Svenska
Gamereactor
recensioner
Arms

Arms

Mathias har satt betyg på Nintendos nya fightingspel, och fått träningsvärk på kuppen av allt svingande av Joycons...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Tänk om du hade två jättelika resårfjädrar istället för armar, med förmågan att sträcka sig så långt ögat kan nå. Tänk på alla stordåd du skulle kunna åstadkomma här i livet. Du skulle kunna bli en superhjälte, och rädda livet på miljontals människor! Eller så skulle du kunna göra som karaktärerna i Nintendos nya fightingspel Arms, och börja boxas professionellt. Denna nya Switch-titel påminner faktiskt en del om den gamla leksaken Rock 'Em Sock 'Em Robots. Du vet, där en blå och en röd robot står i en boxningsrink och försöker slå skallen av varandra? Arms fungerar ungefär likadant. Du och din motståndare möts på en liten arena, och ni båda svingar era långa fjäderarmar mot varandra för att försöka få in en träff. Det är exakt lika löjligt - och roligt - som det låter.

Arms förlitar sig helt och hållet på rörelsekontroller - men kryssa inte ner fönstret än! Det fungerar nämligen överraskande bra! Genom att hålla konsolens Joycons som knogjärn slungar man slag mot TV-skärmen, och när man ska skydda sig från inkommande attacker är det bara att sätta ihop händerna som om man blev slagen i ansiktet på riktigt. Även sidledsrörelser styrs genom att vinkla Switchens styrdon åt vänster eller höger. Visst, den här typen av kontrollschema kommer aldrig ha samma precision som riktiga knapptryck, men det fungerar som sagt klart bättre än (glöm Wii) man skulle kunna tro - och det känns dessutom riktigt bra. Att spela ihop med en kompis, sida vid sida, och få in en rejäl högerkrok, är alltid lika tillfredsställande i Arms.

Arms
Om man skickar båda händerna framåt samtidigt och når fram till motståndaren inleder man ett förödande grepp. Dessa kan dock kontras genom att slänga fram en handske och slå på motståndarens nävar innan greppen kommer fram, vilket skickar tillbaka motståndarens armar. Detta öppnar upp för en motattack, och det är ett enkelt men välbalanserat upplägg.

Nu behöver man såklart inte spela Arms på det här sättet om man inte vill. Med Switchens Pro-dosa, eller i konsolens bärbara läge, går det utmärkt att spela med analogspakar och knappar - men jag föredrar faktiskt rörelsekontrollerna. Spelet är som bäst när man spelar på en rejält stor skärm (gärna projektor), står upp framför skärmen och använder hela kroppen när man levererar sina slag. Det är lättillgängligt, partyvänligt och fruktansvärt roligt - men det finns även gott om speldjup här. Det finns inte några kombinationslistor att lära sig, vilket kanske skrämmer iväg de mest inbitna fightingfansen, men de tio kämparna i spelet har unika färdigheter som måste bemästras för att säkra vinsten. Den söta Ribbon Girl kan dubbelhoppa, den lömska ninjan Ninjara kan teleportera sig robotpolisen Byte har en trogen robothund med sig på arenan vid namn Barq.

När man väl valt en kämpe måste man även välja boxningshandskar, och det finns ett dussintal olika att välja bland. Här finns stora och tunga handskar gör massiv skada framifrån, men det finns även små och snabba handskar som kan svänga i luften och träffa från sidan. Vissa handskar fungerar som sköldar, andra är målsökande, och det finns till och med kanoner som skjuter laserstrålar och ett parasoll som kan sväva i luften. Alla nävar har dessutom speciella egenskaper som laddas upp när man skyddar sig. Eldhandskar gör mer skada, is fryser fast fienden, vindattacker blåser iväg dem och karaktären Helix har en stor bläckhandske som täcker motståndarens skärm med klegg. Att kombinera slagskämpe med olika typer av handskar är nyckeln till framgång i Arms, och det är hela är välbalanserat och enkelt att begripa.

Arms
En viktig teknik i Arms är att kröka sina armar i luften. På så sätt kan man få in en träff även när motståndaren hoppar, duckar eller rör sig i sidled.

Jag vet inte om bilderna gör spelet rättvisa, men någon du kommer märka på en gång är att presentationen i Arms är helt fantastisk. Det kanske inte kommer som någon större överraskning - det är trots allt Nintendo som ligger bakom utvecklingen. Färgglada menyer kombineras med ett stilrent gränssnitt, och den skadligt klatschiga musiken går hand i hand med den mysiga designen. Man blir helt enkelt glad av Arms, och spelet lyckas alltid locka fram ett leende hos mig, vare sig jag tittar, lyssnar eller spelar själv.

Bäst av allt är de löjligt charmiga karaktärerna. De kanske inte säger så mycket, men de har alla roliga och unika utseenden som gör att man vill veta mer om dem. Det är små detaljer som får dem alla att drypa av personlighet, vare sig det är Spring Mans fjädriga hår, Min Mins nudelarmar eller Helixs gröna gelékropp. Man vill veta mer om dem, så det är riktigt beklagligt att spelet inte har någon story att tala om. Vill man veta mer om sin favoritkämpe får man söka runt på nätet istället.

Arms
Att spela två mot två är både galet och roligt, men det finns ett rejält frustrationsmoment att hitta här. Spelet väljer nämligen vilken av de två motståndarna dina slag siktar in sig på, vilket innebär att både du och din lagkamrat kan vara riktade mot samma motståndare. Detta ger den andra fienden andrum, och öppnar upp för inkommande attacker som blir svåra att kontra.

Det finns däremot ett klassiskt arkadläge kallat Grand Prix, där en till två spelare kan ta sig an datorstyrt motstånd. Tar man sig hela vägen till slutet belönas man med några mynt som kan användas för att införskaffa nya typer av boxningshandskar i ett separat minispel, och sen är det bara att upprepa processen om och om igen. Mer än så finns det egentligen inte för ensamvargen att göra i Arms, och det känns såklart väldigt snålt med tanke på att detta är ett fullprisspel. Idag förväntar vi oss mer innehåll från våra fightingspel, då genren växt sig väldigt ambitiös på senare tid. Titta bara på konkurrerande titlar som Injustice 2 och Tekken 7 som erbjuder regelrätta och påkostade storylägen.

Ingen större förlust tänker kanske du, för det är ju ändå multiplayer som ska ligga i fokus i slagsmålssimulatorer som denna. Och visst är det väl så. Som tur var är flerspelarläget i Arms riktigt underhållande, mycket tack vare spelkänslan, och att spela lokalt med en polare är spelets absolut största behållning. Här finns även ett par roliga partylägen. I Arms tolkning av volleyboll ska spelarna slå en bomb till motståndarens planhalva, medan basketläget handlar om att greppa sin fiende och dunka dem i korgen. I Skillshot försöker man slå sönder så många måltavlor som möjligt, och alla lägen går att uppleva ihop med tre andra spelare. Även de vanliga striderna går att spela två mot två, men dessa känns betydligt mer slumpmässiga och flamsiga än de intensiva duellerna man ofta upplever man mot man.

Arms
Arms är lätt att plocka upp och lära sig, men det finns överraskande mycket djup här. Som tur var finns det ett par olika träningslektioner som lär ut avancerade funktioner och taktiker.

Alla dessa spellägen går såklart även att spela över nätet, och under min tid med spelet flöt allting på bra. Med det sagt var det inte särskilt mycket folk online under recensionsveckan, så det återstår att se om stabiliteten håller i sig även efter spelets release. Det är tråkigt att det ännu inte finns någon röstkommunikation till Switch, men det är roligt att puckla på främlingar också. Bäst är de rankade matcherna, där man alltid möts en mot en. Arms må vara ett bra partyspel, men jag föredrar bra motstånd som tar spelet på allvar. Dessa rankade matcher leder alltid till intensiva dueller eftersom mycket står på spel, och jag hoppas att Nintendo tar vara på detta spelläge i framtiden och anordnar onlineturneringar och dylikt.

För att sammanfatta min tid med Arms kan jag säga att jag är mycket positivt överraskad. Det stora problemet är att det i dagsläget är ganska snålt på innehåll för att vara ett fullprisspel, men Nintendo utlovar gratis uppdateringar i framtiden med nya kämpar, boxningshanskar och arenor. Som tur var är själva kärnan redan där. Jag hade väntat mig ett flamsigt partyspel fyllt med gimmickar, men istället fick jag ett av de mest tillfredsställande och roligaste fightingspelen jag upplevt på flera år. Så om jag hade två jättelika resårfjädrar istället för armar vet jag nu exakt vad jag skulle göra med mitt liv.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
Arms
Arms
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Charmig och färgglad design, mysig musik, karismatiska kämpar, oväntat speldjup, grymma rörelsekontroller, rolig multiplayer
-
Hög prislapp, få spellägen för den ensamme spelaren, få karaktärer, underutvecklat två mot två
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • Leorio
    Spelet som bevisar att rörelsekontroller kan vara fantastiska och att fightingspel enbart borde handla om fighting. Och belöningar förstås. Här... 9/10

Relaterade texter

ArmsScore

Arms

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

Tänk om du hade två jättelika resårfjädrar istället för armar, med förmågan att sträcka sig så långt ögat kan nå. Tänk på alla stordåd du skulle kunna åstadkomma här i...

Arms nu uppdaterat till version 5.3

Arms nu uppdaterat till version 5.3

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Nintendo har utan förvarning nu uppdaterat Arms till version 5.3, vilket mestadels rör saker kring spelets huvudmenyer. Där finns nu diverse rankingar att ta del av samt...

Inget mer innehåll till Arms planerat

Inget mer innehåll till Arms planerat

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Nintendos Switch-strykfest Arms har sedan påremiären i juni kontinuerligt byggts ut med mer innehåll. Det har inneburit en stadig ström nya karaktärer, banor och...

Ny Arms-uppdatering att ladda hem

Ny Arms-uppdatering att ladda hem

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Nintendo meddelar via Twitter att uppdatering 5.0 till Arms nu finns att ladda hem. Bland nyheterna hittar vi exempelvis en ny slagskämpe, vilket väl kan vara trevligt...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy