligger inte fokus på tung eldgivning. Snarare precis tvärsom. Att inte bli upptäckt, hushålla med ammunition och spela smart håller Steve Rowland vid liv och är ett avsevärt säkrare sätt att nå framgång än vilt skjutande. Eftersom man spelet igenom bär med sig en rad föremål som Första hjälpen och nycklar används det digitala styrkrysset för dessa föremål medan man bläddrar igenom sina vapen på knappsatsen. Ett riktigt smidigt sätt att kunna hantera ett stort antal föremål på.

Att spela på PC med mus innebär givetvis maximal precision. Dock fungerar det väldigt bra även till konsol med det numera obligatoriska systemet med dubbla analogspakar. Kontrollen är väldigt precis, även fast jag kan känna att man i främst Playstation 2-versionen har sämre möjligheter att finjustera sitt hårkors. Sammantaget är dock kontrollen mycket väl godkänd och det är aldrig krångligt att utföra det man vill.

I alla versioner minus kuben går det att spela online. Det är givetvis något som lyfter spelet och dessutom bidrar till att ge spelet en extra lång hållbarhet. Dessvärre kan Playstation 2-versionen bara spelas på fyra spelare online, vilket gör att det blir väl glest mellan skottlossningarna. Sammantaget är XIII multiplayer inte är fullt lika vasst som det är på en spelare. De tolv banor som erbjuds i varje version är inte mycket nog och vapnen som finns ger inte det tokröj som trots allt är dödsmatcher när de är som bäst. Det finns helt enkelt förstapersonskjutare som är bättre på flera deltagare.

Det kanske mest iögonfallande med XIII torde naturligtvis vara grafikstilen. Visserligen är inte cel shading något nytt, men här har man löpt linan ut och verkligen återskapat en serie. Allt ser ut som det ska och bilduppdateringen är silkeslen till Xbox och PC. Otroligt imponerande. Roligt är också små detaljer som att ljudeffekter denna gång inte bara hörs, utan också syns som text. Att se en soldat som kommer emot XIII syns genom att ljudet "TAP" från hans fotsteg blir större och större på skärmen. När man gör något spektakulärt kommer dessutom små serierutor fram som illustrerar skeendet. Dessa realtidsrenderas, vilket gör att en närbild på en pil i strupen från Steve Rowlands armborst inte ser likadan ut varje gång.

Inte sedan Halo har jag spelat ett så mäktigt, involverande och maffigt äventyr ur en förstapersonsvinkel. XIII berättar en historia som både berör, engagerar, upprör och överraskar. När man är klar med de närmare 30 timmarna av speltid som historien skänker går man över till flerspelarläget och finner ett skönt partyläge som lär roa kanske främst till konsol där riktiga alternativ saknas i genren. Sammantaget levererar XIII en häftig spelupplevelse och man vill liksom inte lägga kontrollen åt sidan innan spelet är avklarat.

XIII
XIII
XIII
XIII
XIII
XIII
XIII
XIII
XIII
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Fantasisk story som engagerar
-
För lite inställningsmöjligheter i multiplayer
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • AG Jati
    Ett underskattat mästerverk eller bara ett fjamsigt agentdrama? Jag är en sucker när det handlar om visuella spel. Vissa gamers brukar tycka det... 8/10
  • killer900226
    Enormt bra story som tar ett tag att spela igenom, vilket saknas i moderna spel. Att göra spelet i form av en serie (eftersom den är baserad på en... 9/10
  • kiZen_94
    Jag hittade spelet i en realåda på Rusta. Jag tänkte att det kunde vara ett speciellt spel. Så jag betalade 50 kronor, gick hem och installerade... 8/10
  • Dezzan
    En man vaknar upp på en strand. Han har inget minne av vem han är, eller vart han kommer ifrån. Den enda ledtråden om sin indentitet mannen har... 8/10
  • dirtymachine
    Jag står på en strand. Det ´kommer en tjej i röd bekini och ber mig följa med. Jag följer med henne givetvis och vi kommer in till hennes hus.... 8/10
  • dexta
    Bara älskar stilen i spelet! När kommer något som ens är i närheten?? Kan verkligen inte direkt komma på något jag ogillade med spelet...... 9/10
  • flundran
    Riktigt läcker grafik och skön serietidnings-känsla med alla "effekt bubblor". Trevlig effekt efter ett kniv kast rakt i pallet. Bra... 8/10
Relaterade texter
  • Förhandstitt: XIII 2003-07-13
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy