Svenska
Gamereactor
recensioner
Dirt 4

Dirt 4

Rallysimulator och arkadracing inpulat i samma paket, finns det tillräckligt med djup i Dirt 4 för att alla ska kunna bli nöjda?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Med två hjul på marken och de andra två i luften glider jag genom en 90-gradig kurva, jag kan se mållinjen, allt som behöver hända nu är att tyngdlagen gör sitt jobb och får ner mitt åbäke till bil på marken för att jag ska vinna turneringen. Men du ska vara försiktig med vad önskar sägs det. Min bil kommer faktiskt på rätt köl, men eftersom jag överkompenserar å det grövsta genom att hålla fullt rattutslag åt vänster hamnar jag med motorhuven rakt in en gran på andra sidan vägen. Min kartläsare är inte nöjd när vit ånga börjar sippra ur springorna på motorhuven. Med det är loppet över, turneringen går förlorad och jag blir mycket ilsken men samtidigt vet jag vad jag gjorde för fel. Jag biter ihop, klättrar in i min Lancer Evo X igen och vinner loppet hela sex sekunder före min närmaste motståndare. Dirt 4 är fortfarande en simulator, men en mer överkomlig sådan än vad Dirt Rally någonsin var och jag är fullkomligt förälskad.

När du startar Dirt 4 första gången får du göra ett mycket viktigt val, ett som formar upplevelsen du har framför dig: "Gamer" eller "Simulation"? Precis som det låter handlar det om hur du spela, arkad eller simulation. Eftersom spelet heter Dirt 4 och inte Dirt Rally 2 vill Codemasters alltså locka tillbaka Dirt-seriens fans som tyckte Dirt Rally var alldeles för oförlåtande svårt. Orosmomentet på förhand har som resultat av det varit att spelet istället skulle kännas för mycket som Dirt 3, något som simulatorspelarna absolut inte vill. Codemasters har hela tiden hävdat att Dirt 4 innehåller exakt samma (men förbättrade) fysikmotor och beräkningar som föregående Rally men att de även har lyckats skala ner svårighetsgraden med Gamer-läget. Hur fungerar det, egentligen?

Dirt 4
Codemaster levererar en ren fest för rallyfans.
Detta är en annons:

Jag vill klargöra att jag absolut inte består av 70% ren kolfiber som chefredaktör Petter Hegevall. Det närmsta jag har kommit att köra en rallybil är en halvknackig folkracetävling för sisådär 15 år sedan. Jag har dock följt WRC under flera år och även om jag idag föredrar rallycrossen så älskar jag sporten innerligt. Jag har spelat Codemasters brutala übersimulator praktiskt taget dagligen sedan det släpptes på konsol för drygt ett år sedan. Jag har aldrig varit särskilt bra på det och i grunden gillar jag arkadracing före simulator, oftast i alla fall.

Dirt Rally var riktigt svårt men framförallt oförlåtande i sitt upplägg. När jag startar Dirt 4 blir jag direkt ombedd att delta i spelets rallyskola. En omfattande genomgång som nästan tar en timme att genomföra och jag får lära mig tonvis med grunder för att lyckas väl ute på banorna. Rallyskolan innehåller både teoretiska videogenomgångar men även övningar där jag får öva på det jag just lärt mig. Viktfördelning, momentum och allmän terminologi matas in min lilla hjärna i en stadig ström och jag kommer ut ur träningen och känner mig som ett fullfjädrat proffs.

Dirt 4
Detta passar både proffs och glada amatörer.

I grunden känns Dirt 4 som Dirt Rally fast med ett par förbehåll. Bilarna (oavsett klass) känns mer direktstyrda överlag vilket i sin tur gör hela spelet lättare. Missförstå mig rätt här, det finns fortfarande utmaning i Dirt 4 men tack vare rallyskolan och möjligheten att skräddarsy motståndarnas körförmåga är det betydlig enklare för praktiskt taget vem som helst att ha kul, oavsett körstil. Visst skiljer sig olika bilar från varandra och de beter sig annorlunda baserat på saker som längd, vikt och styrning. Det är svårt att sätta fingret exakt på vad det är men bilarna i Dirt 4 är lättare att kontrollera än i Dirt Rally men det känns inte som ett arkadspel för den sakens skull. Jag gillar förändringen - personligen - det blir mer fokus på racing istället för total frustration över en felberäknad kurva. Eftersom det nu går att skräddarsy motståndet i flera steg bidrar det också till en mycket mer njutbar upplevelse rakt igenom.

Detta är en annons:

En sak som gör att Dirt 4 känns mer som en uppföljare än en avstickare är presentationen. Det är inte lika "dude bro Ken Block"-aktigt som i framförallt andra spelet, men menyerna och inramningen är har ett genomgående distinkt stilrent utseende. Karriärläget är uppdelat i fyra olika inriktningar: Rally, Landrush, Rally Cross och Historical Rally. Rally och Historical Rally är exakt vad det låter som; vanlig rally på diverse olika sträckor i bland annat, USA, Sverige och Australien. Det rör sig om fiktiva sträckor och bilarna är inte de officiellt licensierade från WRC eftersom Codemasters inte äger den licensen. Landrush-läget återvänder från tidigare spel i serien med vansinnigt breda kurvor och bensintörstiga monster till fordon som slåss på relativt stora banor proppade med snäva svängar och höga hopp. Landrush är kul och här finns det utrymme för fler bredställ än i rallyläget och faktiskt även möjligheter att tillämpa lärdomar du har fått i rallyskolan.

Dirt 4
Tack vare smart upplägg är det hela tiden varierat och motiverat att spela vidare.

Rallycrossen återvänder från Dirt Rally och förutom inkluderingen av nya banor fungerar det på exakt samma sätt. Det är snabbt, stökigt och underbart kul på ett sådant kaotiskt sätt som återspeglar sporten väl. När jag har två bilar framför mig och dammet yr såpass att jag inte ser någonting trycker jag ned gasen i botten och vrålar "YOLO" och hoppas på det bästa, den spänningen är svårslagen. Rallycrossen drar även ordentliga fördelar av möjligheten att skala svårighetsgraden på motståndarna.

Utöver själva racingdelarna får du möjligheten att bygga ditt alldeles egna racingteam och sköta sponsorer. Du måste anställa mekaniker, PR-representanter och kartläsare. De kommer i olika erfarenhetsnivåer och kostar såklart mer för bättre kvalitet. Du kan förhandla deras arvoden men att ge dem för lite betalt kommer knappast hålla dem nöjda i längden. För att få dem att drivas som en del av teamet gäller det att investera pengar i olika kategorier. Att exempelvis uppgradera logistik gör att relationen med sponsorer 10% bättre och PR-avdelningen kommer som resultat att bli nöjda och prestera ännu bättre som resultat. Det kostar mycket pengar att sköta om allt och det är en ständig balans mellan att investera rätt, köpa nya bilar och uppgraderingar. Det lägger dock till ett djup och en mer sammansatt helhet till karriärläget istället för att bara från tävling till tävling och lägga pengarna på hög.

Dirt 4
Rent grafiskt hade det gärna fått vara lite snyggare för att rå på genrens giganter.

När du är klar med det matiga karriärläget finns det en mängd andra aktiviteter att delta i. "Pro Tour" och "Community Events" är tävlingar som byts ut på dag, vecko- och månadsbasis där du tävlar mot andra spelare världen över. Det är utmanande men kan generera en hel del välbehövliga stålar till ditt bankkonto och gör att livslängden på Dirt 4 blir praktiskt taget oändlig. Det finns även ett regelrätt onlineläge men i skrivandes stund har jag inte lyckats ansluta till en tävling, förmodligen på grund av att servrarna fortfarande står ganska tomma.

Det som gör att livslängden blir så bra är möjligheten att autogenerera nya sträckor att tävla på. Du väljer rätt och slätt ett gäng parametrar som land, väder, längd och sedan pular spelet ihop en bana åt dig som kan vara precis så enkel eller komplex som du önskar.

Dirt 4
Det går att snickra egna banor utifrån satta parametrar.

Dirt 4 är silkeslent i sin bilduppdatering, över alla platformar. Jag har inte sett det sjunka under 60 bildrutor per sekund en enda gång under mina 20 timmar med spelet. Däremot är det samtidigt svårt att tävla mot exempelvis Forza Horizon 3 när vi snackar grafik. Dirt 4 är definitivt snyggare än Dirt Rally. Det flyt som finns tillsammans med alla komplicerade beräkningar som görs i bakgrunden väger dock upp det hela med bravur.

Däremot är ljudet så bombastiskt bra att jag hamnar i någon form av euforiskt sinnestillstånd när jag sitter och varvar upp min Ford Fiesta R5 inför en tävling. Motorljuden, det sprutande underlaget, kartläsaren och musiken är alltsammans helt perfekt. Det finns ingenting jag hade velat ändra på när vi pratar om ljudbilden i Dirt 4. När växellådan rasar mitt under en tävling och jag kan höra den rassla sådär oroväckande eller när jag får punktering på ett hjul och faktiskt kan höra att det är på det vänstra bakhjulet kan jag inte göra annat än att applådera till Codemasters briljanta ljudteam.

Dirt 4
Vare sig du vill spela ensam eller multiplayer så är detta ett måste i samlingen.

Är Dirt 4 uppföljaren till Dirt Rally eller Dirt 3? Är gjort för dig som gillar simulation- eller arkadracing? Jag vill svara både och, faktiskt. Det känns dock lättare än Dirt Rally men inte genom att kompromissa på realismen utan snarare genom att tillåta alla att skräddarsy exakt den utmaningen de vill ha. Genom att implementera den fantastiska körskolan som genom praktiska delar hjälper dig att förstå olika begrepp och tekniker kan vem som helst skapa sig en djupare förståelse om den ädla sport som rally och rallycross är och genom att bli bättre och bättre blir tillfredsställelsen större varje gång du ökar svårighetsgraden och ser svart på vitt att du har blivit bättre.

Inramningen och karriärläget känns belönande, ljudet är underbart bra och flytet gör varje tävling njutbar på ett sätt som få andra racingtitlar lyckas med. Jag hade hemskt gärna sett att även Hill Climb-läget fanns med för lite mer variation, men jag antar att man inte kan få precis allt man önskar alltid. Dirt 4 är en värdig uppföljare till både Dirt 3 och Dirt Rally och jag tycker att Codemasters har lyckats hitta den perfekta balansen för att alla, oavsett preferens, ska kunna ha kul.

HQ
Dirt 4Dirt 4Dirt 4Dirt 4
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Härlig körkänsla, bra strukturerat karriärläge, genomarbetad rallyskola, snygg presentation, magnifik ljudbild, massor av bilar
-
Avsaknaden av Hill Climb-läget, kunde vara snyggare
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

En andra åsikt

Petter Hegevall
Att Codemasters marknadsförde och snacka upp det här spelet som "Dirt Rally 2" eller som en "simulator" är mest troligt det mest felaktiga de gjort när det kommer till de minst sagt påkostade PR-kampanjerna som spelstudion vanligtvis pressar ur sig. För det här spelet är ingen rallysimulator som Dirt Rally är. Inte ens nära. Det är dessutom inget perfekt avvägt arkadracingspel proppat med underhållande överdrifter, som Dirt 2 var (och är). Istället hamnar Dirt 4 någonstans i Landet ingenting och i kombination med mängder av buggar och usel prestanda på en topptrimmad gaming-PC, har jag svåra problem med att rekommendera detta till någon. WRC 7 och framförallt Dirt Rally är ofantligt mycket bättre simuleringar av rally som sport och Forza Horizon 3 är mycket roligare när det kommer till arkadskoj. Dirt 4 är varken hackat eller malet, bara ganska tråkigt. Bilarna uppför sig stelt och ofta märkligt, det finns alldeles för få rallysträckor här och hela produktionen känns som en medioker Dirt Rally-kopia, som inte lyckas särskilt väl med nånting alls förutom presentationen. 6/10

Relaterade texter

Dirt 4Score

Dirt 4

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Rallysimulator och arkadracing inpulat i samma paket, finns det tillräckligt med djup i Dirt 4 för att alla ska kunna bli nöjda?

0
Gamereactor Live: Fullt ställ i Dirt 4

Gamereactor Live: Fullt ställ i Dirt 4

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Codemasters skämde bort oss rejält med Dirt 4 som vi på redaktionen spelat som besatt senaste tiden. På fredag släpps det, men redan idag tänkte vi erbjuda er en försmak...



Loading next content